Svako malo u hrvatskom se stripu pojavi značajna autorska generacija. Od prvih tabli Andrije Maurovića preko doajena iz vremena Zagrebačke škole animiranog filma pa Novog kvadrata do generacije okupljene oko pokojnog Edvina Biukovića koja se dala u “umjetničko gastarbajterstvo” i sada crta za velike, mahom američke izdavačke kuće.
Rupa u kontinuitetu
Upravo njihov inozemni uspjeh ostavio je određenu rupu na domaćoj strip-sceni jer su rijetko nalazili vremena da se kod kuće posvete autorskom radu. Zato veseli što je početkom 2014. objavljeno je nekoliko izvrsnih albuma mladih autora koji daju naslutiti da se u Hrvatskoj polako formira jedna nova, stilski iznimno raznolika stripaška scena.
U Splitu, primjerice, crta izvrsna Sonja Gašperov, najpoznatija po crnohumornom serijalu “Vučine”, zbog čijih je antropomorfnih likova ponekad nazivaju “hrvatskim Trondheimom”.
Crtež: Ivana Pipal
– Ne znam ni sama kako je nastao svijet Vučina, valjda iz potrebe da pronađem neku za početak jednostavnu stilizaciju kako bih brže pronašla stil kojim bih pričala priče. Kako vrijeme prolazi, kompleksnije ih crtam i, tko zna, možda jednog dana izađu iz vučjih odijela. Zasad još imam dosta planova s njima – kaže Sonja koja upravo priprema izložbu, a nedavno joj je u nakladi 2x2 objavljen strip “Vučine: Urlak”.
Isti izdavač objavio je i izvrsnu “Priču o teti Mandi”, album mlade Ivane Pipal.
– Dugo sam imala starinsku portretnu fotografiju neke žene, a nisam znala tko je ta osoba. Tad sam saznala da je to teta Manda za koju prije nikad nisam čula. Uz pitanje identiteta kojim sam se u procesu bavila, motivirala me i autentičnost takvih starih priča naših baka i djedova koje nestaju – kaže nam Ivana čiji stripovi graniče s čistom ilustracijom, a bavi se i uličnom umjetnošću, animacijom i videom.
Njeni radovi sanjivi su i začudni, a sama kaže kako su joj najdraži oni u kojima je uspjela “očudniti” nešto normalno, svakodnevno.
Francuski uspjeh
Za razliku od nje, konvencionalnim strip-crtežom svoje priče pripovijeda Frano Petruša koji je na sceni prisutan već nekoliko godina, a nedavno se sa svojim radovima objavljenima u nas probio na zahtjevno francusko tržište autorskog stripa.
Crtež: Frano Petruša
– Ne znam koji mi je đavo trebalo to autorstvo. Istovremeno pisati i crtati, čak i da nemam troje djece, oduzimalo bi dosta vremena i energije. Pravila su u Francuskoj jasna, strip se mora prodavati da bih mogao dobivati poslove. Moj “Papak” pokrio je uloženo, bio je proglašen stripom mjeseca te sam dobio priliku za novi projekt.
"Mostarske želje" koje je objavio Dargaud dobile su vrlo dobre kritike te sam trenutačno u razradi trećeg projekta na kojem bih radio – kaže nam Petruša koji kaže da je u Hrvatskoj dobiti honorar danas teže nego ikad, ali da u rijetkim trenucima kad se ne razmišlja o novcu nastaju najbolji autorski stripovi. Mnogo očekuje od mladog Maksima Šimića koji se tek treba pokazati kao autor.
za pjesmu na Eurosång poslusajte pocetak pjesme Ej lutkice Slavovia Band (dio iza bubnjeva) i Lady Gaga Bad Romance isto pocetak oh-oh do Caught in a bad romance, slusate glazbu a ne tekst