\"Vaništa je jedna od najvećih enigmi hrvatske umjetnosti i bio je velik izazov kako ga predstaviti\", kaže kustosica MSU-a Nada Beroš.
Pokretač Gorgone
Ona je pripremila retrospektivu jednog od najvećih hrvatskih umjetnika današnjice – Josipa Vanište. I sam je Vaništa vrlo aktivno uključen u koncepciju izložbe koja je otvorena sinoć, a čiji je postav oblikovao arhitekt Nenad Fabijanić. Govoreći o izazovima pripremanja retrospektive tog jedinstvenog stvaratelja koji nije samo umjetnik \"već i pisac, esejist, erudit pa i kustos\", Beroš kaže da je najprije razmišljala da Vaništu predstavi kroz njegovo gorgonsko razdoblje po kojemu je vrlo priznat i u svijetu. Vaništa, kaže Beroš, nije bio sam sudionik Gorgone već i njezin pokretač i duhovni otac.
Nema tu razvoja
Međutim, kaže, ipak se na koncu odlučila pokazati njegovo cjelokupno stvaralaštvo, od najranijih radova kao što su slike \"Voće\" iz 1941. i \"Autoportret\" iz 1943., iz gimnazijskih klupa u Karlovcu, pa sve do nedavno „potpisanih\" fotografskih instalacija, crteža i ulja u kojima pratimo Vaništin „nevidljivi crtež duha\" tijekom posljednjih 70 godina. Unatoč tomu što izložba prati sve Vaništine faze, ovo nije klasična retrospektiva. \"Razvoja kod Vanište nema, sve je u jednoj bezvremenskoj perspektivi.\". Izložba se i zove \"Ukidanje retrospektive\" prema, kako otkriva Beroš, jednom poznatom Vaništinu radu \"Ukidanje perspektive\". Kustosica Nada Beroš ističe da je u koncepciji izložbe, koja nastoji \"komornošću i discipliniranošću korespondirati s duhom tog samozatajnog, asketskog umjetnika\", željela povezati \"dvojicu Vaništa\" – onog avangardnog umjetnika i središnju osobnost Gorgone s onim koji se smatra velikim baštinikom moderne tradicije, slikarstva Tartaglije, Juneka, Stupice.
Na izložbi će biti predstavljeno više od 200 djela, slika, crteža, objekata, instalacija, kolaža, antičasopisa, pisama, filmova, od kojih četvrtina do sada nije viđena.