Stellantis grupa predstavila je svoj, inovativan način spajanja dviju naprednih tehnologija - gorivih ćelija i baterija za plug-in električne automobile - te najavila skori izlazak na prometnice prva tri modela s takvim pogonom. Opel Vivaro, Peugeot Expert i Citroën Jumpy pogonjeni vodikom i strujom u prometu bi se trebali naći do kraja ove godine, a na čitavom je projektu njemačko-francuski potpis. Pilot tvornica već je krenula s radom, najprije proizvode predserijske Opele, a nalazi se u Opelovoj bazi u Njemačkoj, u Rüsselsheimu. Iako ova napredna ekološka tehnologija već niz godina ima svoje poklonike i više se proizvođača bavi pogonom na vodik, iz Stellantisa se nazivaju pionirima.
- Prvi smo ovu tehnologiju ponudili u arhitekturi srednje veličine, optimizirane veličine i s ciljem optimiziranja troškova. Složili smo optimalan srednje velik paket, srednju veličinu baterije i gorivih ćelija kako bismo mogli kombinirati najbolje od ove dvije napredne tehnologije. I, konačno, taj smo paket ugradili u postojeće vozilo bez narušavanja njegovih performansi i utovarnih kapaciteta, u odnosu na istovjetan model s konvencionalnim pogonom - naglašavaju iz Stellantisa. Tako su dobili plug-in električno vozilo s gorivim ćelijma, a srednje velik paket o kojem govore sastoji se od gorivih ćelija od 45 kW, spremnika vodika od 4,4 kg i baterije od 10,5 kWh.
Njegova kompaktnost omogućava ugradnju u karoseriju električne izvedbe spomenutih modela, s tim da su gorive ćelije ugrađene u prostor motora. Plug-in baterija preuzeta je od takvih hibridnih modela grupacije i nalazi se ispod sjedala, a tri spremnika vodika ugrađena su u podnicu vozila, po sličnom principu kao i baterija kod potpuno električnih automobila. Tako je zadržan uobičajeni tovarni prostor - što je za gradske dostavnjake jako bitno - doseg je povećan na 400 kilometara, a vrijeme punjenja spremnika vodika iznosi samo tri minute. Emisija štetnih plinova nema; nusproizvod pogona na vodik je čista voda.
Vodik se tu brine za veći doseg, pojašnjavaju iz Stellantisa, a struja za dinamične performanse i za rezervnu količinu energije. Uloga postojeće LKV platforme, pak, je učiniti troškove podnošljivijima. Kod ugradnje spremnika vodika vodilo se računa o sigurnosti: ojačana je struktura spremnika i prostora oko njih; izrađene su sve sigurnosne analize. Sve komponente sustava uklopljene su u platformu vozila tako da ne ‘ulaze’ u tovarni prostor. Stellantisu su u ovom projektu partneri tvrtke Faurecia i Symbio. Novi njemačko-francuski projekt ima podršku njemačke i francuske vlade, pa se u te dvije države već krenulo i s postavljanjem dodatnih punionica vodika. No, punionica vodika posvuda i dalje ima jako malo. Što kada ovaj dostavnjački trolist ostane bez vodika? Plug-in baterija u vozilu omogućava mu da 50 km vozi samo na struju, što bi u europskim gradovima s boljom mrežom električnih punionica trebalo biti dovoljno za dolazak do najbliže punionice vodika. Investicija u ovakvo dostavno ekološko vozilo svakako će, osim o konačnoj cijeni (koja još nije objavljena), ovisiti i o dostupnosti punionica vodika i električne energije na rutama kojima bi ono trebalo voziti.
Novinaru,kaj je tu otkriveno!? O čemu ti trabunjaš?? Toyota već godinama vzi i razvija pogon na gorive ćelije...Dobro jutro!