I opet je najpopularnija svjetska društvena mreža Facebook na meti zaštitnika privatnosti. Ovoga puta Španjolci su odlučili održati lekciju toj najvećoj online platformi na tržištu društvenih mreža, koja ima dvije milijarde korisnika.
Jako ozbiljne povrede
Što je Facebook ovoga puta skrivio? Kako tvrdi španjolska Agencija za zaštitu podataka, kriv je jer je prikupljao podatke o svojim korisnicima bez njihova jasnog pristanka, a u svrhu plasiranja oglasa. Facebook je počinio ozbiljne i jako ozbiljne povrede. Za onu ozbiljnu žele ga kazniti s 300 tisuća eura, dok ona jako ozbiljna košta 600 tisuća eura prema njihovu zakonu. Facebook je, tvrde, prikupljao podatke o ideologiji, spolu, religijskim uvjerenjima, osobnim ukusima i lokaciji direktno ili putem korištenja servisa trećih strana, a sve bez direktnog i jasnog pristanka samih korisnika, što klasificiraju jako ozbiljnom povredom zakona privatnosti.
Usto, Facebookovo prikupljanje takozvanih cookija u pregledniku također spada među kršenje zakona o privatnosti jer korisnici nisu adekvatno informirani da se takvo što događa. Prikupljali su i podatke od onih koji nisu na Facebooku, kao i od onih koji jesu, ali uopće nisu bili prijavljeni na Facebook u tom trenutku, ili su pak surfali stranicama povezanima s Facebookom. Facebook nije, tvrde Španjolci, brisao podatke o korisnicima ni kada su to eksplicitno zatražili ili sami uklonili profil, već je dodatnih 17 mjeseci manipulirao njihovim podacima. Facebook jednostavno nije poštovao pravila o privatnosti i treba biti kažnjen, presudili su španjolski regulatori.
GDPR postrožuje pravila
Facebookova pravila privatnosti su preopćenita, a prosječan korisnik i ne zna u što se upušta niti mu je do kraja jasno što se događa s njegovim osobnim podacima, smatraju Španjolci. Facebook je zbog istih optužaba pod povećalom i u Belgiji, Francuskoj, Njemačkoj i Nizozemskoj. Iz Facebooka su se oglasili te poručuju da će se žaliti na presudu. Kada se radi o prikupljenim podacima korisnika o religiji, tvrde, korisnici su sami odlučili dodati svoje opredjeljenje i podijeliti ga te smatraju da nije na njima da ih spriječe. Inače, u svibnju stupa na snagu jedinstveni europski Zakon o zaštiti osobnih podataka koji inzistira da korisnici na internetu moraju dati jasan pristanak da se njihovi podaci skupljaju i koriste. Kao i da se puno jednostavnije mogu izbrisati iz pojedinih baza. Takozvana GDPR direktiva predviđa drakonske kazne za kršenje pravila privatnosti koje iznose 4 posto od svih prihoda tvrtke. GDPR će biti još veći izazov za sve one koji imaju korisničke baze podataka, a ne znaju ih štititi.