Ušao je u vlak koji je bio sljedeći na redu za pregled. U posljednji čas u vagon su kročila i trojica mladića, a kontrolor Josip Glavaš prišao im je kako bi provjerio imaju li karte. Vidio je da jedan od njih ima čudnovat šal oko vrata. Prije no što je posegnuo u džep, mladić je ‘šal’ skinuo s vrata i stavio Glavašu u ruke.
Razvili ‘detektor laži’
– Bila je to zmija, malena boa. Zamolio me da ju pridržim dok mi pokaže kartu, dobacivši kako je upoznat s propisom da psi ne smiju u vlak, no nije siguran za zmije – kaže Glavaš, dodajući da je ostao zatečen. No, brzo se pribrao, odgovorivši kako zmiju ne smije unositi u vlak, a mladić ju je potom spremio u majicu.
Ovakva situacija tek je jedna u nizu u kojima se kontrolori, kondukteri i šefovi vlakova Hrvatskih željeznica nalaze gotovo svakodnevno. Prilazeći putnicima, tijekom radnih su godina razvili vlastiti "detektor laži". Znaju točno kada se netko izvlači ili pretvara da spava, dok škiljeći prati što se događa oko njega.
– Šverca se svaki deseti putnik, a naslušali smo se svega. Bilo je i napada, neugodnih situacija, no nekad oni s kartom znaju stati na našu stranu – priča kontrolorka Nada Klisurić Ćosić, koja u smjeni promijeni i do 15 vlakova. Ponekad šverceri namjerno rade nelagodnu situaciju.
Kontrolori i kondukteri često završe u hitnoj pomoći zbog fizičkog napada. Mladići koji se vraćaju iz noćnog izlaska gotovo uvijek se porječkaju s njima,a pod alkoholom na njih i nasrnu
Mihaela Tomurad Sušac
HŽ Putnički prijevoz
Nedavno se jedan zaključao u zahod prilikom pregleda karata. Kada je Klisurić Ćosić pokucala na vrata, tražeći da izađe, putnik je bezobrazno odvratio da upravo obavlja nuždu. Nekoliko je trenutaka pričekala i ponovno pokucala, nakon čega joj je odgovorio istu stvar još bezobraznije i glasnije, tako da su ga čuli i svi putnici.
– Pucali su od smijeha. Naposljetku je dotični gospodin nakon trećeg kucanja izašao u crvenim boksericama. Kartu, naravno, nije imao. Na sljedećoj stanici izišao je iz vlaka i mahnuo kad smo krenuli – kaže kontrolorka.
Uhvatili i lopova
Kontrolori i kondukteri ponekad završe u hitnoj pomoći zbog fizičkog napada na njih u noćnim vlakovima, a često intervenira i policija. Napadače gotovo uvijek uhvate. Naime, kontrolori jave u kojem su vlaku, kamo idu i koja je sljedeća stanica, pa ih policijsko vozilo već dočekuje na najavljenom mjestu. Jednom su uhvatili kradljivca koji se dugo nalazio na policijskoj tražilici.
Kondukteri su nepotrebni. 21 stoljece. Zatvorite prilaze, napravite rampe da mozes uci samo sa kartom na stanicu i rijesen problem. Postavite automate za karte. 21 stoljece... Osim toga, a kome da se zalim kada vlak kasni u polasko sat vremena sa glavnog kolodvora, ili kad kasni 2 sata u polasku, tj. krene u 18 umjesto u 16 i stigne u 01:00 umjesto u 18:00??? Kakve su tu kazne???? Tko je odgovoran za takav bezobrazluk, da ne kazem da se kondukter jos k tome usudi doći pregledati karte???