– Držim da su naši stanovnici i poduzeća diskriminirani nekim odlukama Vlade RH i da postoji dovoljno argumenata da se ukine obveza plaćanja cestarine na autocesti A11 Sisak - Zagreb – kaže prof. dr. sc. Vladimir Čavrak, profesor s Ekonoskog fakulteta u Zagrebu i nezavisni vijećnik u Skupštini Sisačko-moslavačke županije. Stoga je Skupštini uputio prijedlog odluke da se od Vlade zatraži ukidanje cestarine, a na to ga je potaknula nedavna odluka Vlade o prestanku naplate cestarine za uporabu tunela Sveti Ilija.
– Time su naši stanovnici i tvrtke dovedeni u neravnopravan ekonomski i socijalni položaj. Naime, gospodarske i demografske prilike na području naše županije, koja gravitira autocesti Sisak - Zagreb, nepovoljnije su nego u krajevima na koje se odnosila odluka o tunelu Sveti Ilija. Sisačko-moslavačka županija ima status potpomognutog područja, a Splitsko-dalmatinska nema.
Među najnerazvijenijim općinama i gradovima Hrvatske je šest općina i gradova iz Splitsko-dalmatinske županije, a 11 iz naše županije. U tih šest općina živi 15.000 stanovnika, a u 11 naših 40.000 stanovnika. Dakle, ako se primijene isti kriteriji kao za tunel Sv. Ilija, jasno je da bi autocesta trebala biti besplatna – napominje prof. Čavrak dodajući da je zahtjev za ukidanje cestarine Vladi predložila upravo Splitsko-dalmatinska županija zbog teških gospodarskih prilika na tom području. Ukidanje cestarine, smatra Čavrak, pozitivno bi utjecalo na gospodarski razvoj županije i mobilnost stanovništva.
Ta bi odluka potencijalno povećala raspoloživi dohodak i standard oko 40.000 stanovnika koji gravitiraju autocesti, povećala bi se sigurnost prometa i kvaliteta održavanja državne ceste preko Lekenika. Naime, iz podataka o praćenju prometa vidljivo je da tek jedna trećina vozila koristi autocestu, koja skraćuje put, dok i dalje dvije trećine vozila ide starom cestom Sisak - Zagreb. Jedini logičan razlog tome je naplata cestarine koja, u oba smjera, sada iznosi 20 kuna dnevno.
Čavrak ističe i još neke nelogičnosti. – U slučaju Sv. Ilije ukida se naplata cestarine na gotovom objektu, a mi plaćamo cestarinu na objektu koji nije gotov – napominje Čavrak. Autocesta Zagreb - Sisak sagrađena je do Lekenika, i nema najave o nastavku gradnje prema Sisku. Kako doznajemo, velika je vjerojatnost da županijska Skupština prihvati Čavrakov prijedlog.
Sve dionice, koje nisu tranzitne, trebale bi 6 mjeseci godišnje biti besplatne. Možda bi to, bar malo, poguralo naprijed naše jadno gospodarstvo.