Najveći književni misterij

Je li Elena Ferrante uopće žena i što je otkriveno provalom u njen bankovni račun?

17.05.2020.
u 13:42

Razgovore o pravom identitetu talijanske spisateljice opet je pokrenula streaming platforma Netflix najavivši ekranizaciju njenog romana “Lažljivog života odraslih”

Najpopularnija streaming platforma Netflix najavila je ekranizaciju “Lažljivog života odraslih” talijanske spisateljice Elene Ferrante. Zaista ne čudi što je Netflix brže-bolje otkupio prava za seriju po romanu izdanom u Italiji u studenom prošle godine, a čiji je prijevod na čak dvadeset i pet jezika najavljen tek za ovaj rujan. Razlog tome je zasigurno i nevjerojatno uspješna serija u produkciji HBO-a, nastala prema “Napuljskoj tetralogiji” te autorice, čiji je prvi nastavak “Genijalna prijateljica” iz 2011. godine postao prava književna senzacija. Mnogi njenu sagu koja istražuje dubine ženskog prijateljstva smatraju pravim remek-djelom suvremene književnosti, a New York Times Elenu Ferrante zbog toga je 2016. godine proglasio i jednom od 100 najutjecajnijih osoba na svijetu.

Ono što djela Elene Ferrante, uz nesumnjivu literarnu vrijednost, čini još zanimljivijim jest i misterij koji okružuje tu spisateljicu. Naime, Elena Ferrante – ne postoji. To ime pseudonim je nepoznate talijanske autorice (ili autora), koja svoj identitet već godinama, od izlaska prve knjige 1992. godine, čuva kao zmija noge. Ferrante je zapažen uspjeh u Italiji postigla već svojim prvijencem “Mučna ljubav”, a od tada brojni novinari i entuzijasti daju sve od sebe da otkriju tko stoji iza pseudonima. I dok neki smatraju da je skrivanje identiteta gnjusna laž i prijevara čitatelja, sama Ferrante tvrdi da jednom kada je knjiga napisana – ne treba autora. U književnim krugovima taj je princip dobro poznat još od teksta Rolanda Barthesa “Smrt autora” iz šezdesetih godina prošlog stoljeća, a koji, pojednostavljeno, tvrdi da u književni tekst značenje ne upisuje autor, već čitatelj. “Smrću autora, rađa se čitatelj”, kaže Barthes. No, kao što smo već spomenuli, to čitatelje i istraživače nije spriječilo u ponekad i gotovo maničnoj potrazi za “pravim” imenom i identitetom Elene Ferrante, tražeći u njemu ključ njenih romana. Tko je zapravo ona zna samo njen talijanski izdavač, kuća E/O, a njen pseudonim suptilni je hommage Elsi Morante, još jednoj velikoj talijanskoj spisateljici i autorici poznatog romana o odrastanju “Arturov otok”. A iako Ferrante rijetko daje intervjue, iz njenih su pažljivih odgovora neki pokušali izvući što više informacija i stvorili nebrojene teorije.

Književni kritičar James Wood tako je analizirao memoarsku zbirku “Fragmenti” koju je Ferrante izdala 2003. godine. Svoje je pronalaske objavio u The New Yorkeru, zaključivši da je Ferrante odrasla u Napulju, neko vrijeme živjela izvan Italije te da se vjerojatno bavila klasičnom filologijom. “Referira se i na majčinstvo te bi se dalo zaključiti da je udana”, pisao je Wood. Profesor sa Sveučilišta u Pisi Marco Santagata otišao je u svom istraživanju i korak dalje. Svoju teoriju objavio je 2016. godine, a proveo je filološku analizu njena pisanja te detaljno proučavao opise grada Pise i talijanske političke situacije u njenim knjigama. Zaključio je potom da je Ferrante zapravo napuljska profesorica Marcella Marmo. Međutim, i Marmo i izdavačka kuća E/O opovrgnuli su njegova nagađanja – ali tko zna, vjerojatno bi isto učinili i da je pogodio. Iste godine kao i Santagata, svoje je istraživanje objavio i novinar Claudio Gatti – za kojeg neki smatraju da je u svojim pokušajima ipak prevršio mjeru. Gatti je, naime, pratio trag novca, točnije tantijema i honorara koje su isplaćivali iz Ferranteine izdavačke kuće i svijetu objavio da je ona zapravo prevoditeljica Anita Raja. Gattija su zatim zasuli kritikama smatrajući njegovu istragu grubim zadiranjem u privatnost spisateljice koja je željela ostati anonimna upravo kako bi izbjegla ovakvu vrstu pozornosti. Na sve to Gatti je jednostavno odgovorio: “To je moj posao i tako zarađujem plaću. Njeni čitatelji imaju pravo znati tko je ona budući da su je upravo oni pretvorili u zvijezdu.”

Njegova je teorija ipak zaintrigirala mnoge, a skupina istraživača sa Sveučilišta u Padovi provela je i računalnu usporedbu romana četrdeset talijanskih pisaca – oni su pak zaključili da je autor zapravo Rajin suprug, novinar i pisac Domenico Starnone. To bi zaista bilo šokantno budući da Ferrante svoju književnu slavu umnogome duguje iznimnim opisima žena, ženskih odnosa i psihe – no nagađanja o svom rodu Ferrante pripisuje predrasudama o ženama književnicama. Na kraju krajeva – jesu li njen “pravi” rod i ime zaista bitni? Neke su stvari zanimljivije obavijene velom tajne.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije