Pariški dani

Beograd odbio dati portret kraljice Natalije Obrenović

Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
1/3
17.01.2018.
u 09:29

Izložene smjele slike Vlaha Bukovca kojima je 1882. uzbudio bulevarske duhove Pariza, pa i Titova s Dedinja. Prošetali smo se izložbom koja se sutra otvara u Klovićevim dvorima, a prati francusku fazu hrvatskog slikara za kojim se jagme kolekcionari

Ni dva mjeseca ljubitelji Vlaha Bukovca neće imati ako žele razgledati izložbu slika iz pariške faze tog slavnog hrvatskog umjetnika za čijim se slikama i dandanas jagme kolekcionari na međunarodnim aukcijama. Izložba je informativna i biografska.


 

Na njoj su izložene prve, kuriozitetne slike jedanaestogodišnjeg Bukovca, njegov prvi autoportret i početnička “Mlada sultanija”, ali i monumentalna slika “Isus prijatelj malenih” koja je kupljena u engleskom Harrogateu osamdesetih godina prošlog stoljeća, navodno za 40.000 njemačkih maraka da bi kasnije u tajnosti bila dopremljena do tomislavgradskog franjevačkog samostana. I ona se sada nalazi u Klovićevim dvorima. Kustosice izložbe Petra Vugrinec iz Klovićevih dvora i Lucija Vuković iz kuće Bukovac u Cavtatu odlučile su publici prikazati i otmjeno raskalašenu “Veliku Izu” koja je totalno uzbudila bulevarske duhove u Parizu 1882. kada je izložena na pariškom Salonu i sudbinski djelovala na Bukovčevu budućnost. Slika je posuđena od znamenite Zbirke Beljanski iz Novog Sada.

U središnjoj izložbenoj prostoriji je i putena “Andromeda” iz ljubljanske Narodne galerije kao dokaz slikarove iznimne erotske osviještenosti. Tu je i portret Bukovčeva sunarodnjaka Baltazara Bogišića, slika Dalmatinski ribari, ali i iznimno djelo koje se nalazi u zbirci Muzeja Jugoslavije iz Beograda “Toaleta Atenjanke” koja je prvo bila dio impozantne zbirke engleskog multimilijardera Samsona Foxa, da bi onda dospjela do Bijelog dvora na Dedinju u kojem je stolovao maršal Tito. Koautorica izložbe je i američka znanstvenica Rachel Rossner koja je doktorirala na Bukovčevim izlaganjima na pariškom Salonu, a koja se u ovom slučaju posebno pozabavila Bukovčevim crnogorskim radovima. Bukovac je portretirao i crnogorsku kneževsku obitelj, a u Klovićevim dvorima tako se mogu vidjeti portreti kneževih mališana posuđeni iz Narodnog muzeja Crne Gore iz Cetinja. Iako je Bukovac portretirao i prvo srpske, a onda i jugoslavenske okrunjene glave (te jugoslavenske ne spadaju u parišku fazu koja traje do 1893.), Narodni muzej iz Beograda nije dopustio posudbu portreta kraljice Natalije Obrenović. I taj je portret 1883. trebao biti izložen na pariškom Salonu, ali plan je pao u vodu kada se kraljica razvela od supruga, kralja Milana.

– Ovom izložbom o pariškom razdoblju Vlaha Bukovca 1877. - 1893. bavimo se najmanje razjašnjenim umjetnikovim razdobljem. Stoga među koautorima imamo i strane stručnjake jer je u međuvremenu Bukovac postao međunarodna tema – veli Petra Vugrinec. A za suradnju sa stranim stručnjacima svakako je zaslužna i Kuća Bukovac iz Cavtata koja je ne tako davno primila i vrijednu donaciju lady Zorice Glen s desetak Bukovčevih slika. Stoga ne čudi da je među koautorima izložbe i ime lady Jadranke Beresford-Peirse čija je londonska Zaklada hrvatskih spomenika pomogla da se ta donacija preseli u Cavtat, ali i engleski povjesničar umjetnosti Alex Kidson koji dolazi na sutrašnje zagrebačko otvaranje.

1/20

Komentara 4

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije