Na izuzetno profinjen i nenametljiv, ali uvjerljiv, način jučer je u Klovićevim dvorima direktor zbirke "Slikati u Normandiji" Alain Tapie novinarima pokazao da se može potvrdno odgovoriti na pitanje je li impresionizam rođen u Normandiji. To nije sigurno, rekao je Tapie na početku svoga uvoda, no vodeći nas izložbom "Normandija/Rađanje impresionizma", s radovima iz zbirke osnovane 1992., to se jasno ukazivalo. Pa čemu onda pitanje s početka? Razlog je u razlici koja se kristalizirala tijekom izlaganja – razlici između impresionizma nastalog u Parizu i onog normandijskog.
Ukupno 90 radova
Jasno je da običan svijet impresionističko slikarstvo smješta u opojni Pariz 19. stoljeća, no i njegovi su se poznati slikari sklanjali u Normandiju da bi mogli slikati za svoju dušu, a ne za trgovce koji su preferirali boje i motive upečatljivije od "normandijske ponude", a čijem zahtjevu je slikarski Pariz odgovarao baš takvim impresionizmom. U sobama galerije Klovićevi dvori gdje se izložba 90 radova iznimno značajnih umjetnika otvara sutra navečer, publika će, primjerice, naići na sliku malih, intimističkih dimenzija, za koju će teško povjerovati da ju je naslikao slavni Auguste Renoir! Taj mali, gotovo "prazan pejzaž" prenosi posebnu atmosferu, što i jest sama esencija impresionizma. Tek potom prepoznat ćete i Renoirove boje...
Tapie je jasno pokazao: kad je o impresionizmu riječ, riječ je o globalnome pokretu. Samo što se u Normandiji on rađao dugo, pa imamo primjera i u 18. stoljeću, a u Parizu je taj proces tekao eksplozivno brzo. Impresionistička vizija svijeta zajednička je mnogim umjetnicima, kazao je Tapie. U Normandiji su oni razmjenjivali iskustva s tehnikama i razmatrali slikarske manire. U goste su im dolazili velikani poput Eugenea Delacroixa i Claudea Moneta, čiji će radovi također biti izloženi u Klovićevim dvorima!
Odbacili velike formate
Radeći za svoju dušu slike manjih formata koje se katkad čine kao nacrti u koje umjetnik umeće samoga sebe, slikari su bili oslobođeni imperativa velikog formata, velikih gesta, "obaveznih motiva" poput litica i sličnih elemenata pejzaža. U Normandiji, rad je ozbiljan a pejzaž ima težinu, pa čak i ružnoću. Tek je s njom slikarov doživljaj atmosfere iskren i do kraja blizak duhu vremena.
>> Monet, Renoir, Courbet... na izložbi Normandija Rađanje Impresionizma