Pulski Uljanik jučer je objavio sklapanje ugovora o gradnji broda za polaganje kablova s norveškim naručiteljem Nexans Subsea Operations. Taj brod duljine 149,9 metara i širine 31 metar nije još unijet u knjigu narudžbi koju vodi Hrvatska brodogradnja Jadranbrod, a u kojoj se trenutno nalaze 42 broda ukupne vrijednosti 1,68 milijardi američkih dolara. U ovoj godini, koja je u brodograđevnom sektoru i na globalnoj razini loše startala, u Hrvatskoj u prvih pola godine nije bilo novih ugovora o gradnji brodova u velikim škverovima, a u srpnju je u knjigu HB-a unesen novi posao u Brodosplitu. Svjetska knjiga narudžbi broji trenutno 3158 brodova, od čega je u ovoj godini ugovoreno njih 413. U usporedbi s istim lanjskim razdobljem to je porast od 22 posto, što su ohrabrujući podaci.
U srpnju 92 ugovora
Lani je, naime, svjetska brodogradnja od početka gospodarske krize ostvarila najlošiji rezultat u nalaženju novih poslova, zaključeno ih je bilo 561, što je višestruko smanjenje u odnosu na ranije godine. Početak ove godine naslućivao je daljnji pad novih narudžbi i još lošiju poslovnu godinu, no posljednja dva mjeseca tržište je blago zaživjelo. U srpnju su, primjerice, zaključena 92 nova ugovora o gradnji. Ponešto se promijenio i trend traženih brodova. Početkom godine za sve vrste brodova izuzev putničkih, padao je interes, dok se u međuvremenu dogodio značajan porast ugovaranja novih LNG plinskih tankera i brodova za rasuti teret. U Hrvatskoj brodogradnji Jadranbrod ističu kako u ovoj godini, temeljem naznaka iz domaćih škverova, očekuju još novih gradnji, a skreću pozornost i na procjene renomiranih analitičara tržišta koji predviđaju pozitivne trendove na tržištu “suhog” i “rasutog” tereta, čime se smanjuje razlika između ponude i potražnje, a što već rezultira oporavkom cijena novogradnji i rastom vozarina. S povećanom aktivnosti na rezanju starih brodova i smanjenom isporukom novih brodova, očekuje se porast svjetske flote, po stopi 1 posto u sljedećih pet godina.
Rast prijevoza 3%
Istodobno se procjenjuje i da će potražnja za prijevozom roba rasti godišnjom stopom od 3 posto. Uravnoteženjem odnosa ponude i potražnje u narednim godinama očekuje se da će doći i do oporavka nivoa vozarina. “Kako je količina ugovorenih tankera i brodova za rasuti teret u prvoj polovici 2017. za 20 posto veća od istog razdoblju prošle godine, a i aktivnosti na tržištu putničkih brodova za krstarenja su u konstantnom porastu, u skoro vrijeme može se očekivati porast ugovaranja i drugih tipova brodova”, ocjenjuju u Hrvatskoj brodogradnji.
I jeli brodogradnja profitabilna ili jo jos drzava daje pare?