– Pokazati kolekciju u Kassak muzeju u Budimpešti, to je kao da sam dobio Oscara! – kaže naš poznati kolekcionar djela avangardne umjetnosti Marinko Sudac. I doista, program koji su pod naslovom “Krugovi interferencije” pripremile ekipe Kassaka, Zbirke Marinko Sudac i Instituta za istraživanje avangarde vrijedan je Oscara i da nije knjige od 212 stranica koja ga dvojezično predstavlja.
– Prvi put se tu uspoređuju avangardne umjetnosti s ovih prostora s onima iz druge države – kaže Sudac.
U ovom slučaju s mađarskom avangardom. Intenzivni su umjetnički utjecaji i veze Mađarske i bivše Jugoslavije, a izložba koja traje do sredine travnja pokazuje snažna umjetnička imena obiju strana, glasovite časopise i publikacije iz tog doba. Osobito se to odnosi na najutjecajnije avangardne časopise Zenit s ove, i časopis MA s mađarske strane. Šira publika zna i za Dada Tank…
Marinko Sudac prikupio je više od dvadeset tisuća umjetnina i dokumenata umjetničke prakse povezane s avangardom, iz dugog razdoblja od 1909. do 1989. A danas se kolekcionarov posao proširio na područje avangardne Italije, sve do Baltičkog i Crnog mora, odnosno Japana gdje su važan i kuriozitetan ulov bile promarksističke publikacije.
No, najvažnije je da je Sudac oživio taj materijal i postavio meritornog čovjeka na čelo institucije – virtualnog web muzeja www.avantgarde-museum.com – povjesničara umjetnosti Branka Franceschija, koji zajedno s Editom Sasvari piše uvod u knjizi “Krugovi interferencije”, a gdje sav taj materijal esejistički tumače Feđa Vukić i Vidosava Golubović. Neobično je čuti, ali ipak je istina: prvi put se djela Ivane Tomljenović Meller i Travelera, odnosno Josipa Seissela/jo Kleka, Mihe Schona, Čedomila Plavšića i drugih, predstavljaju izvan granice bivše Jugoslavije!