Još početkom prosinca 2020. godine Zagrebparking raspisao je natječaj za nadogradnju svojih parkirališnih aparata jer od 1. siječnja 2021. svi takvi automati moraju biti fiskalizirani, u skladu s novim Zakonom o fiskalizaciji. I sve do kraja siječnja taj natječaj nije priveden kraju, a sad je pak poništen.
Zašto? Jer od siječnja 2023. godine Hrvatska prelazi na euro pa će šest mjeseci prije toga cijene biti prikazivane i u kunama i u eurima, a kasnije samo u novoj valuti. Natječaj Zagrebparkinga pak eure u svojoj dokumentaciji za nadogradnju ne spominje.
Okolnosti utječu na “papire”
– Prijelaz na dvojno iskazivanje cijena zahtijevat će odgovarajuće prilagodbe u financijsko-informacijskim sustavima državnih i javnih tijela, kao i izmjene cjenika i različitih obrazaca. S obzirom na to te na značajan protek vremena od prvotno objavljenog natječaja za nadogradnju parkirališnih automata, nastupile su okolnosti koje sadržajno bitno utječu na dokumentaciju o nabavi te ona sada ne ispunjava kriterije fiskalizacije zbog zamjene kuna eurima. Stoga je donesena Odluka o poništenju. Nakon proteka žalbenog roka na Odluku o poništenju, moći ćemo poduzeti daljnje aktualne korake vezano uz predmetnu nabavu – pojašnjavaju u Zagrebačkom holdingu, čija je Zagrebparking podružnica. Obveza dvojnog iskazivanja cijena, dodaju još, osim na ministarstva i druga tijela državne uprave, odnosi se i na pružatelje komunalnih usluga u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave, poput ovisnih društava i podružnica u sastavu Zagrebačkog holdinga.
Jednom kad se krene s eurom, stoji pak u odluci o poništenju natječaja, svi ti sustavi morat će biti ažurirani tako da se na dan uvođenja eura mogu služiti njime kao službenom valutom, a prva dva tjedna građanima će se morati omogućiti plaćanje i u eurima i kunama. Nakon toga euro će biti jedino zakonsko sredstvo plaćanja u Hrvatskoj.
I tako se priča o nadogradnji parkirališnih aparata nakon godinu i dva mjeseca vratila na početnu točku, a sve to vrijeme čak 70 posto njih, tristotinjak, nije u funkciji, o čemu smo pisali nekoliko puta. Zbog toga što velika većina tih aparata trenutačno služi samo kao ukras na cesti, vozači se moraju snalaziti pa ili kruže kvartom u potrazi za najbližim kioskom na kojem mogu kupiti parkirališnu kartu ili se služe mobitelom. U potonjem slučaju povrh cijene za parkiranje plaćaju i naknadu teleoperateru za slanje SMS-a koji ne ulazi u standardnu mobilnu tarifu. No do problema dolazi kad nijedan kiosk u blizini ne radi, a sustav za plaćanje putem poruke također ne registrira plaćanje. Upravo takav slučaj dogodio se ovog tjedna na parkiralištu u blizini Nacionalne i sveučilišne knjižnice. Jedini aparat ondje, naravno, ne radi, a oni koji su pokušali parkiranje platiti mobitelom u tome nisu uspjeli jer nisu dobili potvrdu o plaćanju. Za “nagradu” su neki od njih dobili na vjetrobranu kaznu za neplaćeno parkiranje. Ona, podsjetimo, iznosi koliko i cijena dnevne karte za parkiranje u toj zoni.
Što kad poruka ne prolazi?
– I nije to bio jedini put. Barem pet ili šest puta ove godine dogodilo mi se da sam htio platiti poruku mobitelom i nisam uspio, neovisno o tome radi li se o prvoj, drugoj ili četvrtoj zoni. To je problematično jer nikad ne znamo kad će sustav odlučiti zakazati, a kioska nigdje u blizini. I onda se pitaš stigneš li ići u potragu prije nego što ti netko nalijepi kaznu. Redari bi trebali imati razumijevanja jer ne nose svi mobitele niti su svi iz Zagreba da znaju kako se snaći u takvoj situaciji – žali se Marko Šimundić koji je zasad, kaže, izbjegao kaznu, no strahuje da bi jednom i on mogao u jednoj od takvih situacija “fasovati”.
Zbog problema s plaćanjem putem poruka obratili smo se i Holdingu, a oni su nam rekli da do takvih problema kod nekih korisnika zna doći zbog postavki na mobilnim uređajima s operativnim sustavom Android.
– Iz tog razloga, a kako bismo osigurali da ova informacija dođe do svih naših korisnika, podružnica Zagrebparking je u suradnji s mobilnim operaterima dogovorila da svakom korisniku prilikom neuspjelog pokušaja plaćanja parkiranja stigne povratna informacija, odnosno poruka u kojoj će se korisnika obavijestiti o tehničkoj poteškoći uz upute kako je razriješiti. Ako korisnici ne prime povratnu poruku o plaćenom parkiranju u roku od dvije minute, znači da plaćanje parkiranja m-parking uslugom nije uspjelo i u tom slučaju preporučujemo kupnju parkirališne karte na druge dostupne načine. •
Jedino rješenje baciti te aparate u smeće i besplatan parking po gradu. Nećete nikad izvući grad iz dugova ....