Kroz Hrvatsku godišnje prolaze milijuni teretnih vozila, no njihovi vozači nemaju primjerena mjesta za odmor pa tako uglavnom spavaju u kabinama kamiona. Pritom se teški kamioni na odmorištima miješaju s ostalim putničkim vozilima, što ugrožava sigurnost prometa. Nedavno je tako kamion na odmorištu na A3 pokosio grupu ljudi.
Ugostiteljski sadržaji
Ponukani tim događajem kao i problemom s nehumanim uvjetima u kojima rade vozači, u Odboru za promet Zajednice poduzetnika i obrtnika HDZ-a, a koji vodi poznati hrvatski prijevoznik Marijan Banelli, izradili su projekt autoparkova, odnosno odmarališta za vozače kamiona i autobusa. Osim čuvanih parkirališta, tu bi bili i ugostiteljski i turističko-poslovni objekti. Banelli kaže da je prije svega potrebno izgraditi autopark kod Lipovca.
– Svjedoci smo stalnih gužvi na tom graničnom prijelazu. Stoga je ondje potrebno sagraditi autopark, 300 metara od granice – objašnjava Banelli. Osim toga, projekt predviđa i autoparkove kod Okučana, Virovitice, Udbine i Dugog Sela. Preduvjet za realizaciju projekta je, tumači Banelli, da županija ili lokalna zajednica zajedno s lokalnim poduzetnicima, formira tvrtku koja će preuzeti temeljne zadatke projekta, od građevne dozvole i gradnje infrastrukture, koristeći pritom i fondove EU. Nakon toga raspisali bi natječaj izgradnju prostora za komercijalne sadržaje.
– Na taj bi se način, uz dodatnu izgradnju poslovne zone u sastavu autoparka, dobilo na sigurnosti prometa, a i ključan segment je zapošljavanje lokalnog stanovništava. Dakle, ondje bi bili i pošta, banka, šoping-centar, zabavni i rekreativni sadržaji te hotelska i ugostiteljska ponuda – govori Banelli. Procijenjeni troškovi realizacije autoparka u Udbini su 6,6 milijuna eura, a u Lipovcu pet milijuna eura. Banelli kaže da će Odbor za promet svu dokumentaciju o projektu autoparkova predati ovih dana ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću. I dok bi autoparkovi bili izvan autocesta, ali u njihovoj blizini, Hrvatske autoceste počele su projekt čuvanih parkirališta za kamione uz autocestu A3.
Ograda i videonadzor
I to na Gradni sjever i jug, na Lučkom, odnosno kod motela Plitvice, kod ranžirnog kolodvora, na Črnecu ( bivši Ježevo sjever), Ježevu jug, Sredancima, Marsoniji i Spačvi. U HAC-u kažu da se sve lokacije vezane uz A3 jer ostali pravci nemaju takvu dužinu putovanja ni količinu kamionskog prometa. Sve lokacije bile bi ograđene i pod videonadzorom, a imaju u planu i ugostiteljske sadržaje s malim kapacitetima za noćenje i sanitarnim čvorom (WC+tuš). Trenutačno se najdalje otišlo s lokacijom Črnec, gdje se početak radova očekuje najesen, kada kreće i natječaj za sadržaje. Ježevo jug i Gradna krenuli bi s adaptacijom sljedeće godine. HAC-ova parkirališta će se naplaćivati, a u toj tvrtki za realizaciju tog projekta također računaju na novac iz EU fondova.
Prednosti čuvanih odmorišta za kamione
Kamioni bi se zaustavljali u autoparkovima i čuvanim parkiralištima namijenjenim samo za njih i ne bi se miješali s drugim vozilima na odmorištima
U autoparkovima i na čuvanim parkiralištima vozači kamiona mogli bi se kvalitetno odmoriti, spavajući u prenoćištima, a to je također bitno za sigurnost prometa
Autoparkovi i čuvana parkirališta imali bi prateći ugostiteljsko-trgovački sadržaj, a to je prilika za zapošljavanje lokalnih ljudi, uglavnom u siromašnim krajevima RH
Kakva su to odmorišta gdje nema hladovine? Vozači se nemaju nigdje odmoriti na žarkom suncu u užarenim autima i kabinama.