Film „Zvizdan“ Dalibora Matanića ušao je u selekciju međunarodnog filmskog festivala u Cannesu, u selekciji Un certain regard. Hrvatski audiovizualni centar danas je u podne u zagrebačkoj Gliptoteci organizirao press konferenciju sa službenom objavom velike vijesti i prigodnim slavljeničkim druženjem na kojem su se okupili domaći filmaši da bi s Matanićem proslavili uspjeh kakav nova hrvatska kinematografija još nije zabilježila.
Naime, dosad smo imali filmove (Brešan, Ogresta, Sviličić) na preostala dva najveća međunarodna filmska festivala, onima u Berlinu i Veneciji, imali smo i filmove u konkurenciji za nagradu Europske filmske akademije, ali Cannes, najveći, dugometražnim je filmovima bio nedostupan, čak i u segmentu koprodukcija. Dosad smo imali nešto uspjeha s kratkometražnim filmovima u službenim selekcijama, a među njima je i Matanićev „Tulum“ bio prikazan u selekciji Tjedan kritike.
Da bi se ovako nešto moglo dogoditi, prije dva tjedna najavio je uvijek dobro obaviješteni magazin Screen koji je jedino Matanića i Kusturicu istaknuo kao moguće kandidate iz regije Balkana, ali ta je objava djelovala previše dobro da bi ju se prihvatilo kao gotovu stvar. A zbog krutih pravila festivala nikakvu potvrdu, pa ni njezinu naznaka, prije današnjeg službene objave nije se moglo dobiti.
Film „Zvizdan“ Matanić je počeo snimati u listopadu prošle godine na Peručkom jezeru i zahvaljujući tome što je s montažom (Tomislav Pavlic) započeo usporedo sa snimanjem imao je sasvim dovoljno vremena – za njegove pojmove čak i neuobičajeno dugo, četiri mjeseca – na miru izmontirati i prijaviti film u Cannes. Filmska priča smještena je u tri različita desetljeća, u dva susjedna sela opterećena povijesnim naslijeđem. Pratimo tri ljubavne priče od kojih je svaka zapravo priča o zabranjenoj ljubavi, a glavne uloge tumače Tihana Lazović i Goran Marković.
Hrvatska je kinematografija u prošlosti nešto bolje stajala s Cannesom. Upravo je ondje, na prezentaciji hrvatskih animiranih filmova 1959. godine, skovana sintagma „zagrebačka škola crtanog filma“ koja se zadržala do danas kao pojam svjetski prepoznatog i priznatog umjetničkog vala, a kratki film „Moj stan“ Zvonimira Berkovića o problemima stanovanja osvojio je 1962. godine nagradu za najbolji film. Ali opet uspjeh Matanićeva „Zvizdana“ nije samo rezultat za pamćenje u novom hrvatskom filmu nego u njegovoj cjelokupnoj povijesti.
>> Počelo snimanje Matanićeva filma 'Zvizdan' o tri zabranjene ljubavi koje prati teret prošlosti
To mora da je neka pogreska. Njegov krajnji domet je pulski festival ili neki od regionalnih festivalcica. Ili je ovo znak da filmski festival u Cannesu vise nije ono sto je nekad bio? U slucaju da je to istina, onda je to velika ljaga na organizatore. Dok nas UEFA kaznjava zbog "za dom spremni", film jednog osvjedocenog fasiste se prikazuje rodnoj zemlji predsjednika UEFA-e!