Povijesnom trenutku svjedočila je prije koji dan publika Bayreuth festivala posvećenog Wagneru. Naime, slavni je bavarski operni festival prvi put u 145. godina svog postojanja otvoren operom “Leteći Holandez” pod dirigentskom palicom jedne žene – Oksane Lyniv. Među gostima bila je i njemačka kancelarka Angela Merkel, a nazočni su prenijeli njezin izraz oduševljenja dirigenticom. Konačno! – rekla je Merkel.
Iako je pozicija dirigenta stoljećima bila gotovo isključivo rezervirana za muškarce, svijet se ipak mijenja. I karijera Oksane Lyniv, Ukrajinke, tome svjedoči. Kći glazbenika učila je flautu, klavir, violinu i pjevanje, a sa 16 godina uzela je dirigentsku palicu. Dirigirala je u Operi u Odessi, Bavarskoj državnoj operi, a do 2020. bila je glavna dirigentica Opere i Filharmonije u Grazu. Nedavno je ljubitelje glazbe razveselila i vijest da je Mei-Ann Chen, Amerikanka tajvanskog podrijetla, postala glavna dirigentica Grosses Orkestra Graz. Chen je cijeloga života pomicala granice pa drži i naslov prve dirigentice Simfonijskog orkestra u Memphisu. A imamo i mi Hrvati nekoliko žena koje su branile i brane naše boje na tom polju. Prvom se hrvatskom dirigenticom smatra Ivana Fischer, koja je dirigiranje studirala 30-ih godina prošlog stoljeća (1932.) kod Frana Lhotke, a zatim se usavršavala u Salzburgu, na čuvenom Sveučilištu Mozarteum. Vodila je i zagrebački Orkestar Crvenog križa i Osječku filharmoniju, ali tijekom Drugog svjetskog rata Fischer, podrijetlom Židovka, povukla se iz javnog života. Nada Matošević pak vodila je Operu i orkestar HNK Ivana pl. Zajca te Riječku filharmoniju, a kod nas dirigira i Marija Ramljak iz Splita.
– Pravi dirigent mora imati karizmu, upornost, mora biti otvorenog uma i srca, imati moć komunikacije s orkestrom. Za pravog dirigenta nije važan spol – kazala je Ramljak u intervjuu za Večernji list.
Tu je i zborska dirigentica Sara Dodig Baučić, koja je dirigiranje magistrirala na HKU u nizozemskom Utrechtu, a sve više djevojaka upisuje i studij dirigiranja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, doznajemo. Nadamo se stoga da će jednog dana pojava dirigentice prestati biti kuriozitet i fenomen – jer kao što je rekla Nadia Boulanger kada je postajala prva dirigentica Bostonske simfonije: “Žena sam već pedeset godina. Nekako me već prošla ta prvotna zaprepaštenost”.