JUBILEJ

Posebnim izdanjem Vespa slavi 75 godina slobode i mobilnosti

Foto: Piaggio
1/12
26.05.2021.
u 14:50

Vespa svojih 75 godina i ukupno 19 milijuna proizvedenih primjeraka obilježava jubilarnim modelom GTS 300 75th.

Vespa je rođena iz želje za stvaranjem inovativnog proizvoda za osobnu mobilnost. Prvi “motorizirani skuter” nastao je iz modela malog motocikla za padobrance, a zatim iz prototipa koji je iz temelja promijenio koncept koji je do tada dominirao u izradi klasičnih motocikala. Vozilo je napravljeno s tijelom kao nosivim elementom, izravnim prijenosom i mjenjačem na upravljaču.

Klasična prednja vilica ustupila je mjesto jednostranoj vilici koja olakšava izmjenu guma, ali iznad svega, okvir su zamijenile oplate kao nosivi element te štite vozača od prljavštine i sprečavaju gužvanje odjeće.

Datumom rođenja smatra se 23. travnja 1946., kad je Piaggio, osnovan 1884. godine, podnio zahtjev za patent za “motocikl s funkcionalnim elementima i organskim dijelovima u kombinaciji s okvirom i blatobranima te poklopcem motora koji pokriva sve mehaničke dijelove”. Prvi proizvedeni model je 1946. godine bila Vespa 98, iza koje se krije motorizirani skuter s 98 cm³ dvotaktnim, jednocilindričnim agregatom, čija je proizvodnja započela u tvornici u Pontederi, u talijanskoj regiji Toscana.

Od prvog pojavljivanja, u zemlji gdje je sve trebalo biti iznova izgrađeno, puna ideja, kreativnosti i nade, Vespa predstavlja radost života i kretanje prema budućnosti te je zbog toga postala ikona slobode i emancipacije mladića i djevojaka diljem svijeta. Bogatstvo Vespinih vrijednosti tijekom godina praćeno je stilom i tehnologijom koji su uvijek bili najnoviji, kroz sva desetljeća njezina života.

Nakon godina ponovnog rađanja, Vespa je nastavila jačati svoj legendarni status te je učvrstila identitet u godinama ekonomskog napretka i izmjene generacija 60-ih godina. Kako su se automobili i masovna motorizacija širili, Vespa je nudila spas od prometa u verzijama s manjim agregatima, ugađajući mladima u godinama dok traže svoje mjesto u društvu.

Kad je u 70-ima porasla ekološka svijest, Vespa je bila protuotrov zagađenju gradova, mogla se brzo provlačiti kroz promet i lako pronaći parking.

U različitim razdobljima kojima je svjedočila, Vespa je uvijek predstavljala najnoviju tehnologiju. Prepoznatljiva po naprednom konceptu tijela kao nosivog elementa koje se i danas radi u potpunosti od čelika, označila je evoluciju osobne mobilnosti. Najnoviji Vespa modeli, opremljeni ekološkim agregatima i modernim tehničkim rješenjima, predstavljaju stilsku sintezu evolucije koja je Vespin dizajn napravila besmrtnim.

Vespa slavi 75 godina i veliku prekretnicu od 19 milijuna proizvedenih primjeraka od proljeća 1946. godine. Jubilarni model je GTS 300 75th, posebno slavljeničko izdanje, sastavljena u tvornici u Pontederi gdje se Vespe proizvode bez prekida od 1946. godine. Prodaje se u 83 zemlje, na svakom kontinentu, najpoznatije je i najomiljenije vozilo na dva kotača na svijetu.

Već neko vrijeme, Vespa je nadmašila funkciju jednostavnog, elegantnog prijevoznog sredstva i postala globalna marka, simbol talijanske tehnologije i stila. Danas se Vespa proizvodi na tri lokacije. Prvo je tu Pontedera, mjesto gdje se proizvode Vespe za europska i zapadna tržišta. U Vinh Phucu u Vijetnamu rade se Vespe za lokalno tržište i tržišta Dalekog istoka, a u Indiji, u najsuvremenijoj tvornici u Baramatiju, otvorenoj u travnju 2012., proizvode se Vespe za indijsko tržište.

Za 75. rođendan pripremljena je posebna serija, Vespa 75th. Ovo se posebno izdanje može nabaviti kod modela Primavera (50, 125 i 150 cm³) i GTS (125 i 300 cm³), a bit će dostupni samo tijekom ove godine. Dolaze u metalik žutoj boji, posebno osmišljenoj za ovu novu izvedbu kao suvremena interpretacija nijansi boja iz 1940-ih.

VESPA KROZ GODINE
23. travnja 1946., Piaggio (osnovan 1884.) podnosi zahtjev za patent za ‘motocikl s funkcionalnim elementima i organskim dijelovima u kombinaciji s okvirom i blatobranima te poklopcem motora koji pokriva sve mehaničke dijelove’. Vespa je rođena. Motorizirani skuter s 98 cm³ dvotaktnim, jednocilindričnim agregatom, proizvodi se u tvornici u Pontederi, Toscana.

1948. Predstavljen model Vespa 125 cm³.

1949. Zajednica talijanskih Vespa vozača, obuhvaća 30 klubova, osnivanje i održavanje prve konvencije.

1950. Vespa započinje proizvodnju u Njemačkoj s licencom izdanom Hoffman-Werkeu.

1951. Vespa započinje proizvodnju u Ujedinjenom Kraljevstvu s licencom izdanom Douglas of Bristol te u Francuskoj s ACMA iz Pariza.

1952. Vespa Club Europea rođen je u Milanu kako bi spojio klubove u Italiji, Francuskoj, Njemačkoj, Švicarskoj, Nizozemskoj, Belgiji. Diljem svijeta članstvo prelazi 50.000. Vespa ima više od 10.000 servisnih mjesta diljem svijeta.

1953. Vespa 125 postala je besmrtna filmom “Praznik u Rimu” redatelja Williama Wylera s Gregoryjem Peckom i Audrey Hepburn.

1955.Vespa GS najelegantniji je skuter ikad napravljen i označava prekretnicu za Vespu koja prvi put prelazi granicu od 100 km/h, opremljena je 4-stupanjskim mjenjačem i prvi put ima kotače od 10-cola.

1964. Vespino je rođen – Vespa u kategoriji 50 cm³.

1965. Vespa prodaja nadmašuje 3,5 milijuna primjeraka.

1968. ‘Chi Vespa mangia le mele’ kampanja revolucionirala je svijet oglašavanja.

1968. Vespa Primavera jedan je od najdugovječnijih Vespa modela i vozilo novih generacija diljem Europe.

1976. Vespa Primavera 125 – ET3 je prvi skuter s električnim paljenjem.

1978. Vespa PX rođena je kao klasik, u verzijama 125, 150 i 200. Postat će najprodavaniji Vespa model u povijesti s više od 3 milijuna primjeraka.

1980. Četiri Vespe PX sudjeluju na reliju Paris – Dakar, najlegendarnijoj i najzahtjevnijoj utrci na svijetu. Nevjerojatno, s vozačem Marc Simonotom, jedna od njih će završiti utrku.

1988. Vespa prodaja prelazi 10 milijuna.

1984. Vespa PK 125 Automatica prva je Vespa s automatskim prijenosom.

1992. Giorgio Bettinelli, pisac i novinar, napušta Rim na Vespi i dolazi do Sajgona u ožujku 1993. Poslije je ostvario još nekoliko pothvata: 1994. – 1995. također na Vespi ide od Aljaske do Ognjene zemlje, 36.000 km. 1995. – 1996. prošao je od Melbournea do Cape Towna više od 52.000 km u 12 mjeseci. 1997. krenuo je iz Čilea, došao do Tasmanije nakon tri godine i osam mjeseci prešavši 144.000 km na svojoj Vespi i 90 država diljem Amerike, Europe, Afrike, Azije i Oceanije. Sveukupno, Betinelli je prevalio 250.000 km na Vespi.

1996. Nova generacija Vespe rođena je s modelom ET4 125 cm³. Prvi put, Vespa ima 4T agregat i automatski prijenos.

1996. Broj prodanih Vespi prelazi 15 milijuna.

1997. Vespa ET2 (50 cm³) je predstavljena.

1998. Redizajn i prednji kočni disk za Vespu PX, najprodavaniji skuter na svijetu (više od dva milijuna primjeraka diljem svijeta od dana kad je predstavljena).

2000. Vespa se vraća na američko tržište.

2003. Povratak Vesponea, Vespa GT 125 i Vespa GT 200 su rođene.

2005. Vespa LX vraća se klasičnim Vespa linijama.

2006. Vespa slavi 60 godina spektakularnom Vespa 60° posebnom serijom koja vraća boje i stil ranih modela Vespi.

2008. Vespa 300 GTS Super najsportskiji model s najsnažnijim performansama u povijesti.

2011. Vespa 946 je najekskluzivniji model posvećen estetici i tehnološkom savršenstvu, ime evocira godinu u kojoj je stvoren skuter koji je simbol talijanske elegancije – 1946.

2013. Legendarna Vespa Primavera se vraća, proizvodi se u zapremninama agregata od 50, 125 150 cm³, reinterpretacija je legendarnog Vespina.

2018. Vespa Elettrica je rođena, suvremeno umjetničko djelo s tehnološkim srcem koja će promijeniti segment mobilnosti. Potpuno tiha i jednostavna za vožnju, proizvodi se u Pontederi, predstavlja revolucionarni, suvremeni duh marke koja je uvijek bila ispred svog vremena dok bi ostajala vjerna svojim vrijednostima stila i tehnologije.

2021. Vespa dostiže 19 milijuna proizvedenih primjeraka i slavi 75 godina modelima Vespa 75th posebnom serijom GTS i Primavera modela u novom, elegantnom ruhu.

 

VIDEO Cijepljenje će trajati dok se ne cijepi više od tri milijuna građana

Komentara 1

Avatar messerschmidt
messerschmidt
14:07 28.05.2021.

Pa oni svake prestupne godine puštaju posebni model.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije