Zanimanje čitatelja Večernjeg lista danas je pobudio test za 4. razred osnovne škole koji nam je poslala jedna majka, a u kojemu se od učenika traži da u praznine u riječima umetnu dž ili đ te uz strane riječi napišu kako se pišu književnim jezikom.
Učenici trebaju popuniti kućicu uz riječi kao što su đon, džungla, deterdžent, ali i đurđica i anđeo, pa se majka pita kako na književni jezik prevesti te riječi.
Za komentar smo upitali jezikoslovca Alemka Gluhaka iz Zavoda za lingvistička istraživanja HAZU.
– O primjerenosti toga testa može se govoriti samo ako su đaci prije toga negdje u čitanci ili u drugim udžbenicima imali te riječi. Ako se s njima u tim knjigama nisu sreli, onda bi se moglo govoriti o neprimjerenosti – komentira Gluhak.
Međutim, nastavlja, neobična je i posve neprimjerena razdioba riječi hrvatskoga standardnoga jezika na neke „dobre“ i „loše“: pored stranih riječi napiši kako se pišu književnim jezikom.
– Očito je da autor „testa“ smatra riječi đon, džungla, deterdžent stranim riječima, a vjerojatno i anđeo i đak, kojima nije mjesto u književnom jeziku kada traži da učenik napiše kako se [te riječi] pišu književnim jezikom. (Kakve li su to konstrukcije? A što je s govorenjem?!) Sve su to riječi hrvatskoga standardnoga jezika (književnoga jezika). Od đaka četvrtoga razreda osnovne škole očekuje se nevjerojatno poznavanje porijekla riječi, da ta mala osoba od deset-jedanaest godina zna da riječi đurđica, svađa nisu strane riječi. Svašta! Dakle, zabrinuta majka nije primijetila da se od njezina djeteta očekuje da zna da đurđica (ili Đurđica) nije strana riječ. Dijete je zapravo i ne znajući kućicu desno od riječi đurđica ostavilo prazno, jer je samo za „strane riječi“ nevjerojatno pametan autor testa tražio da se zamijene onim što je opisao polupismenom konstrukcijom: kako se pišu književnim jezikom – kaže Gluhak.
Pretpostavljam da je ovaj bombastični naslov (kakvih ima na tone u večernjem) rezultat i pokušaja da se neizravno ponovno politizira s kurikularnom reformom. No ne vidim u čemu je problem da djeca nauče da prašumi treba dati prednost u odnosu na džunglu, potplati u odnosu na đon itd. Za prof. Gluhaka pak stječem dojam da je on u posve drugom filmu i da mu je bitno oplesti po autoru udžbenika. Sve u svemu, bura u čaši vode.