Sustipan je mjesto koje vam obuzme duh i oduzme dah. Tamo je u utorak održana baletna premijera Splitskog ljeta u fantastičnoj scenografiji koju potpisuje sam Bog – uz dužno poštovanje i pohvale Nenadu Fabijaniću koji je to prepoznao i nije se previše miješao.
Znalački odabir Madžara
“Neostvareni susreti” Ljiljane Gvozdenović, intimna koreografska fantazija o Čajkovskom na glazbu Čajkovskog (koju su autorica i Zlatko Madžar odabrali znalački i profinjeno), potpuno su se prepustili zagrljaju fantastičnog ambijenta zaplesavši s morem, punim mjesecom, svjetlima Šolte, Brača i brodova koji prolaze, smanjuju se i nestaju u noći kao i sve lijepe umjetničke vizije.
I kao da velike krošnje borova nisu dovoljno lijepe, u njima je Poloneza iz Onjegina probudila čitav zbor cvrčaka čiji je posljednji solist malo kasnije utihnuo, baš kada i popijevka Čajkovskog “Opet sam, kao i prije – sam”.
Svim tim čudima sustipanske večeri treba dodati i kostime Ike Škomrlj. Njezine umjetničke kreacije, bijesne Suđenice, vilinske nevjeste, crne žene-meduze, leptirski plašt iz kojeg se izvlači Nadežda von Meck, sve su to ravnopravni i neizostavni elementi lijepog kolaža koji je uposlio veći dio baletnog ansambla splitskog HNK s osobito istaknutim solističkim dionicama Artema Žusova, Elene Nikolajeve i Julije Pivotskaje.
Ne znači to da je izvrstan kostimografski rad Dženise Pecotić u drugom dijelu večeri bio manje važan, ali “Čudesni mandarin” Béle Bartóka kompaktno je djelo u kojem je dramatika jednostavno važnija od estetike.
Dvije rasprodane izvedbe
Silno uvjerljiva Irina Čaban kao Djevojka i doista čudesni Shunsuke Amma kao Mandarin s krajnjom su posvećenošću i velikom virtuoznošću shvatili, prihvatili i izveli svako slovo jasnog i snažnog koreografskog rukopisa maestra Milka Šparembleka, strastvene sinteze klasičnog baleta i modernog plesa koja ne zastarijeva. Nažalost, na Sustipanu su predviđene samo dvije, odavno rasprodane izvedbe, ali predstava, a osobito Šparemblekov Mandarin, čija snaga ne ovisi o ambijentu, apsolutno zaslužuje mjesto na repertoaru HNK.