Hrvatske ceste planiraju sljedećih nekoliko godina sagraditi gotovo sigurno četiri velika mosta. Za mostove Čiovo i Gradiška početak gradnje je samo pitanje vremena, a pelješki most čeka odobrenje Europske komisije, odnosno novac iz fondova EU. U kombinaciji je i most preko Cetine na brzoj cesti Stobreč – Omiš. Ukupna vrijednost tih projekata je gotovo 400 milijuna eura. S obzirom na to da HC dosad nikad nije gradio toliko mostova, u toj tvrtki odlučili su zaposliti specijalista za mostove. Javni natječaj za čovjeka koji će graditi mostove HC će raspisati uskoro i bit će pod upravom te tvrtke. Njegovo radno mjesto bit će formalno u Uredu za kontrolu i reviziju projekata. U HC kažu da im je čovjek specijaliziran za mostogradnju neophodan jer trenutačno nemaju takvog stručnjaka koji će kompetentno pratiti planirane projekte u mostogradnji.
Iskustvo odlučujuće
Taj stručnjak morat će imati dugogodišnje iskustvo u gradnji mostova svih raspona i konstrukcija, a glavna zadaća bit će mu priprema projekata, a po potrebi uključivat će se i u projekte koji su u gradnji. Prvi će u realizaciju most koji će spajati kopno i otok Čiovo. Taj most bit će dug oko 400 metara, a vrijednost projekta je oko 22 milijuna eura. Novim čiovskim mostom želi se rasteretiti stari most koji je u samom centru Trogira pa ljeti na njemu, iako je dug samo stotinjak metara, nastaju velike gužve. Projekt je gotov, a sada slijedi izbor izvođača koji bi s radovima trebali početi do kraja ove godine.
Most Gradiška zamijenit će stari most preko Save pokraj Stare Gradiške koji će se graditi kao međunarodni granični prijelaz Stara Gradiška – Bosanska Gradiška. Novi most bit će spojen na autocestu prema Banjoj Luci, bit će dug 462 metra, a njegova je vrijednost 20 milijuna eura. Tome treba pridodati i pedesetak milijuna eura za gradnju spojne brze ceste do autoceste Zagreb – Lipovac. Za most Gradiška u tijeku je ishođenje građevinske dozvole, a natječaj za izvođača radova vjerojatno će biti raspisan sljedeće godine.
Za pelješki most, koji je najvredniji projekt od svih četiriju mostova, traje natječaj za izradu studije isplativosti. Taj most bit će dug 2,4 kilometra, vrijedan je 210 milijuna eura, a s pristupnim cestama 285 milijuna eura. Najesen ili do kraja godine Europska komisija odlučivat će hoće li sufinancirati njegovu gradnju. Bude li to potvrđeno, nakon raspisivanja natječaja i izbora izvođača radova, gradnja bi mogla početi sljedeće godine.
Cetinski most upitan
Most preko Cetine upitan je zbog imovinsko-pravnih odnosa i ključan je za dovršetak brze ceste Stobreč – Omiš. Bio bi dug oko 170 metara, a projekt je vrijedan desetak milijuna eura. S tunelima na obje strane mosta taj projekt premašuje iznos od 100 milijuna eura.
U Hrvatskim cestama kao izvor financiranja za gotovo sve mostove računaju na fondove EU i nadaju će da će svaki most Unija sufinancirati sa 70 do 80 posto iznosa. Predstudija o povezanosti Hrvatske već je dala neke argumente za pelješki most, a sad to treba potvrditi i studija izvodivosti. Za most Čiovo tražit će se sufinanciranje iz fondova EU na osnovi povezanosti otoka, regionalnog razvoja, smanjenja zagušenja prometa. Most Gradiška najlakše će dobiti potporu Europske unije s obzirom na to da se njime povezuju dvije države.
>> Studija izvedivosti stajat će 2,25 milijuna kuna
a uskoro dolaze predsjednički, parlamentarni i lokalni izbori...