Mazda3

Kako je japanski kompakt u 20 godina evoluirao od pristupačnog do premium modela

Foto: Mazda
1/6
26.10.2023.
u 12:15

Mazda3 je zapravo nasljednica Mazde Familia, modela koji je kod nas poznatiji pod imenom Mazda 323, a proizvodio se od 1963. do 2003. godine

Mazda slavi 20. obljetnicu svog popularnog kompaktnog modela Mazda3, jednog od najprodavanijih modela te marke koji je globalno od 2003. isporučen u više od šest milijuna primjeraka. Mazda3 je prije 20 godina zamijenila Mazdu 323, poznatu i kao Mazda Familia ili Protegé, koja se pod raznim imenima proizvodila od 1963. godine u osam generacija. I prema broju generacija (u ponudi je četvrta generacija Mazde3) i prema broju godina u usporedbi s modelom 323, Mazda3 je, čini se, na polovici svog puta. A za "trojku" je sve krenulo još 1999. godine kada je Mazda započela projekt zamjene starih modela Familia/323/Protegé novim dizajnom hatchbacka i limuzine. Ovaj projekt vodio je glavni dizajner Hideki Suzuki, a uključivao je suradnju između Mazdinih dizajnerskih centara u SAD-u, Njemačkoj i Japanu. Godine 2001. odabran je dizajn Hasipa Girgena, koji je proveo šest mjeseci usavršavajući ga u Hirošimi prije odobrenja za proizvodnju. Konačni proizvod otkriven je 2003. godine. Brzo je stekla popularnost jer je bila automobil koji je pristupačan, zabavan za vožnju i kvalitetno izrađen.

Godine 2006. Mazda je na Ženevskom sajmu automobila predstavila Mazdu3 MPS (Mazdina serija Performance) s naglaskom na performanse. Bila je opremljena diferencijalom s ograničenjem proklizavanja i snažnim 2,3-litrenim motorom s turbopunjačem, istim onim koji se koristi u Mazdi6 MPS. Automobil je dobio pozitivne recenzije i od medija i od kupaca.

Druga generacija Mazde3 predstavljena je 2008. godine i premijerno prikazana na salonima automobila u Los Angelesu i Bologni. Iako je još uvijek koristila arhitekturu 'C1' koju su zajednički razvili Ford, Mazda i Volvo, ovaj je model bio ažuriran tijekom svog životnog vijeka i uveo je tehnologiju Skyactiv i razne verzije performansi u liniju Mazde3. Sredinom 2013. godine stigla je treća generacija Mazde3 s potpunijim skupom tehnologija Skyactiv i odmakom od zajedničke platforme 'C1'. Te nove tehnologije sada su bile smještene na novo razvijenom Mazdinom Skyactiv podvozju koje Mazda3 dijeli s prvom generacijom CX-5. Mazda3 također je prva usvojila dizajnerski jezik Kodo i uvela inovacije poput GVC-a i Skyactiv mjenjača i motora. Simbolizirajući Mazdinu predanost održivom Zoom Zoomu i pristupu s više rješenja, treća generacija Mazde3 bila je osnova za koncept 'Skyactiv-CNG' koji se pokreće na komprimirani prirodni plin i demonstrira svestranost Skyactiv-G motora. 

VEZANI ČLANCI:

Koristeći konceptni automobil Kai kao temelj dizajna, četvrta i sadašnja generacija Mazde3 predstavljena je u studenom 2018. godine na sajmu automobila u Los Angelesu i bila je prvo Mazdino vozilo koje predstavlja ambiciju 'puta prema premiumu'. Ova generacija također je bila prva Mazda3 koja uvodi značajnu vizualnu razliku između hatchback i sedan verzija. Upečatljiv dizajn osvojio je brojne nagrade u industriji – uključujući za najbolji dizajn godine na sajmu Svjetskog automobilskog dizajna 2020. godine – kao i novo predstavljeni motor Skyactiv-X (Spark Controlled Compression Ignition) s kompresijskim paljenjem kontroliranom svjećicom (sada ažuriran na e-Skyactiv X), koji u kombinaciji s novim 24-voltnim blagim hibridnim sustavom nudi poželjnu mješavinu karakteristika performansi dizela i benzinca.

Četvrta generacija Mazde3 ima ugrađeno više čelika visoke čvrstoće u svoju strukturu, što je rezultiralo vrhunskom sigurnošću tijekom međunarodnih regulatornih testiranja. Također je predstavila GVC Plus, poboljšanje u odnosu na GVC sustav u trećoj generaciji. Prigodom proslave 100. obljetnice Mazde Motor Corporation 2020. godine izdano je posebno izdanje Mazde3. Ovo izdanje temeljilo se na vrhunskoj opremi i uključivalo je elemente dizajna inspirirane Mazdinim prvim osobnim automobilom, R360 Coupe. Sa svojom sedefastom bojom Snowflake White, bogatom bordo unutrašnjošću i prigodnom oznakom, ovaj se model ograničene serije doista izdvajao iz gomile.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije