Kao i većina filmskih festivala u Hrvatskoj i aktualni zagrebački prilika je
da filmoljubac odahne od hollywoodskih srednjostrujaških
ostvarenja kakva čine najveći dio ovdašnjeg kino i DVD-repertoara.
Od Meksika do Belgije
Uistinu, među dvanaest dugometražnih igranih filmova ovogodišnje
konkurencije gledatelj se mogao odmaknuti od “tipičnog izgleda
hollywoodskog filma” i nagledati se kroz prozore različitih geografskih
i duhovnih svjetova – jedan dan u Meksiku, drugi dan u Hong Kongu,
treći dan u Iranu, četvrti u Belgiji...
No, osim te itekako dobrodošle raznolikosti, program nije ponudio osobitih poslastica.
Raskoš godi
I, kao što se čini zgodnim kada se nakon niza bilo dobrih bilo loših
hollywoodijada na redovnom repertoaru pojavi kakav, recimo, češki film,
na ZFF-u je zablistao – jedini hollywoodski film u konkurenciji!
“Sinegdoha, New York” hollywoodskog nadrealista i (post)modernista
Charlieja Kaufmana nije, doduše, “tipično hollywoodsko” ostvarenje.
Ali, ipak je riječ o filmu koji su napravili tamošnji vrhunski majstori
zanata koji su svoje vještine ovaj put dali na raspolaganje pomaknutom
autoru s pomaknutim zamislima. Bez hollywoodske tradicije i mašinerije
Kaufmanova bi složena crnohumorna priča o frustriranom kazalištarcu
(Philip Seymour Hoffman, briljantan kao i uvijek) zacijelo bila bitno
siromašnija.
Jer osim autorove sposobnosti da precizno uobliči svoju
nekonvencionalnu viziju, dojmljivosti “Sinegdohe” itekako doprinose
vizualno, scenografsko i ostalo “tehničko bogatstvo” kojim je znao
pametno upravljati, a koje zasigurno ne bi uspio ostvariti da je film
snimao, primjerice, u Belgiji.
EKV rockumentarac – površan, ali dirljiv
Danas (i reprizno sutra) na repertoaru je jedan od iščekivanijih filmova ovogodišnjeg ZFF-a, dockumentarac o srbijanskoj grupi Ekatarina Velika. Iako se mnogošto u njemu moglo pomnije razraditi, film TV-kalibra nudi zanimljivu priču ispričanu ustima bliskih suradnika, prijatelja i rođaka te, posvećujući dulje odsječke posljednjim trenucima života pojedinih članova, postiže iznadprosječnu dozu dirljivosti.