Atanas Raykov

'Nemamo pristup razgovorima korisnika Vibera i ne prodajemo ih'

09.07.2018.
u 10:15

O privatnosti, monetizaciji chat servisa nezaobilaznog na našim smartfonima razgovarali smo s direktorom razvoja u Viberu

Iako su smartfoni uz nas veći dio dana, sve ih manje koristimo za uspostavljanje poziva. Mobiteli su danas i računalo i telefon i multimedijski uređaj, ali opet zanimljivo je da većina korisnika najviše vremena provede uz tek nekoliko istih aplikacija.

Kod mnogih korisnika tu je riječ o chat servisima. Jedan od vrlo popularnih je i Viber koji je pokrenut 2010. godine u Izraelu, a 4 godine kasnije kupljen je od strane velike japanske multinacionalne kompanije Rakuten za 900 milijuna dolara.

Ove je godine Viber prešao brojku od milijardu korisnika, a tvrde da ima prihod radi vrtoglavih 80 posto godišnje.

Razgovarali smo s Atanasom Raykovom, Viberovim direktorom razvoja poslovanja za CEE i CIS regije i direktorom za globalna partnerstva.

Mobilne platforme već su godinama u usponu, ali monetizacija tih kanala za mnoge je brendove i dalje problematična, čak i kad se radi o velikim tvrtkama poput Twittera. Na koji način "instant messaging", i konkretno Viber, tvrtkama može pomoći u razvoju poslovanja?

- Kao dio Rakuten grupacije, jedne od vodećih svjetskih tvrtki s polja e-commercea i internetskih usluga, Viber je u poziciji strukturirano pristupiti monetizaciji aplikacije, kao i pomoći svojim korisnicima i partnerima u istom, i to na način koji će im ponuditi pouzdana i laka rješenja i širok raspon pogodnosti. Istovremeno, Viber nije pod pritiskom brzanja s monetizacijom i posvećen je privatnosti i sigurnosti podataka svojih korisnika - bez da se upliće u njhove online navike i načine komunikacije.

Mogućnosti koje trenutno nudimo temelj su na kojem tvrtke, brendovi i servisi mogu stvarati kreativnu, zanimljivu, učinkovitu i detaljnu dvosmjernu komunikaciju s korisnicima i fanovima. Viber im pruža način za plasman bogatog i raznolikog tekstualnog, vizualnog i video sadržaja, što je prvi korak prema prodaji, novim klijentima i ostvarivanju prihoda pomoću aplikacije.  Oglašavanje je zasad važno tržište, a uz oglašivače značajan je i prihod od prodajnih naloga i usluge Viber Out, koja je bitna pri komunikaciji s kupcima s tradicionalnim i mobilnim telefonima. Rast prihoda trenutno nam iznosi 80% godišnje, a u budućnosti željeli bismo se fokusirati na vlastita poslovna rješenja. Uspjeh se mjeri u vjernosti naših korisnika, jer danas većina ljudi 80% vremena koristi samo pet aplikacija. 

Danas nam smartfoni ne zvone od poziva, nego od notifikacija. Toliko se toga non stop odvija, kakva je Viberova strategija po pitanju tih obavijesti i kako ih uspješno koristiti, a opet ne pretjerati?

- Viber je počeo kao aplikacija za slanje poruka i VoIP razgovore. To znači da vas aplikacija spaja s ljudima s kojima želite biti u kontaktu, što je naš glavni cilj - pobrinuti se da je taj kontakt slobodan i siguran. S vremenom smo dodali još komunikacijskih alata i proizvoda, čime slijedimo svjetski trend i rastuću potrebu za komunikaciju s više tipova kontakata - s brendovima, celebrityjima i grupama korisnika. Viber je time iz aplikacije za slanje poruka prerastao u komunikacijsku platformu, što znači da danas većina korisnika Viber koristi za dnevnu komunikaciju i dijeljenje svih informacija i emocija koje su nužne i bitne za njihove komunikacijske potrebe. Drugim riječima, ako netko Viber koristi na dnevnoj bazi, potreba za više različitih aplikacija za razne svrhe se smanjuje, što je u skladu s našim ciljem evolucije u platformu koja drži, ako već ne sve, onda barem većinu aktivnosti koje su korisniku bitne, "skrivenima" iza jedne malene ljubičaste ikone na ekranu. Naši korisnici imaju mnoge opcije kontroliranja i prilagođavanja primanja obavijesti svojim navikama i željama, što dodatno olakšava korištenje aplikacije.

U posljednje je vrijeme bilo dosta žučnih rasprava o korištenju korisničkih podataka u marketinške svrhe, pogotovo zbog bijesa koji je Facebook na sebe navukao skandalom Cambridge Analytica. Kako Viber osigurava privatnost svojih korisnika?

- Privatnost i sigurnost naših korisnika glavni su stup našeg poslovanja od prvog dana. Razvili smo i primijenili nekoliko važnih alata koji štite podatke razmijenjene putem aplikacije, uvijek s bezbrižnosti naših korisnika na umu. Viberu je nemoguće čitati ili slušati bilo koji korisnički razgovor ili poziv jer koristi obostranu (end-to-end) enkripciju, koja se standardno koristi na svim uređajima, za sve privatne i grupne razgovore, kao i za Viber pozive. Enkripcija je od samog uvođenja dio standardnih postavki za sve korisnike, bez da se mora zasebno ili dodatno aktivirati, te i dalje ostaje naš glavni prioritet i Viber standard. Druge aplikacije za slanje poruka ne primjenjuju automatski punu enkripciju korisničkih razgovora, već je korisnik mora aktivno uključiti. To znači da neke aplikacije, poput Facebook Messengera i Telegrama, mogu pristupiti korisničkim privatnim razgovorima, čitati ih i prodavati trećim osobama ili oglašivačima. Viber ne može prodavati privatnost svojih korisnika, jer smo jednostavno namjerno odlučili ne imati pristup njihovim privatnim razgovorima. Štoviše, korisnici Viber imaju mogućnost brisanja poruka koje su već poslali - sa svog, ali i tuđeg uređaja, kao i opciju tajnih chatova za one posebno osjetljive razgovore, koji su zaštićeni 4-znamenkastim PIN kodom i imaju posebnu opciju nestajanja.

Jedna stvar, za koju sam siguran da se mnogim korisnicima ne sviđa, je automatsko obavještavanje cijele liste kontakata o tome da ste promijenili broj, bez mogućnosti kontrole s kim će se ta informacija podijeliti.

- Ta je opcija, zapravo, razvijena na zahtjev brojnih korisnika diljem svijeta, jer im štedi mnogo vremena pri obavještavanju poslovnih kontakata o promjeni broja. To je ujedno i idući korak opcije koja korisnicima omogućuje spremanje cjelokupne povijesti Viber razgovora, spremljenih dokumenata i skinutih sticker paketa. Slučajevi na koje mislite su uglavnom pojedinačne situacije i uvjereni smo da je za korisnika veća korist ako je dostupan od strane svih svojih kontakata čak i kada promijeni broj telefona, bez potrebe da svakoga s liste obavještava pojedinačno.

Jesmo li, kao korisnici, izgubili bitku za privatnost u ovo današnje doba? Mnogi tvrde da je stanje upravo takvo i da ćemo ubuduće imati još manje privatnosti?

- Internet koristimo već više od 20 godina (nevjerojatno, zar ne?), a društvene mreže su aktivan dio naših života već 10 godina, pa se ponekad čini nevjerojatnim da tek danas vidimo koliko je naša privatnost cijelo to vrijeme bila ugrožena. Također, bitno je obratiti pažnju na činjenicu da kao društvo, kroz tih 10-20 godina, osjećamo veću potrebu za dijeljenjem privatnosti sa svijetom nego ikada prije. Cijeli koncept društvenih mreža temelji se na ljudskoj potrebi da detalje svojeg života dijeli s publikom. No, tek sada vidimo da nismo uvijek mi bili ti koji su birali tu publiku i da su neke aplikacije koje su nam omogućavale dijeliti svoje podatke u cijelu priču uvele i neke druge ljude. Ljude koji su platili kako bi dobili informacije o onome što volimo, pratimo, o detaljima naših života i intimnim razgovorima. Upravo je zato apsolutno nužno znati s kim dijelimo svoj život i tko nam može pružiti mogućnost komunikacije bez potrebe za uvidom u to s kim i o čemu razgovaramo.

Kako izgleda vaša vizija budućnosti privatnosti, hoće li ljudi biti spremniji dijeliti detalje o svom životu, kao što to vidimo kod nekih YouTube kanala i novih mladih zvijezda?

- Ponavljam, nema univerzalnog odgovora na to pitanje - stavovi se mijenjaju i s obzirom na regiju, kulturu komunikacije, dob, temu i krajnji cilj nekog tipa komunikacije koji sami korisnici pokrenu online. Vjerujemo da su teme i posljedice problema koji su isplivali na površinu za vrijeme Facebook / Cambridge Analytica skandala dobrodošle kao svojevrsno prosvjetljenje i demonstracija načina na koji se osobni podaci i informacije iz dnevne komunikacije mogu zloupotrijebiti za prikrivenu korist - što sigurno nije što korisnici žele. Istovremeno, komentari korisnika koje smo primili u kontekstu naše politike privatnosti i sigurnosti na Viberu nevjerojatno su pozitivni, što smo doživjeli kao veliko ohrabrenje i dokaz da su principi i praksa koje se držimo korisnicima zaista bitni i da će im ostati bitnim faktorom u razmatranju opcija pri budućem korištenju društvenih medija, aplikacija za slanje poruka i drugih online kanala. Tek nam preostaje vidjeti kakve će biti posljedice te afere i kako će one utjecati na stav i način korištenja online medija kod novih generacija korisnika i, naravno, kako će inkriminirani društveni mediji i aplikacije reagirati na otkrivanje njihovih nedostataka. Vjerujem da bi ovaj presedan trebao imati utjecaja na kriterije i način razmišljanja korisnika dok dijele svoje osobne podatke online, što bi moglo utjecati i na samu količinu i sadržaj onoga što dijele. Ipak, ne vjerujem da nas očekuje veliko smanjenje dijeljenog sadržaja niti značajnija promjena u navikama korisnika, već samo mudrija i veća ponuda kanala i mehanika komunikacije koje će korisnicima ubuduće stajati na raspolaganju.

1/6

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije