RECENZIJA KNJIGE

’Pisma su književni protuotrov prolaznosti života’, a ova knjiga objedinjuje najvažnije

29.08.2024.
u 15:21

Knjiga zapravo donosi povijest na osobniji i emocionalniji način, a pritom nas Montefioreova zbirka pisama podsjeća da su povijesni događaji rezultat ne samo političkih odluka i vojnih pothvata već i osobnih osjećaja, želja i sudbina pojedinaca

Ništa se ne može mjeriti s neposrednošću i autentičnošću pisma. Ljudska bića instinktivno osjećaju potrebu na papir zabilježiti i s drugima podijeliti osjećaje i sjećanja koje bi u suprotnome progutao zaborav vremena. Kao da očajnički moramo potvrditi veze, osobne ili političke, spone ljubavi ili mržnje jer svijet nikad ne miruje i naši su životi tek niz početaka i krajeva: bilježeći ih, možda nam se čini da ćemo ih učiniti stvarnijima, možda čak i vječitima. Pisma su književni protuotrov prolaznosti života. Goethe je bio od onih koji su mnogo promišljali o čaroliji pisama smatrajući ih ‘najvažnijim spomenikom koji osoba za sobom može ostaviti’. I instinkti su nam opravdani: pisma žive dugo pošto njihovi protagonisti umru.

A u pitanjima politike, diplomacije i rata, zapovijed ili obećanje moraju ostati zabilježeni. Medijem pisama ostvarene su nebrojene različite stvari”, riječi su to kojima pisma opisuje Simon Sebag Montefiore, autor impresivne zbirke pisama koja pruža dubok uvid u povijesne trenutke i živote značajnih ličnosti. Knjiga “Pisma koja su promijenila svijet”, objavljena na hrvatskom u izdanju Mozaik knjige, donosi više od stotinu pomno odabranih pisama koja vode čitatelja na putovanje kroz razne epohe i teme, od drevnog doba pa sve do modernog svijeta, pri čemu obuhvaća širok spektar tema.

Za razliku od očekivane kronološke strukture, ova knjiga organizirana je tematski, što omogućuje čitatelju da istraži različite aspekte ljudske prirode kroz poglavlja posvećena ljubavi, obitelji, stvaralaštvu, hrabrosti, velikim otkrićima, prijateljstvima, oslobođenju, ali i ratovima, katastrofama, razaranjima…

POVEZANI ČLANCI:

”Zbirki čudnovatih i smiješnih pisama sigurno ne nedostaje, ali ova su odabrana ne samo zato što su zabavna nego i zato što su na neki način promijenila ljudska zbivanja, u ratu ili u miru, umjetnosti ili kulturi. Dopuštaju nam da zavirimo u fascinantne živote, kroz oči genija, monstruma ili posve obična čovjeka. Ovdje su okupljena pisma iz brojnih kultura, tradicija, zemalja i rasa: od drevnog Egipta i Rima do suvremene Amerike, Afrike, Indije, Kine i Rusije”, objašnjava Simon Sebag Montefiore, inače autor međunarodnih bestselera i nagrađivanih knjiga dosad objavljenih na četrdeset osam jezika. Treba istaknuti da je osim ove knjige, objavio i onu o govorima koji su promijenili svijet.

U ovoj knjizi Montefiore kroz pisma otkriva osobne strane poznatih ličnosti, ali i manje poznatih pojedinaca čija su iskustva oblikovala svijet (iako u podnaslovu knjige stoji da je riječ o pismima s potpisom velikana svjetske povijesti). Pisma slavnih povijesnih figura, poput Napoleona, Winstona Churchilla i Vincenta van Gogha, otkrivaju njihove najintimnije misli i osjećaje, dok ljubavna pisma, pisma iz ratnih vremena i ona o otkrićima odražavaju ljudske emocije koje su univerzalne i bezvremenske. Nadalje, tu se još mogu naći pisma koja su pisali Mahatma Gandhi, Katarina Velika, Frida Kahlo, Nelson Mandela, Wolfgang Amadeus Mozart, Josif Visarionovič Staljin, Henrik VIII., Marija Terezija i mnogi drugi.