Iako Vlada, odnosno Ministarstvo financija i obrazovanja tek mora odlučiti o modelu po kojem će svi osnovnoškolci u Hrvatskoj od iduće školske godine dobivati (besplatne) udžbenike, ipak se naziru okviri tog rješenja.
Što Čačić zamjera Bandiću
Djeca bi školske udžbenike vrlo vjerojatno dobivala bez cenzusa, kako je i sada u gradovima koji dijele udžbenike, što znači da bi knjige bile osigurane bez obzira na primanja i imovinu roditelja. Drugo, model dodjele udžbenika svakako ne bi išao u smjeru zagrebačkoga, koji primjenjuje gradonačelnik Milan Bandić koji je i tražio “besplatne” udžbenike za sve, prema kojemu se svake godine kupuju nove knjige (partner Radimir Čačić optužio ga je da to čini zbog Školske knjige) nego po uzoru na Varaždinsku županiju u kojoj se udžbenici vraćaju školi, s kojom se sklapa ugovor, te nasljeđuju. To znači da se ne kupuju novi udžbenici svake godine nego se fond obnavlja knjigama koje su se korištenjem uništile.
Treće, opcija je da Vlada trošak udžbenika za svu djecu osnovnih škola u Hrvatskoj preuzme na državni proračun ili da u dogovoru s jedinicama lokalne samouprave omogući financiranje tih knjiga. Izvori iz parlamentarne većine koji su bili na prekjučerašnjem sastanku tvrde da je premijer Plenković rekao kako će Vlada u suradnji s lokalnim vlastima osigurati knjige. Vladu je na takav potez natjerao Milan Bandić, HDZ-ov partner u Saboru, koji je podnio amandman od 300 milijuna kuna na proračun, tražeći da se osigura novac za udžbenike učenicima osnovnih škola. Vlada taj amandman neće prihvatiti, a moguće je da će ga Bandić i povući, ali će od iduće godine svi osnovnoškolci dobiti školske knjige. Iako se Bandić (pa i s pravom) predstavlja kao pobjednik u ovoj priči, izvori iz Vlade kažu da su u Banskim dvorima već razmišljali o udžbenicima za sve osnovnoškolce jer princip po kojem dio gradova u RH dijeli knjige, a ostali ne, proizvodi nejednakost.
Zanimljivo je što je Bandiću model nabavke udžbenika zamjerio upravo Radimir Čačić, partner s kojim je izišao na parlamentarne izbore, jer po Bandićevu modelu kupovine udžbenika godišnji trošak za svu djecu iznosi 280-300 milijuna kuna, a Čačić tvrdi da po modelu povrata i nasljeđivanja knjiga to može biti tek 50-60 milijuna kuna godišnje. Koji god model Vlada izabrala, Hrvatska će ponovno nakon deset godina imati ujednačen model nabave takozvanih besplatnih udžbenika, jer sada svaka lokalna samouprava aktima definira svoj model - neki kupuju udžbenike, neki ih sufinanciraju, dok treći roditeljima daju vaučere, no rijetki među njima znaju kako organizirati da se isti udžbenici očuvaju i proslijede nadolazećim generacijama.
Podsjetimo, samo je ministar obrazovanja Dragan Primorac uspio osigurati udžbenike za sve učenike, no tada se suočio s velikim problemom- nakladnici su drastično povećali cijene. Baš zato će sada ključnu ulogu imati Zakon o udžbenicima koji će tek na drugo čitanje. Naime, on je predvidio mogućnost da država financira udžbenike, ali je i definirao najvišu moguću cijenu udžbenika koja je, pojašnjavaju u Ministarstvu obrazovanja, deset posto niža od sadašnjih cijena. Uostalom, u spomenutom Zakonu jasno je predviđeno da školski udžbenici moraju trajati minimalno četiri godine.
Tko plaća uništene knjige?
– Model koji predložimo svakako ne smije biti vatrogasna mjera ni populistički potez koji će potrajati godinu dana, jer roditelje i učenike ne možemo ostaviti na cjedilu. Zato nam treba i Zakon o udžbenicima koji s jedne strane drži pod kontrolom cijene udžbenika, a s druge strane omogućava digitalizaciju.
Također je važno imati sustav koji će i djeci poslati poruku da udžbenici i knjige nisu tu da ih se baci za godinu dana. Zato je održivi sustav najvažniji jer on će funkcionirati dulji niz godina - poručila je ministrica obrazovanja Blaženka Divjak. Pri odluci Vlada mora voditi računa i o činjenici da napokon mora definirati tko će voditi brigu o povratu udžbenika, ali i kako i hoće li se uopće kažnjavati roditelji čija djeca vrate uništene udžbenike.
>> Ovo su stvari koje trebate znati o mirovinskoj reformi
Previše gluposti od ove ministareke i bandića. Kome će se davati ravljeni udžbenici. Tko će dobiti sačuvane a tko neuredne udžbenike. Zar nije normalno da ljudi koji mogu svojoj djeci kupuju udžbenike, zar nije to dio odgoja, obiteljskih veza i sjećanja.