Iako je mnogima na pojam street fooda (ulične hrane) prva asocijacija pecivo s nogu, junk food ili pak porcija pečenog kukuruza koji se ovih dana širi zagrebačkim asfaltom, Hrvatska posljednjih godina dobiva sve dojmljiviju street food scenu. Na žalost ljubitelja dobre papice, ona još nije stalna ni planetarno popularna poput, primjerice, Torvehallernea u Kopenhagenu.
No i s povremenim street food festivalima, koji je njeguju, jasno je kako tu nema mjesta za jeftine kobasice s još jeftinijim umacima iz supermarketa, već se za naklonost potrošača u urbanom prostoru, začinjenom i dobrom glazbom i kapljicom, bore sve kreativniji i inovativniji poduzetnici iz kulinarskog biznisa. Ovdje se mogu vidjeti i najbolji hrvatski chefovi koji u street zalogajima nalaze novi izazov i potvrđuju ugled, a i donedavni anonimusi koji stvaraju nove trendove i jela o kojima će se pričati kao o Gorućoj Rum Babi, Duck strudelu, Slatkim mirofonima ili Grah tortiljama za lanjskog adventskog Fuliranja, dok je godinu prije nesumnjivo obilježila čuvena Street sarma.
Meštri od kužine
Zašto onda ne probati i arancine od sušenog morskog psa ili brudet s palentom, koji su samo neki od teasera ovogodišnjeg prvog morskog Fuliranja, koje uz lokalne “meštre od kužine” poput Vjeke Bašića iz konobe Boba, kojega je 2018. prestižni svjetski vodič Gault&Millau proglasio chefom godine, ili Ante Božikova iz kornatskoga Opata, kojega na nautičkoj ruti ne zaobilaze ni strani ni domaći gastroznalci i selebovi, prvih dana kolovoza u The Garden Resortu u Tisnom obećava raj za nepce i dušu. Na “to eat” listi naći će se i šalša od pomidora, ali i kornatska janjetina s bižima, Pižićev skradinski rižoto, kojega je svojedobno nahvalio i Anthony Bourdain u serijalu “No rezervations”, focaccia s maslinama, sabljarkom, mariniranim koromačem i dressingom od gorušice i agruma ili pak “šampjer na kraju sela s finom kremom od ljubičastog batata”, delicija restorana Prova.
Roman Pokos iz agencije Kokoš ili jaje, koja potpisuje street festivale Fuliranje, Zagreb burger i Foodbalerku, kaže kako je ulica mjesto života, okupljanja i inspiracije te su ga upravo ulični festivali diljem svijeta inspirirali da potakne street food scenu u Hrvatskoj. Uzor su mu oni zapadni, moderni. No, valja znati da su se prve inačice street food festivala pojavile već u staroj Grčkoj, gdje su se na ulici prodavali komadići pržene ribe. I prilikom iskapanja Pompeja otkriven je, naime, veliki broj uličnih prodavača hrane, a ona je na ulici bila popularna i u drevnom Rimu, Kini, Egiptu... Turska je u 16. st. bila prva država koja je i pravno standardizirala street food, dok je London danas epicentar europskog street food “pokreta”. Ipak, posljednjih godina street renesansa širi se i Parizom (kroz Le Food Market na popularnom Boulevard de Belleville), Madridom, Bruxellesom ili pak Berlinom zahvaljujući Bite Clubu i njihovu vintage brodu Hoppetosse na rijeci Spree na kojem posjetitelji jedu i zabavljaju se cijele noći. Popularni Paper Island Market, bivše skladište pokraj svjetski poznatog restorana Noma, dom je pak Copenhagen Street Food collectiva, a na osam lokacija u Italiji događa se Street Food Truck Festival na kotačima...
– U inozemstvu svi ručaju vani jer ne stignu doma na ručak, drugačiji je koncept života, a sad taj život, taj trend dolazi i k nama budući da svi rade po cijele dane. Svake godine street festivala je sve više, ali ne uspiju svi. Ljudi misle da ih je lako organizirati, no stvar je dosta kompleksna i komplicirana. Mi smo se odlučili za koncept glazbenog festivala na kojemu ljudima nudimo cjelokupno iskustvo s naglaskom na gastroponudu – i to lokalnu, koja je zaista bogata i imamo super restorana i super kuhara – kaže Pokos ističući kako ne žele da kao drugi glazbeni restorani kojima je gastronomija zadnja na pameti u ponudi imati hrenovke. Fuliranje uvijek okuplja najbolje chefove i restorane ili entuzijastične kreativne pojedince koji onda naprave neka nova, jednostavna, zanimljiva jela koja nisu cjenovno skupa kao kod njih u restoranu. I na njima se gradi street food, kao što je to bilo i sa Street sarmom TNT-a, koja je postigla golem uspjeh i svi su je htjeli probati. Uostalom, takvi i slični hitovi poput Apple pie fritula, Wrapa... Fuliranju su lani donijeli i titulu najbolje zagrebačke adventske destinacije – i preporuku CNN travela.
– Puno smo putovali po svijetu i shvatili da je misao vodilja dobrih street festivala upravo u nečem starom, ali na nov način, neki ludi “fusioni” koji će ljude zainteresirati da dolaze sve više i češće. I ne samo jedna generacija. Dolaze ljudi od 18 do 77 godina – objašnjava Pokos, koji bi volio da i u Hrvatskoj dobijemo zanimljive cjelogodišnje koncepte street fooda, koji bi se stalno nadopunjavali nekom novom ponudom da ne dosade. Za to bi idealna bila neka stara, dobro pozicionirana tvornička hala ili neiskorišteno dvorište kojima gravitira velik broj ljudi bilo pješice ili automobilom, koji bi tamo svaki dan mogli za 5-10 minuta dobiti svoj ručak, a vikendima bi dobivali i dodatne sadržaje, kako to rade Skandinavci.
Stepenica po stepenica
– U tom smjeru i mi gledamo jer su oni korak iznad svih drugih. Jedino što mi i ozbiljne restorane dovodimo na ulicu, što je naša misija od prvog Fuliranja, kad su Apetit i RougeMarin probili led – ističe Pokos, čiji tim već dvije godine razvija i aplikaciju kojom bi se skratilo čekanje u redovima pred kućicama i dobivala obavijest kad je neki obrok gotov. Posebno se za tim razvila potreba na Zagreb burgeru na kojemu je u 11 dana prodano više od 60.000 burgera, dok je sljedeći korak plaćanje. Vani se naveliko služe beskontaktnim karticama. Nitko više ne plaća kešom, objašnjava, dok ovogodišnje Fuliranje u Tisnom ide stepenicu više – sva jela služit će se u biorazgradivom priboru, tanjurima, čašama...
Samo, nabili ste cijene, svaka cast!