Ljubav i novac! Oko tih dviju tema 1868. godine Dostojevski gradi svoj roman Idiot. Naravno, upropaštena čast djevojke danas nema društvenu težinu kakvu je imala u carskoj Rusiji, ali zapravo se malo toga promijenilo. I danas se ljubav kupuje, i danas se društveni ugled i “prijatelji” dobivaju zajedno s velikim nasljedstvom.
Ljubav i novac naših dana
Taj spoj onog i našeg doba autorski i glumački tim Idiota, nove predstave Zagrebačkog kazališta mladih, najbolje je pokazao u famoznoj sceni pred kaminom. Nastasja Filipovna u vatru baca svežanj od sto tisuća rubalja, ali taj čin ne donosi iskupljenje (čak ni ljubav). Idiota je u ZKM-u režirao gost iz Makedonije Ivan Popovski, iako bi točnije bilo predstaviti ga kao gosta iz Rusije, jer riječ je o redatelju koji je svoje najznačajnije uspjehe postigao na ruskim pozornicama. Radio je prema prijevodu Irene Lukšić, a sam je dramatizirao i adaptirao tekst. Najveći je uspjeh njegove predstave (a tri i pol sata doista se gleda u dahu) rad s glumcima. Od svakog od njih uspio je izvući najbolje, a cijelu predstavu zapravo nose Frano Mašković, kao knez Miškin, i Goran Bogdan, kao Rogožin.
Obojica su odlični iako je Bogdan, zbog strasti, pijanstva, pa i ciganskog orkestra koji ga prati u velikoj scenskoj prednosti. No, Mašković to nadoknađuje svojom glumačkom staloženošću i postaje knez Miškin koji od početka do kraja predstave plijeni simpatije publike. Dečkima uz bok stoji Nina Violić u ulozi Nastasje Filipovne. Sjajna je u prvom dijelu predstave kao goropadnica, mnogo manje uvjerljiva u drugom dijelu koji od nje traži žrtvu, u kome je nadmašuje Jadranka Đokić kao Aglaja.
Ogoljeno do kosti
Idiot u ZKM-u je i vizualno dojmljiva predstava. Kada se diže zastor na početku u mrklom mraku nazire se samo namještaj prekriven bijelim plahtama. Već smo tada među izgubljenim dušama. Uz pomno odabranu glazbu za cjelokupni dojam Idiota iznimno je zato zaslužna i scenografkinja Nina Bučan. Ona priča priču u priči i to s minimalnim scenskim zahvatima, ne inzistirajući na raskoši. Time poštuje redateljevu misao koja sve junake, pa i njihove snove, ogoljuje do kosti.