Biti 30 godina u samom vrhu svjetskog dizajna mogu tek rijetki. Jedan od njih svakako je Karim Rashid. Najbolje ga je predstaviti u brojkama, a one kažu: više od 3000 dizajniranih predmeta u proizvodnji, više od 300 nagrada i djelovanje u više od 35 država. Ovaj dizajner egipatskog podrijetla s newyorškom adresom, koji je svjetsku popularnost stekao dizajniranjem modernih komada namještaja, od kojih danas neki uživaju kultni status, i praktičnih predmeta za svakodnevnu upotrebu, najpoznatiji je po svojim brojnim kolaboracijama s eminentnim dizajnerskim kućama.
Upravo ga je jedna takva suradnja, ona s domaćim proizvođačem namještaja Erom, dovela u Zagreb, točnije u Muzej Mimaru, u kojem je otvorio izložbu kolaboracijskih primjeraka. Izložba se može razgledati do 11. lipnja, a tada se eksponati sele u Muzej Karima Rashida u New Yorku.
Kada pogledamo predstavljene eksponate na ovoj izložbi, gotovo da možemo govoriti o presjeku vašeg dugogodišnjeg rada. Ipak, susreli ste se s nekim izazovima...
Jako sam ponosan na cijelu kolekciju i uistinu ima tu mnogo poveznica s nekim ranijim radovima, ali posebno sam ponosan na stol Kollide. Naime, ideja je bila pronaći neki neobičan kut izvedbe organske forme. Uz to valjalo je voditi računa da stol bude stabilan, a istodobno i estetski privlačan, tako da mi je, kada govorim o kolekciji, taj stol zapravo najdraži.
Nemoguće se oteti dojmu da je ova kolekcija, koju ste odradili s Erom, prilično nekonvencionalna, prije svega zbog novih oblika u kojima nije moguće na prvu spoznati da je riječ o komodi, sofi, ormaru, klub-stoliću, blagovaoničkom stolu, fotelji....
Iznimno sam sretan zbog ove suradnje jer je Era sve moje zamisli i ideje pretvorila u uporabne predmete, namještaj koji definitivno ima neku svoju posebnu priču i koji je drukčiji od uobičajenog. No, upravo u tome i jest njegova ljepota.
Dugo, već 30 godina, u svjetskom ste dizajnerskom vrhu, koja je vaša filozofija uspjeha? Kako dizajn uspijevate učiniti važnim u svakodnevnom životu?
Čovjek dnevno, u prosjeku, dotakne čak 600 predmeta – to je najbolji dokaz da je dizajn svakodnevnih predmeta i te kako važan i potreban. Veliki izazov za dizajnere, pa tako i mene, jest učiniti te predmete, koji su dostupni širokom krugu ljudi, posebnima, bitnima i originalnima. Dizajneri imaju moć oblikovati bolji svijet, pojednostavniti život i napraviti oku lijepe predmete dostupne svima. Vrlo sam svjestan da živimo u kompleksnom svijetu i ne slijedim slijepo svoju viziju, već mislim da svatko od nas treba dati svoj maksimalni doprinos.
Osim vaših radova, veliki pečat ostavljaju razne suradnje s poznatim brendovima od kojih su neke ostavile i te kakav trag u kulturi. I svaka vaša nova kolaboracija velika je stvar, iščekuje se s nestrpljenjem. Nemoguće je ne pitati vas što novo spremate?
O, trenutačno mi se “kuha” toliko toga. Radim na novoj kolekciji srebrnog nakita, na novoj kolekciji rasvjetnih tijela u suradnji s Axo Light, posvećen sam izradi namještaja od pjene koji omogućuje poigravanje oblicima... Nadalje, uređujem interijere za tri hotela u Norveškoj, 500 soba dobit će novi identitet u Amsterdamu, a kompletno ću urediti i jedan novi hotel u Gdanjsku u Poljskoj. Radim i na interijerima četiriju restorana u Abu Dabiju i Bahrainu. Paralelno s tim poslovima pokušavam urediti i nekoliko stanova u Miamiju i New Yorku. No, uza sve te projekte trenutačno mi je u fokusu novi hotel Temptation koji sam radio za Original Resorts. I prije sam dizajnirao hotele, ali nikad ovakav. Naime, riječ je o hotelu samo za odrasle, koji je toples zona.
Dizajnirao sam cijelu zgradu, zajedničke prostorije, sobe, devet restorana i gigantski bazen. Hotel dopušta seksualnu slobodu i prvi je takav hotel na svijetu. Inspiracija pri uređenju bilo mi je ljudsko tijelo te međusobna ljudska interakcija. Jedva čekam da bude završen i predstavljen svijetu, a to bi, prema planu, trebalo biti u listopadu ove godine. Da, baš sam uzbuđen zbog tog projekta.
Upravo ste naveli da vas novi projekti i dalje i te kako uzbuđuju i pokreću, no, moram vas pitati, što vam je u karijeri bio najveći izazov? Što vam je bilo najteže dizajnirati?
Bobble (boca s pročišćivačem koja filtrira vodu, op. a.) bio je vrlo izazovan proizvod, od samog patenta do izvedbe. Valjalo je napraviti filtar koji je dovoljno malen da može proći kroz usko grlo boce i da pritom voda kroz njega brzo prolazi jer u suprotnom ne bi bila riječ o funkcionalnom predmetu. S dizajnerske točke gledišta bilo je izazovno napraviti zaobljenu bocu iznimno tankih stijenki koja će izdržati čestu upotrebu, naime, jedna boca predviđena je za čak 300 punjenja i filtriranja. Vodeći se tom idejom, napravio sam bocu čija se forma temelji na obliku broja osam. I pritom sam koristio BPA free plastiku. No, da zaključim, ono zbog čega je ova boca briljantna jest činjenica da je riječ o proizvodu koji je apsolutno univerzalan, koji briše granice i koji je dostupan svugdje u svijetu. Dakle to je proizvod koji štedi novac, čuva okoliš i omogućuje vam da uvijek uz sebe imate čistu vodu. Sve to u samo jednoj maloj boci.
Nije tajna da volite eksperimentirati s oblicima i materijalima, štoviše, takav način rada jedan je od vaših zaštitnih znakova. Istražujete li nove materijale i forme?
Volim surađivati s klijentima koji su otvoreni novim idejama, ekološkim materijalima ili komadima koji nastaju reciklažom, jer meni je zaštita okoliša jako bitna. Sada mi je apsolutni hit organska plastika. Opsjednut sam materijalima koji su razgradivi, reciklirani ili čak dobiveni od nekih drugih izvora, a ne nafte. Primjerice, volim raditi s plastikom koja se dobiva od kukuruza ili šećera. Neki od mojih proizvoda izrađeni su od kukuruza. No publika, odnosno kupci ne znaju razliku, njima svaka plastika izgleda kao plastika, zato je na nama da ih informiramo i educiramo.
Postoji mnogo biorazgradivih materijala koje koristim u svom dizajnu i koji su super. Omogućuju lakše skulpturiranje, a pritom su ekološki.
S obzirom na to da ste izuzetno zaposleni, vjerujem da vam ponekad nije lako pronaći inspiraciju, koji je vaš recept za uvijek svježe ideje?
Ne uzimam inspiraciju s jednog mjesta, stvari ili osobe. Nije tajna da je muzika vrlo velik pokretač moje kreativnosti, no sličan efekt imaju i moja brojna putovanja tijekom kojih se uvijek uhvatim nečeg što mi se učini neobičnim. Primjerice, neke od velikih inspiracija bile su mi teretana iz Hong Konga i kupaonica u jednom malom pariškom hotelu. Ljepota je u svemu, na nama je da je vidimo i prepoznamo.
Dizajn je ono što živite i od čega živite, a on je danas mnogo više od komada namještaja ili komada odjeće. Ljudi kupujući rad nekog određenog dizajnera kupuju svojevrsni stil života. Što mislite, zašto je ljudima danas toliko bitno posjedovati stvari s potpisom?
Možda će vas iznenaditi moje mišljenje, ali jedini potpis koji stvarno trebamo je naš vlastiti. A kad je riječ o tome da ljudi kupuju namještaj s potpisom, ja sam puno više od svog potpisa. Ja sam 30 godina iskustva, stručnosti, istraživanja i vizije. Danas smo svjedoci odrastanja nove generacije, one koja je okrenuta digitalnom svijetu, virtualnoj stvarnosti, u kojoj je sav luksuz dostupan, gdje se jednim potezom brišu granice. U takvom svijetu svi smo pozvani da stvaramo. Druga strana te priče kaže da su konzumenti sve zahtjevniji i stoga uvijek treba težiti tome da ih iznenadimo, inspiriramo i oduševimo.
Sudeci po njegovim nalakiranim noktima, biti ce to prvi hotel u cijim barovima ce se pederi udarati za sankom...