Stigao je lipanj, a uskoro će i prave ljetne vrućine, što znači da će idućih nekoliko mjeseci klima-uređaj biti jedan od najbitnijih uređaja u automobilu i kod većine vozača stalno u pogonu. Zbog toga je vrijeme za njegov pregled i servis, ako je to potrebno.
Pod održavanjem klima-uređaja podrazumijevamo promjenu filtra kabine, koji se uobičajeno mijenja na svakom redovnom servisu automobila, dakle jednom godišnje ili na svakih 15.000 km. Cijene filtra su od 50 kuna pa sve do 300 kuna za posebne filtre s aktivnim ugljenom.
No, klima-uređaj treba i servisirati, preporučuje se svake dvije godine. Mnogi vozači ne servisiraju redovito taj danas neizostavni dio automobila. Kao i druge sustave u autu, i klima-uređaj treba redovito provjeravati i servisirati kako ne bi otkazao. A to se, dakako, najčešće događa ljeti - kad je najpotrebniji.
Video: Na autocestama postavljeni novi prometni znakovi 'Držite razmak'
- Redovan servis klima-uređaja je jednostavan. Na sustav se priključuje poseban aparat koji reciklira plin u sustavu i mijenja ulje u kompresoru. Većina vozača ne koristi klima-uređaj preko zime pa dolazi do taloženja ulja i dobro ga je izmijeniti. Stroj to obavlja sam pod tlakom – kazala nam je Irena Petir, vlasnica zagrebačkog Autoservisa Turek.
Cijena ovisi o količini plina koju treba dodati u sustav, a kreće od 200 kuna. Najviše automobila koristi plin N134A, ali noviji automobili koriste i ekološki prihvatljiviji plin R1234, koji je osjetno skuplji. Ako je sve u redu, tu priča završava, ali ako postoji problem s funkcioniranjem klimatizacije, provjerava se propusnost sustava.
U sustav se stavlja kontrast boja koje će pokazati gdje curi plin. To, primjerice, može biti na spojnim mjestima cijevi, hladnjaka klime, kompresora i slično. Vrši li se popravak promjenom dijela ili popravkom (varenjem), ovisi o veličini same rupe i stanju cjelokupnog sustava. Jeftinije ćete proći ako treba samo zavariti spojna mjesta, a skuplji su popravci ako treba zamijeniti istrošeni dio sustava.
Bolja je varijanta ako treba zamijeniti hladnjak klima-uređaja, čija cijena ovisi o tipu automobila. Cijene kreću od 500 kuna, ali za neke automobile su veće i od 1500 kuna. Lošija je varijanta kvar kompresora klima-uređaja, čija cijena je od 2000 kuna na više.
Dezinficiranje sustava klimatizacije opcija je koja se preporučuje vlasnicima automobila, a pogotovo je postala aktualna u vrijeme korona-krize. Ima više vrsta, a jedna od popularnijih je dezinfekcijski tretman putničke kabine ozonom. Tretman sterilizacije ozonom koristi se pri dezinfekciji medicinskih ordinacija i uništava 99,99% bakterija, ali i virusa poput MERS, SARS i SARS-CoV-2, H5N1, plijesni i gljivica. U servisu koji nudi taj tretman naglašavaju da je zbog karakteristika ozona potrebno stručno rukovanje profesionalnim uređajem, jer nakon tretmana vozilo treba očistiti od ozona. Cijena je od 150 kuna.
- Dezinfekciju ozonom nudimo već godinama. Postupak traje pola sata i time se iz sustava rješavaju sve grinje i bakterije. Sada se i zbog korone ljudi više raspituju o takvoj dezinfekciji – kazala nam je Irena Petir
Vrlo kvalitetan sprej za čišćenje cijevi ventilacije klime košta 60kn, zavučete dobijenu cjevčicu od 80cm do kraja, lagano vučete k sebi i puštate sredstvo, za 20 min nema mirisa mokrače niti lošeg zraka