Bućan u Londonu

Pop-art na popravnom ispitu iz povijesti

25.05.2015., Zagreb - Boris Bucan slikar, graficar, dizajner i akademik. Photo: Davor Visnjic/PIXSELL
Foto: Davor Višnjić/PIXSELL
17.08.2015.
u 14:55

Izložba pokazuje da pop-art nije samo angloamerički umjetnički i kulturni fenomen šezdesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća

Nekoliko godina intenzivnog istraživanja za izložbu "The World Goes Pop" koja se 17. rujna otvara u londonskoj Tate Gallery privedeno je kraju.

Kustosica Jessica Morgan koncipirala je izložbu na temelju stručnog znanja i istraživanja niza suradnika koji su prikupljali građu i predlagali umjetnike koji sada ilustriraju njezinu glavnu tezu: pop-art nije samo angloamerički umjetnički i kulturni fenomen 60-ih i 70-ih godina 20. stoljeća.

Nimalo uniformirano

Pokazalo se: brojni umjetnici iz drugih zemalja – od Latinske Amerike do Azije, od Europe do Bliskog istoka – bili su istovremeno zaokupljeni pop-artom, nipošto uniformirano, već u skladu sa svojim poetikama, a često inovativno u odnosu na raširenu angloameričku pop-art "šprancu". Među njima je i ugledni hrvatski umjetnik Boris Bućan. Njegov ciklus od 30-ak radova "Art" iz ranih 70-ih, u kojima logotipove poznatih tvrtki ili brandova poput Coca-Cole, Marlbora i drugih, zamjenjuje riječju "art" primjer je čistog pop-arta i mjesto mu je, dakako, u Tate Gallery.

Na Bućana je Jessicu Morgan upozorila Lina Džuverović, jedna od doktorskih istraživača koji su na temelju ugovora Tate Gallery i Royal College of Art tri godine istraživali pop-art na područjima obuhvaćenih projektom "The World Goes Pop". Bućanovu londonsku izložbu još je lani najavila izložba "Bućan Art" održana u sklopu programa "Umjetnik na odmoru" Kolekcije Marinko Sudac i partnera Valamara. Prvo je izlagana u porečkoj Vili Polesini, a potom i kao dio projekta na završnoj izložbi ujesen 2014. u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.

Zagreb je, dakle, vidio radove iz Bućanova popartističkog ciklusa. Tate Gallery Bućanove radove stavlja uz bok radova kolumbijskog umjetnika Antonija Cara koji 70-ih također rabi poznate logotipe, no Caro izvorni logo zamjenjuje imenom svoje domovine. Umjesto Coca-Cole istim fontom napisana je riječ Colombia... Oba umjetnika reagiraju na aktualnu stvarnost, podrivajući pojavu komercijalnih znakova: Caro s mišlju na domovinu i njezinu zaštitu, a Bućan s mišlju na umjetnost i njezinu sudbinu!

Prešućene uloge

Kroz 200 izložaka kojima Jessica Morgan u Tate Gallery potkrepljuje svoju tezu, provlače se, dakako, brojne teme. Jedna od njih je i prešućena uloga mnogih umjetnica u pop-artu!

Izdvaja se tu primjer austrijske umjetnice Kiki Kogelnik (1935.-1997.) koja 1961. odlazi u Ameriku na izvore pop-arta donoseći mu vlastitu umjetničku crtu zbog koje valja ispravljati nepravde povijesti umjetnosti i dopisivati ono izostavljeno. Jessica Morgan upravo je to započela izložbom koja ostaje otvorena do 24. siječnja 2016. a za koju kažu kako je neizostavno valja vidjeti!

>> Galerija Tate nagodinu izlaže naše pop artiste

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije