Manje poznati radovi Željka Kipkea – kompletna serija od 30-ak grafičkih listova iz 1977. predstavljaju se na izložbi "Grafički listovi, gramofoni i tonzure" što se večeras otvara u Gliptoteci HAZU.
Nevidljivo kao temelj
Uz njih tu je i ambijentalna instalacija Kabinet molitvenih strojeva koju je izlagao više puta u 1990-ima. Kao što piše Leonida Kovač, riječ je o svojevrsnoj retrospektivi, kojom je Kipke u suodnos postavio grafički list, gramofon i medij filma. Ono što ih povezuje jest njihova mogućnost reprodukcije koja artikulira pitanje, odnosno postavlja problem na drugačiji način, a to je – nevidljivo kao temeljna odrednica vremena i njegova proteka. Kipke se ponovno vraća radovima koje je radio tijekom gotovo 40-godišnje umjetničke karijere. Upravo u grafičkim listovima očituje se nevidljivost (slojeva) u kojima je bitan postupak izvedbe radova. Suhi sloj slike mehanički je uklonjen kako bi ustupio mjesto svježem sloju, a upravo je ta nevidljivost slojeva Kipkeu poslužila kao eksperimentalna podloga za buduće bavljenje filmom.
"Od otiskivanja grafičkih listova prošlo je nešto manje od četiri desetljeća. S takve je distance, čini se, komotnije otvarati stare sadržaje. Pogotovo kada je riječ o nepotrošenom materijalu. Iskustvo govori da ono što se nije trošilo ranije, u vrijeme nastanka, trošit će se kasnije po mjeri vlastite energetske supstance", napisao je Kipke u katalogu. I bavljenje filmom za Kipkea znači istražiti područje optički nesvjesnog. Sličan grafički impuls – nevidljivih slojeva stvarnosti vidljivi su i u seriji filmskih blizanaca među kojima su "Tonzura križa" i "N (za Nihilizam)".
Glazba rotirajućeg diska
U "kabinetima" je Kipke producirao gramofone na kojima se, umjesto glazbe, čulo rotiranje diska. Kipkeov narativni postupak, bez obzira na to je li riječ o slikama na platnu, o metalnim pločama oslikanim enigmatičnim tekstovima, o instalacijama – kabinetima ili o filmovima, temelji se upravo na rascjepu sadašnjosti u heterogene smjerove. A sadašnjost je kristalizirao i eksperimentalnim filmom "Crno crnje od crnjeg" iz 1985. koji je 30 godina poslije uklopio u teksturu filma "Unyielding Look into the Future" .
Publika ove izložbe tako će ujedno moći upoznati rijetke rane primjere elementarnih i primarnih postupaka u grafičkim tehnikama suhe igle, dubokoga tiska, litografije i sitotiska, ali i grafički kontekst i druga područja umjetničkog istraživanja Željka Kipkea. Izlažu se i stolica s rotirajućim sjedištem, drveni kotač koji rotira na osovini bicikla, jedna rana readymade ploča te znakovita slika iz 1982. te je jasna Kipkeova opsjednutost kružnim formama, gramofonima i filmovima.
>> Krah kapitalizma 7000 predmeta
>> Umjetnik govori o dokumentarcu “Projekt rak” ne odričući se kontroverznog 68-škog kreda