Ne tako davno mali je sastav egipatske policije stigao u Izrael. Malo
tko se toga sjeća... Nije bilo tako važno.” Tekst sa početka filma
prilično točno određuje tonalitet ugodne i duhovite nepretencioznosti
dugometražnog kinoprvijenca 34-godišnjeg izraelskog redatelja Erana
Kolirina koji je po nedavnom prikazivanju izvan konkurencije na
Zagrebačkom filmskom festivalu – a prije toga u nas predstavljen na
Festivalu židovskog filma i na Vukovarskom filmskom festivalu – stigao
i u hrvatska kina.
Pozvan na gostovanje u Izrael, spomenuti se osmeročlani Aleksandrijski
policijski orkestar izgubi. Odnosno, umjesto u Petah Tikvu stigne u Bet
Hativu, neveseli gradić betonskih blokova “nigdje u pustinji”. Ondje im
gostoprimstvo pruži vlasnica malene zalogajnice i njezinih nekoliko
prijatelja.
Djelo odmjerena tempa, izgrađeno je na tihom karikaturalnom humoru koji
u sjećanje priziva (rane) radove Jima Jarmuscha ili poneko prigušenije
duhovito ostvarenje češke kinematografije poput “Dugmetara” (1997)
Petra Zelenke. Film ne nudi puno više od nekoliko vrlo dobro opisanih
situacija što se bave komunikacijskim poteškoćama silom prilika
udruženih neznanaca od kojih većina nije osobito komunikativna i ne
snalazi se izvan okvira onoga što predstavljaju kao članovi društvene
zajednice.
Primjerice, vođa orkestra Tewfik autoritativan je i strog čovjek u
odori, no kad izađe iz tog oklopa i kad se treba ponašati kao “običan
čovjek”, kad treba biti to što jest, kad se treba “razgolititi”, on
jedva da zna što bi i kako bi. Nevoljko cijeđenje riječi tek radi
održavanja pristojnosti u društvu izvrsno je, duhovito, nježno i bez
ismijavanja, opisano i u prizoru večere izraeleske obitelji što je
ugostila nekolicinu Egipćana, a koja završava uvjerljivo rasklimanim a
capella pjevanjem Gershwinove “Summertime”.
Osobit dar Kolirin iskazuje u oblikovanju suzdržanog, čisto vizualnog
humora pa će zabavno i smiješno višekratno izvući iz jednostavne
činjenice da se glazbenici odjeveni u identične nebeskoplave odore u
grupi kreću bezbojnim pustinjskim ambijentima. A nedijaloški prizor
poduke u zavođenju bez ograde bi se mogao naći u nekom filmu majstora
nijeme komedije poput Chaplina ili Keatona.
Na festivalima širom svijeta “Orkestar u gostima” osvojio je
četrdesetak nagrada, među kojima su FIPRESCI-jeva, dvije Europske
filmske akademije i osam Izraelske filmske akademije.
KINOPREMIJERA Orkestar u gostima