Slučaj „Agrokor“

„Veliki broj vjerovnika ne zna da imaju pravo na povrat PDV-a za nenaplaćene fakture u bilo kojem insolvencijskom postupku“

Hrvoje Zgombić
29.11.2024.
u 10:00

Hrvoje Zgombić objašnjava kako ovaj proces izgleda u praksi, koji su ključni koraci za uspješan povrat PDV-a, te zašto je brzo djelovanje ključno za sve vjerovnike, osobito u vezi s rokovima u slučaju Agrokor.

Mnogi vjerovnici nisu dovoljno upoznati s mogućnostima povrata PDV-a za nenaplaćene fakture, a pitanje povrata PDV-a postaje osobito relevantno u kontekstu vrlo kratkog roka za podnošenje zahtjeva u slučaju Agrokor. Naime, vjerovnici Agrokora morali su platiti PDV u punom iznosu, iako su njihove fakture ostale nenaplaćene te shodno hrvatskim i europskim zakonima imaju pravo na povrat istoga. Zastara u slučaju Agrokor nastupa sa 1.1.2025. te se radi o „zadnjem vlaku“.

Panonia Solutions d.o.o. igra ključnu ulogu u pojednostavljivanju ovog postupka za klijente, snoseći sve troškove i omogućujući im pristup stručnim savjetnicima i odvjetnicima koji upravljaju cijelim procesom. „Detaljne analize pokazale su da poduzetnici vjerovnici uistinu imaju pravo na novce koje su uplatili u državni proračun, u skladu sa zakonima Republike Hrvatske i Europske unije te ne postoji razlog zašto bi im se to osporilo“, ukazuje Hrvoje Zgombić, osnivač i direktor u Zgombić d.o.o. te direktor u Panonina Solution d.o.o. Zgombić objašnjava kako ovaj proces izgleda u praksi, koji su ključni koraci za uspješan povrat PDV-a, te zašto je brzo djelovanje ključno za sve vjerovnike, osobito u vezi s rokovima u slučaju Agrokor.

Kako biste opisali osnovne prednosti projekta „Povrat PDV-a u insolvencijskim postupcima“ za vjerovnike koji su prijavili tražbine u stečajnim, predstečajnim postupcima i postupcima izvanredne uprave, te koji su ključni koraci u procesu povrata PDV-a?
Prije svega, veliki broj vjerovnika relativno je slabo upoznat sa činjenicom da imaju pravo na povrat PDV-a za nenaplaćene fakture u bilo kojem insolvencijskom postupku. Radi se o odgovornosti države koja ne štiti porezne obveznike, odnosno ne upoznaje ih transparentno s njihovim pravima, ali im jasno nameće obveze.

Što se tiče samog postupka, odnosno ključnih koraka u procesu povrata PDV-a u suradnji s Panonia Solutions d.o.o., poslovni odnos s klijentima kreira se jednim od dva moguća modela ugovaranja: a) temeljnim ugovorom ili b) temeljnim ugovorom koji u prilogu ima ugovor o ustupu potraživanja. Ugovor o ustupu potraživanja sklapa se nakon izdavanja zahtjeva za povrat PDV-a, a bitno nam pojednostavljuje administriranje postupkom povrata PDV-a, ali klijenti tu imaju slobodu izbora. Panonia Solutions snosi sve troškove postupka. Više o samom postupku čitatelji mogu vidjeti na Internet stranicama Društva.

S obzirom na to da je povrat PDV-a moguć za nenamirene tražbine, koliko je važno da vjerovnici brzo podnesu zahtjev za povrat PDV-a, osobito za tražbine iz postupka izvanredne uprave nad društvima iz sustava Agrokor, gdje je rok za podnošenje zahtjeva vrlo kratak?
S obzirom na to da za postupak izvanredne uprave u slučaju „Agrokor“ zastara nastupa 1. siječnja 2025. godine, bitno je da se zahtjevi za povrat PDV-a podnesu brzo, formalno do kraja godine, odnosno iz praktičnih razloga, i zbog blagdana, do 20. prosinca ove godine. Svi poduzetnici koji do tada ne podnesu zahtjev za povrat PDV-a u slučaju „Agrokor“ bespovratno će ostati bez svojih novaca, a radi se, kumulativno, o desecima milijuna eura. Napominjem da i nama u Panonia Solutions d.o.o. treba nekoliko dana da svaki pojedini zahtjev za povrat PDV-a obradimo i pripremimo, tako da je krajnji rok uistinu blizu – svi koji nas kontaktiraju do 15. prosinca bit će pravovremeno obrađeni.

U vašem društvu, Panonia Solutions d.o.o., klijenti ne snose nikakve troškove postupka povrata PDV-a. Možete li pojasniti koji su sve troškovi povezani s postupkom i kako točno vaša društva pokrivaju te troškove za klijente?
Društvo Panonia Solutions za svoje klijente snosi sve troškove postupka povrata PDV-a. Troškovi se odnose na troškove poreznih savjetnika, odvjetnika, eventualno i drugih stručnjaka. U njih također ulaze troškovi vođenja i praćenja svih faza postupka povrata PDV-a do njegovog okončanja koje obuhvaćaju: upravni postupak pred poreznim tijelima, upravni spor pred Upravnim i Visokim upravnim sudom, postupak pred Ustavnim sudom, postupak pred Sudom EU i postupak pred Europskim sudom za ljudska prava. Detaljne analize pokazale su da poduzetnici vjerovnici uistinu imaju pravo na novce koje su uplatili u državni proračun, u skladu sa zakonima Republike Hrvatske i Europske unije te ne postoji razlog zašto bi im se to osporilo.

Koje su specifičnosti u odnosu na povrat PDV-a za tražbine koje su nastale u stečajnim i predstečajnim postupcima, a koje vjerovnici mogu podnijeti čak i nakon dužeg vremenskog perioda? Kako se ovaj proces razlikuje od povrata PDV-a za tražbine u postupku izvanredne uprave u slučaju Agrokor?
Praktički jedina razlika u navedenim postupcima je u rokovima zastare prava na povrat PDV-a. Dok u slučaju Agrokor zastara tog prava nastupa istekom 2024. godine, u velikoj većini predstečajnih i stečajnih postupaka zastara prava na povrat PDV-a nastupit će istekom 2025. godine ili još kasnije. Upravo zbog tog kratkog roka trenutni fokus nam je gotovo isključivo na slučaju Agrokor, a u narednom periodu okrećemo se i drugim postupcima – stečajnim i predstečajnim.

Panonia Solutions d.o.o. koristi usluge različitih poreznih savjetnika i odvjetničkih društava za upravljanje postupkom povrata PDV-a. Kako se koordinira ovaj tim stručnjaka i koja je uloga vaših suradnika u osiguravanju da klijenti uspješno ostvare povrat PDV-a?
Što se tiče naših suradnika, radi se o renomiranim domaćim i stranim poreznim i pravnim stručnjacima koji imaju višegodišnje iskustvo u procesima sličnima ovom. Neki od njih pratit će i zastupati sve naše klijente do zaključnog iscrpljivanja svih pravnih lijekova koji se odnose na povrat PDV-a. Očekuje se da će postupak povrata PDV-a trajati ukupno između četiri i pet godina, ali cijelo to vrijeme teče u korist poreznih obveznika – onih koji se odluče ući u postupak povrata PDV-a – zatezna kamata trenutno iznosi oko 12% te se počinje primjenjivati od onog trenutka kada je zahtjev predan.

Sadržaj nastao u suradnji s Panonia Solutions d.o.o.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije