Zagrepčanin Esad Ribić ilustrator je novog Marvelova projekta Secret Wars. Riječ je o nastavku knjige stripa Marvel Super Heroes Secret Wars iz 1984., jednog od najpopularnijih mainstream strip projekata koji je okupio gotovo sve heroje Avengersa – Captain America, Captain Marvel II, Hawkeye, Iron Man II, She-Hulk, Thor, the Wasp), tri člana Fantastične četvorke – Human Torch, Mister Fantastic i Thing, solo heroje Spider-Man, Spider-Woman II i Hulk te mutante X-Men – Colossus, Cyclops, Nightcrawler, Professor X, Rogue, Storm, Wolverine i Lockheed the Dragon). Fanovi znaju da je projekt nastavak kraja serijala Avengers i trebao bi startati u svibnju 2015.
Marvel je najavio 12 brojeva koje će po jedan mjesečno objavljivati do svibnja 2016. Čim je Marvel objavio vijest na njujorškoj konvenciji Comic Con, fanovi su zatrpali web-stranicu komentarima.
Prva veća kriza
Većina željno iščekuje što će tandem Ribić i Hickman (scenarist) prirediti, iako je notorna činjenica da je riječ o ziheraškom projektu koji bi se trebao dobro unovčiti. Ribić je naš najuspješniji strip crtač zaslužan za fantasy-realističnog Lokija nastalog u kreativnoj radionici Marvel, iznimno popularan u Europi. Radio je i mračnijeg Thora, zatim Silver Surfera... Osebujni Ribić od većine stripaša i ilustratora razlikuje se jer i danas crta i oslikava ručno. Tek 30 posto posla obavlja uz pomoć računala. Radi puno, dnevno između osam i deset sati. Inspiracija mu je glazba, a sluša sve – od heavy metala do barokne glazbe. Ima pozamašnu kolekciju glazbe, a svira i bubnjeve. Prije godinu dana preselio se iz Gajnica u Zaprešić.
Ribićev profesionalni put počeo je u drugoj polovici 80-ih dok je pohađao ŠPUD. S prijateljem odlazi u Zagreb film, gdje uči od profesionalaca. Promatrao je animatore i upijao kako rade akvarele i gvaševe, ali i naučio raditi različite poslove od animacije do faziranja. Kad je bankrotirao Zagreb film, završila je i njegova animatorska karijera. Počinje raditi ilustracije za knjige i novine. Prvi pravi posao koji će trajati nekoliko godina – kratke horor priče – radi za Nijemce. Nakon raspada Jugoslavije, postalo je nemoguće živjeti od stripa, no Ribić nije posustao. Počeo je stvarati po originalnim idejama jer je do tada uglavnom kopirao omiljene crtače – Franka Frezetu, Moebiusa... Prva veća kriza nastupa u vrijeme Domovinskog rata kada je imao priliku raditi za francuskog izdavača zajedno s kolegom, no morali su odustati jer je Ribić bio na ratištu.
– Tada sam doživio prvu veću krizu jer nisam znao hoće li mi se ikad više pružiti slična prilika – kaže. Nije odustao. Od prvog dana znao je što ne želi raditi pa se dijelom svjesno, a dijelom nesvjesno tako i postavljao.
– Prilika je malo i na njih možeš dugo čekati, a odluku moraš donijeti u trenutku. Naknadnom pameću analiziraš jesi li se zeznuo ili ne – pojašnjava. Svjestan okolnosti u kojima strip postoji u Hrvatskoj i Europi, s kolegom scenaristom Mikijem Horvatićem šalje portfelj u Ameriku.
Zajednički projekt od stotinjak strana pod imenom Codename Scorpio objavio je Antartic Press u San Diegu 1996. Zahvaljujući kvaliteti, ubrzo prelazi u DC Comics i tu počinje s komercijalno jačim serijalima, a na kraju je završio u konkurentskome Marvelu.
– Bitna prednost u odnosu na američke crtače jest što živim u Hrvatskoj pa novac koji zaradim vrijedi više. Mogu si priuštiti da odbijam projekte i čekam vrijeme za one koje želim raditi. Kad jednom stekneš renome, možeš sudjelovati u procesu donošenja odluka – kaže Ribić i dodaje da slobode u poslu ima onoliko koliko je stvoriš.
Život unosi u posao
– Ne uzimam poslove koje ne želim. Svaka se scena može napraviti na mnogo načina. S obzirom na to da ne koristim Marvelov predložak, sve što radim smatram vlastitim autorskim stripom. Razlika je to što nemam pravo na naknadu za copyright – kaže Ribić.
Kad stvara lik iz početka, služi se detaljima osoba iz bliskog okruženja, i to ne nužno vizualno, nego kao model ponašanja, karakter.
Kako će se priča razvijati, ovisi o scenariju, no svi su likovi najprije sintetički dok se nakon nekog vremena ne iskristaliziraju. Tada počinje odbacivati suvišno i nebitno, a likovi počnu živjeti svojim životom..
– Kad ne radim, ne razmišljam o poslu, ali dok radim, razmišljam kako da stvari koje sam vidio čuo, omirisao... pretočim u posao. Da bi ilustracija i slika djelovale živo te da ne budu samo konstrukt boje i sjena, u to treba unijeti sitnice, nesavršenosti kako bi djelovale stvarno – kaže Ribić.
>> Ljudske priče o ratu ispričane kroz strip
>> C. B. Cebulski: Hrvatski su crtači hit u očima američkih urednika!