Zbog čega je za isti automobil istog vlasnika vozila cijena police autoosiguranja u Zagrebu i Krapini stoji 1488 kuna, a u Daruvaru 848 kuna, odnosno čak 43% manje, zanima svakog od 900.000 vlasnika automobila u zagrebačkoj regiji i Zagorju. Razlog je što osiguravatelji u izračunu cijena polica osiguranja još koriste zastarjele zone rizika prema kojima je Hrvatska podijeljena u sedam zona.
Tako se donedavno izračunavala i polica za teretna vozila iznad 12 tona, ali otprije mjesec dana za tegljače osiguravatelji više ne uzimaju teritorijalni kriterij pa je Hrvatska za njih postala jedinstvena “zona rizika”. Zbog toga je za većinu registarskih oznaka osiguranje bitno pojeftinilo. Još donedavno je polica osiguranja za isto teretno vozilo, tegljač sa 400 KS, s registarskom oznakom ZG ili KR stajala 24.500 kuna, a s daruvarskim registracijama 13.800 kuna. Sada su cijene iste.
Brojke govore drukčije
– Napokon smo dočekali promjene za koje smo se borili. Osiguravatelji su ovime priznali da su nas godinama varali, a sada promjene moraju zahvatiti i osobna vozila. Godinama osiguravatelji ignoriraju statističke podatke MUP-a – rekao nam je vlasnik autoprijevozničke tvrtke i zamjenik gradonačelnika Krapine Branko Varjačić. Iz Allianz osiguranja kažu da su ukinuli zone rizika za tegljače jer se teretna vozila većinom koriste za međugradski prijevoz te se ne zadržavaju samo na području grada gdje su registrirana. A što je s osobnim automobilima?
Sva društva za osiguranje koja obavljaju poslove obveznih osiguranja u prometu usvajaju i primjenjuju vlastite cjenike premije osiguranja. Eventualni “kriteriji zoniranja“, broj i način primjena „zona“ u isključivoj su domeni pojedinih društava za osiguranje i njihovih cjenika premija osiguranja – odgovorili su nam iz Hrvatskog ureda za osiguranja.
Za osobne automobile baš sve osiguravajuće kuće, ponašajući se poput kartela, primjenjuju stari kriterij 7 zona rizika, koji nema uporište u statističkim podacima o broju vozila, prometnim nesrećama na određenom teritoriju, skrivljenim nesrećama vozača određenih tablica, broju prekršaja vozača određenih tablica...
Primjerice, prema broju registriranih automobila u Daruvaru (41.873) i Krapini (84.956) te prema skrivljenim nesrećama vozača s DA (516) i KR (605) tablicama ispada da je svaki 81. vozač s daruvarskim tablicama prouzročio prometnu nesreću u 2013., dok je svaki 140. vozač sa KR registracijama prouzročio nesreću. Što znači da Daruvarci 42% češće čine nesreće u odnosu na broj registriranih automobila. Isto tako svaki 107. vozač sa zagrebačkim tablicama lani je skrivio nesreću pa su po tome i ZG tablice manje rizične od daruvarskih.
Ni prema mjestu događanja nesreća krapinsko područje nije rizičnije od daruvarskog. Na području PU krapinsko-zagorske lani se dogodila 11.971 nesreća, a na području Bjelovarsko-bilogorske županije (tablice BJ i DA) 18.434 nesreće. Iz odgovora Croatije, Allianza, HOK-a, Generalija, Jadranskog i Euroherc osiguranja vidi se da zasad ne misle ukidati ili mijenjati kriterije “zone rizika”.
Tvrtke mijenjaju registracije
– Princip po kojem se sada određuju cijene autoosiguranja nije idealan. Potrebna je dublja diferencijacija da bi se postiglo optimalno rješenje. Razmatramo mogućnost korekcije cijena ovisno o različitim kriterijima, a između ostalog uzimajući u obzir i zone rizika – odgovorili su nam iz Triglav osiguranja. Neka su osiguranja počela drugačije izračunavati cijene s obzirom na zone rizika za flote, što je već rezultiralo prelaskom cijelih voznih parkova nekih tvrtki koje su do sada imale jeftinije DA tablice na registarske oznake mjesta sjedišta tvrtke.
Očekujemo pravedniji izračun cijena polica i za “obične” građane, za osobne automobile u vlasništvu privatnih osoba.
[quote]s registarskom oznakom ZG ili KR stajala 24.500 kuna, a s daruvarskim registracijama 13.800 kuna. Sada su cijene iste.[/quote] Kolike?!