U pandemiji koronavirusa, u kojoj su kazališta po Europi uglavnom zatvorena, u HNK Split proizvode odlične predstave, možda i bolje od onih iz “normalnog” vremena. Nakon izvrsnog dramskog uratka Nenni Delmestre i baletni ansambl oduševio je premijerom klasičnog baleta “Esmeralda” talijanskog skladatelja Cesarea Pugnija. Koreografirao ga je rusko-češki dvojac Vasilij Medvedev i Stanislav Fečo, oslanjajući se na predložak Mariusa Petipa iz 1886. godine.
Zbog poštovanja epidemioloških mjera malobrojni “sretnici” koji su mogli nazočiti premijeri “Esmeralde” umjetnike su ispratili ovacijama. Zasluženo. Splitski HNK dobio je baletnu predstavu posebice atraktivnu ljubiteljima klasičnog baleta, koja bi trebala biti konstantno na repertoaru. U više od dva sata izvedbe za ljubav lijepe Ciganke Esmeralde natječe se gotovo cijeli Pariz, ali ona voli kapetana Phoebusa, koji ima zaručnicu Fleur. Složeni romantičarski zaplet i živopisni likovi glavno su obilježje libreta Julesa Perrota na kraju kojega ipak pobjeđuju pravda i ljubav.
“Esmeralda” je u splitskom teatru postavljena poprilično raskošno, na pozornici je čak šezdeset plesačica i plesača, što odavno nije viđeno. Uz kompletan baletni ansambl angažirani su i članovi Baletnog studija, a ono što ponajviše plijeni pozornost svakako su živopisni kostimi slovačkog kostimografa Pavola Juraša, koji potpisuje i scenografiju. Čistu peticu zavređuju, a rijetko ih se spominje, krojačice splitskog teatra i članovi tehnike. Toliko šarenih kostima, veselih kontrastnih boja, sjajnog nakita, satena i brokata odavno nismo vidjeli. Od “udara” boja i blještavila na trenutke se nisu mogli pratiti dobro uvježbani baletni pokreti. Dok u prvom dijelu predstave pomalo dominiraju pokreti folklora, u drugom su do izražaja došli pravi elementi klasičnog, zapravo ruskog baleta koje obilježavaju “krv, znoj i suze”.
Cjelovitu romantičnu ljubavnu priču za koju su, osim plesnih, potrebne i glumačke sposobnosti i vještine, odlično su odigrali svi protagonisti nove baletne “poslastice”.
Ipak valja izdvojiti soliste: fantastičnu Evu Karpilovsku, koja je tumačeći “fatalnu” Ciganku Esmeraldu dokazala da je “sazrela” i za ovu zahtjevnu ulogu, koju izvodi s nevjerojatnom lakoćom. Jurgen Rahimi profesionalno i sigurno otplesao je ulogu njezina dragog Phoebusa, Nozomi Miura zaručnicu Fleur, a Ivan Boiko pjesnika Pierrea. Daniel Jagar odlično je kreirao lik Quasimoda. Cijeli baletni ansambl HNK Split bio je na razini zadatka i čini nam se da nikada nisu pokazali toliko radosti i veselja što plešu.
Ono što je napose obilježilo premijeru “Esmeralde” jest činjenica da zbog epidemioloških mjera baletni ansambl nije plesao uz živu glazbu, nego uz audiosnimku Orkestra i Zbora HNK Split pod ravnanjem maestra Jure Bučevića. Snimka je toliko dobro napravljena da su se mnogi iz gledališta pitali – gdje su Orkestar i Zbor, gdje su se skrili, kako ih ne vidimo... U splitskoj “Esmeraldi” se gušta. Od 7 do 97 godina.