Hrvatske autoceste moraju sve poklopce šahtova na autocestama koji su ugrađeni tako da preko njih prelazi kotač vozila premjestiti u os, odnosno sredinu kolnika! Naredba je to Prometne inspekcije Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, koju je sredinom travnja potvrdilo i Povjerenstvo za rješavanje žalbi tog ministarstva.
Mimo glavnog projekta
Inspekcija je, naime, još potkraj 2013. godine utvrdila da sporni poklopci šahtova nisu ugrađeni sukladno glavnom projektu u os kolnika te da ugrožavaju sigurnost sudionika u prometu. Stoga su inspektori naredili HAC-u da u tunelu Plasina, u kojem se zbog pucanja poklopca šahta 2013. dogodila prometna nesreća, mora premjestiti taj poklopac u sredinu kolnika, kako je i predviđeno glavnim projektom. HAC je za to dobio rok od 60 dana od dana primanja rješenja. U međuvremenu su bili dužni provesti kontrolu stanja tog poklopca i poduzeti nužne mjere za sigurno prometovanje. A upravo su se zbog radova na sanaciji šahtova u Plasini, ali i u tunelu Brezik, prošlog vikenda stvorile kilometarske kolone na Dalmatini.
U rješenju se navodi i da se za sve ostale poklopce koji su zbog pogreške u izvedbi u tunelima locirani na voznom traku na liniji kretanja kotača vozila i koji su zbog toga izloženi pojačanom opterećenju, izradi plan sanacije u cilju izvedbe prema projektu. HAC je morao to učiniti prije početka turističke sezone 2014. godine! Usto, HAC mora i za sve ostale poklopce šahtova koji su označeni kao oštećeni, koji su sagrađeni s odstupanjem od projektne pozicije ili s odstupanjem većim od propisanih tolerancija u odnosu na kolnik, izraditi program izvanrednih pregleda i održavanja.
HAC je sve to morao učiniti još prošle godine, no kako se žalio na rješenje inspekcije, nije postupio po njenim nalozima iako žalba ne odgađa izvršenje!
U toj su tvrtki pokušali osporiti rješenje inspekcije pozivajući se na tvrdnje projektanata da poklopce nije potrebno premještati ako su oni ugrađeni po pravilima struke jer bi to zahtijevalo zatvaranje tunela na dulji period i građevinske radove velikog opsega. Poklopac šahta u Plasini, primjerice, bi se trebao pomaknuti 50-ak centimetara prema voznom prometnom traku. A zbog toga bi se morao opet kopati kolnik kako bi se gradile nove cijevi za kanalizaciju, premjestile instalacije... No Povjerenstvo za žalbe nije prihvatilo te argumente. Usto, u rješenju Povjerenstva navodi se da je odstupanja od glavnog projekta i projektirane pozicije poklopaca šahtova trebao uočiti izvođač radova za stručnog nadzora i pri tehničkom pregledu autoceste. U HAC-u su pak, kao što smo već pisali, otkrili oko 300 oštećenih poklopaca šahtova na autocestama od njih ukupno 1418.
HAC o ukupnom broju šuti
No, koliko ih treba premjestiti, u HAC-u nam nisu odgovorili. Kažu da će postupiti sukladno rješenju i početi s radovima nakon izrade projekta. Ističu da je za oštećene šahtove izrađen projekt sanacije i da se ti radovi već izvode. Kažu i da je premještanje poklopaca šahtova tehničko rješenje kako sigurnost prometa ne bi bila dovedena u pitanje.
>>Iščupaju 20 poklopaca šahtova i zarade tisuću kuna
>>Već četiri dana nitko ne reagira na propali šaht na državnoj cesti
Svojedobno sam, prije jedno 3-4 godine, na autocesti Zagreb-Rijeka naletio na jedan takav šaht koji je ležao nasred tunela. Bilo je biraj... ili šaht ili poklopac od šahta. Ni sam ne znam kako smo sve to preživjeli, felga napukla, sva sreća pa je na njoj bila pojačana guma Toyo, (koja je prepletena žicama i koristi se inače za trke). Brzina je bila oko 90km/h. Auto smo parkirali van tunela, vratio sam se nazad po taj poklopac, da ne bi netko drugi naletio na njega. Vjerujem da je imao oko 15-20kg. Primjetio sam da je sa jedne strane bio ispravno montiran, dok je sa druge bila provučena čelična žica. Službeno objašnjenje nikada nismo dobili, jedino je djelatnika AZR-a komentirao da je "upravo prije nas prošao šleper te da je zato izletio šaht"!? Da, šahtovi izlijeću iz ležišta zbog šlepera, a ne zbog neispravne montaže ili loše postavljenih i/ili projektiranih šahtova između dvije trake.