Tehnologija neprestano mijenja svijet oko nas, a ulogu lidera na tom putu preuzimaju kompanije poput A1 Hrvatska, koja kroz svoje inovacije, sigurnosna rješenja i pametne gradove oblikuje digitalnu budućnost zemlje. No, tko su ljudi iza tih promjena i kako izgleda strategija koja stoji iza ove transformacije? Siniša Staničić, direktor ICT prodaje i rješenja u A1 Hrvatska, predvodi tim stručnjaka koji se svakodnevno bavi izazovima današnjeg poslovanja – od digitalizacije hotela i osiguravanja kibernetičke sigurnosti do postavljanja temelja za pametne gradove. S obzirom na to da je A1 Hrvatska u 2024. zabilježila rast od čak 50 % u ICT segmentu, jasno je da je njihova strategija ulaganja u napredna tehnološka rješenja itekako uspješna.
Staničić naglašava da je personalizacija ključ uspjeha – svako rješenje mora biti skrojeno prema jedinstvenim potrebama klijenata. Tako A1, primjerice, ne samo što pomaže hotelima postići veću energetsku učinkovitost pomoću pametnih senzora, već im osigurava i visoku razinu zaštite uz napredna kibernetička rješenja, čime stvara potpunu platformu za digitalizaciju poslovanja.
Kako se povećava broj kibernetičkih prijetnji, tvrtke postaju sve svjesnije rizika s kojima se suočavaju. Među njima i A1 Hrvatska koja je na to odgovorila snažnim ulaganjem u razvoj sigurnosnih rješenja koja pružaju zaštitu na svim razinama poslovanja te tako postala jedna od vodećih kompanija na domaćem tržištu kada je riječ o kibernetičkoj sigurnosti. Istovremeno, A1 prepoznaje važnost pametnih rješenja i koncepta „pametnih gradova“. Upravljanje parkingom, rasvjetom, mjerenje kvalitete zraka, pametni pješački prijelaz, daljinsko očitavanje brojila plina i vode samo su neka od njihovih rješenja kojima doprinose održivom razvoju i digitalnoj transformaciji lokalnih zajednica.
Kompanija se oslanja na model ICT as a Service, koji korisnicima omogućuje fleksibilnost i optimizaciju troškova jer ne moraju posjedovati niti odjednom financirati skupu opremu. Njihov cilj za 2025. ostaje jasan – nastaviti s rastom i ulaganjima u tehnologiju, sigurnost i inovacije. Međutim, koje industrije Siniša Staničić smatra najranjivijima na kibernetičke prijetnje, koja su najnovija tehnološka rješenja za hotelijerstvo i turizam te kako vidi budućnost pametnih gradova i turističkih destinacija u Hrvatskoj, otkriva nam u razgovoru.
Što biste rekli koja grana gospodarstva je potencijalno najranjivija, a koja najbolje osigurana kada je u pitanju kibernetička sigurnost?
– U kontekstu kibernetičke sigurnosti, postoje sektori koji su iznimno ranjivi zbog prirode svog poslovanja i osjetljivih podataka koje obrađuju, dok su drugi sektori bolje osigurani zbog veće svijesti, resursa i regulatornih zahtjeva. Rekao bih da je najranjiviji sektor onaj zdravstveni. Zbog česte zastarjelosti opreme, zdravstveni sektor podložna je meta napada, a zbog hitnosti usluga koje pruža, najčešće je primoran platiti otkupninu u slučaju napada. Isto tako, mali i srednji poduzetnici često nemaju dovoljno resursa za ulaganje u složene kibernetičke mjere sigurnosti. S obzirom na manju svijest o sigurnosnim prijetnjama i ograničene IT resurse, mogu biti laka meta za hakere, čak i ako sami ne obrađuju iznimno osjetljive podatke.
Moram spomenuti i energetski sektor, koji je izložen prijetnjama, jer hakerski napadi mogu izazvati ozbiljne posljedice po društvo i ekonomiju. Ranjivost ovog sektora leži u njegovoj ovisnosti o specijaliziranim industrijskim sustavima koji nisu uvijek ažurirani na najnovije sigurnosne standarde.
Koja su najnovija rješenja za hotelijerstvo i turizam koja poboljšavaju iskustvo gostiju i sigurnost?
– U A1 Hrvatska našim poslovnim korisnicima nastojimo omogućiti pružanje jedinstvenog i nezaboravnog iskustva boravka, istovremeno osiguravajući visoku razinu sigurnosti i tehnološke podrške.
Kao neke od najvažnijih usluga, istaknuo bih upravljanje energetskom učinkovitošću putem senzorske prisutnosti, gospodarenje otpadom, kao dio tehnologije, koji direktno utječe na održivost i daje hotelu epitet „zelenog“, ali i, naravno, uslugu WiFi povezivanja čija kvaliteta obično određuje hoće li se gost ponovno vratiti. Također, nužnost svakog hotela postaje digitalizacija poslovanja i povezivanje svih hotelskih rješenja u jednu cjelinu, u kojoj su zasebni dijelovi interaktivni i povezani te zajednički koriste dostupne prikupljene informacije. Kao trend, tu je uključivanje AI u personalizirani odnos prema gostu i buduću prodaju rezervacija, što postaje nužnost svakog hotela.
Možete li podijeliti zaključke s nedavno održane CyberGuard 2024 konferencije? Koje prijetnje trenutno najviše zabrinjavaju poslovne korisnike?
– Prvi smo put, u suradnji s Centrom za sigurniji internet, organizirali konferenciju posvećenu stvaranju sigurnijeg digitalnoga svijeta. Na samoj konferenciji želja nam je bila da u dva različita segmenta stavimo naglasak na sigurnost pa smo tako pod glavnu temu stavili sigurnost djece u online svijetu. Naravno, bavili smo se i aktualnim izazovima u kibernetičkoj sigurnosti u dijelu poslovnih korisnika.
Osim govora o sigurnosnim rješenjima i implementaciji umjetne inteligencije u poslovanje, konferencija je poslužila kao dobra baza širenja informacija i znanja vezanih uz nadolazeću NIS2 regulativu. Poslovni korisnici i subjekti bit će obavezni u većoj ili manjoj mjeri uskladiti sigurnost poslovanja prema nadolazećoj regulativi. Od iznimne je važnosti ponuditi kvalitetno savjetovanje, alate i suradnju kako bismo na sigurniji način u budućnosti ostvarivali poslovne rezultate štiteći svoje i poslovanje svojih korisnika.
Koliko je važno personalizirati ICT rješenja za različite industrije i kako pristupate prilagođavanju usluga specifičnim potrebama svojih klijenata?
– Vrlo je važno personalizirati rješenja jer govorimo o poslovnim korisnicima iz različitih sektora s različitim potrebama. Stoga, naša je strategija jednostavna – korisnicima nudimo ICT as a Service, što znači da ne moraju posjedovati opremu niti je platiti odjednom, što dugoročno omogućuje veću fleksibilnost i optimizaciju troškova.
Na primjer, rješenja za hotele i kampove najčešće kombiniraju horizontalna rješenja (npr. mrežna infrastruktura ili kolokacija opreme u data centar), s vertikalnima (npr. pametne sobe, aplikacija za hotele i sl.). Isto tako, financijskom sektoru u našem data centru omogućujemo i PCIDSS certificirani prostor, odnosno skup sigurnosnih pravila i postupanja s kartičnim transakcijama, koji je za tu industriju specifičan.
Upravo ćemo zato nastaviti ulagati u tehnologiju i ljude, s posebnim naglaskom na jačanje kapaciteta u domeni sigurnosnih rješenja te daljnji razvoj rješenja za hotelijerstvo i turizam, ali i pametne gradove. Planiramo uvesti nova inovativna rješenja koja će dodatno poboljšati korisničko iskustvo i učinkovitost poslovanja naših korisnika. Cilj nam je biti među prvih pet sistem-integratora u Hrvatskoj po prihodima, kao i digitalni partner od povjerenja za sve poslovne korisnike koji žele unaprijediti svoju sigurnost i digitalnu transformaciju.
S obzirom na vaš fokus na pametna rješenja, kakvu budućnost vidite za Hrvatsku u razvoju pametnih gradova i pametnih turističkih destinacija?
– U Hrvatskoj su prepoznate prednosti i svrha pametnih rješenja, a njihova je primjena iz godine u godinu sve veća. Primjerice, čimbenici zdravijeg života jako utječu na promišljanje o promjenama navika, ali i na odluke primjene rješenja za napredno recikliranje i upravljanje otpadom u javnom i privatnom sektoru. Ta primjena vidi se na svakom koraku kada pogledamo povećan broj „zelenih“ škola ili vrtića koji djecu uče odvajati otpad kako bi dobivenim kompostom mogli održavati zajedničke vrtove.
Veliki izazov za gradove je upravljanje prometom, a i prometni uvjeti izravno su povezani s kvalitetom života u gradu. Primjenom raznih prometnih rješenja, kao što su analitike kretanja i zadržavanja vozila, upravljanje prometnom signalizacijom te davanjem informacije statusa parkirališnog mjesta, osim smanjenja gužvi, direktno se utječe na kvalitetu zraka i čišći okoliš. Tu treba spomenuti i primjenu integriranog sustava biciklističkih staza, čija je primjena sve veća. Naša je prednost da upravljanje prometom gledamo kao cjelinu od više rješenja i kao takvu je nudimo korisniku. Pohvalno je da je javna i lokalna samouprava prepoznala mogućnost sufinanciranja projekata pametnih rješenja iz raznih fondova i ministarstava.
S obzirom na mogućnosti korištenja različitih pametnih rješenja, budući izazovi u njihovoj primjeni su povezani, a upravo A1 Hrvatska, koristeći vlastito znanje i iskustvo, implementira rješenja koja mogu povezati takva različita okruženjima u gradovima.
Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.