Bliska budućnost

Moraju li električni automobili na servis?

Foto: Thinkstock
1/2
12.11.2017.
u 13:30

Baterija u električnom automobilu s vremenom gubi na učinkovitosti i vjerojatno će je u nekom trenutku životnog vijeka automobila biti potrebno zamijeniti

Električni automobili još nisu sveprisutni, ali što god o njima mislili, nema sumnje da će to u bliskoj budućnosti postati. Skepticizam prema takvim vozilima polako posustaje, raste informiranost i infrastruktura (čak i u Hrvatskoj postoji preko 100 punionica), a značajno napreduju i tehnologije, poput elektromotora i, još važnije, baterija. Čak i oni koji su nekoć bili posve protiv električnih vozila, danas razmatraju mogućnost posjedovanja jednog od takvih automobila, jer što god mislili o njima, više nije pitanje hoće li, već kad će osvojiti svijet.

Najpoznatiji svjetski igrač kada su u pitanju električni automobili, kalifornijski Tesla Motors, igra ključnu ulogu u približavanju EV vozila svjetskoj javnosti i njihovim potencijalnim kupcima – prvotno Roadsterom, zatim modelima S i X te nedavno modelom 3 za koji mnogi smatraju da će električnu vožnju približiti još većem broju ljudi diljem svijeta. Kako se sve više vlasnika “klasičnih” automobila počinje zanimati za električne, tako se sve češće i očekivano javljaju praktična pitanja od kojih je najglasnije – kada moram i gdje ću održavati svoj električni automobil?

Kako se proizvođači, poput Tesle, šire diljem svijeta, tako će se širiti i njihovi prodajno-servisni centri u kojima ćete moći obaviti popravke i redovno servisiranje koje, doduše, neće biti često. Naime, osim same koncepcije pogona koja razlikuje električne od automobila pokretanih motorima s unutrašnjih izgaranjem, jedna od ključnih razlika jest što su ovi bešumni sastavljeni od višestruko manje dijelova. Električni automobili nemaju cilindre, klipove, ventile, ispušni sustav, klasičan mjenjač i niz drugih kompliciranih komponenti koje zahtijevaju održavanje ili, kad se pokvare, uzrokuju velike troškove. Osim toga, imaju manje tekućina te, zahvaljujući regenerativnom kočenju, dulji vijek trajanja komponenti kočionog sustava. Samo kočione pločice, primjerice, kod električnih vozila mogu trajati dvostruko dulje nego kod uobičajenih automobila kakve poznajemo danas.

S druge strane, jedine tekućine o kojima ćete povremeno morati voditi računa su tekućina za pranje stakala te kočiona i rashladna tekućina. Svjećice, filtar ulja ili goriva, motorno ulje – sve su to stavke na koje tijekom vlasništva električnog vozila možete zaboraviti. Jedini dio električnog automobila o kojem će povremeno trebati voditi računa i koji bi, naposljetku, mogao zahtijevati nekakav oblik održavanja jest baterija. Bilo litij-ionska ili neke druge vrste, baterija u električnom automobilu s vremenom gubi na učinkovitosti i možda će je u nekom trenutku životnog vijeka automobila biti potrebno zamijeniti. Na sreću, baterije u električnim auto - mobilima sve su pouzdanije, naprednije, kvalitetnije i dugotrajnije, a sljedećih godina može se očekivati i značajan porast dosega koje će one omogućiti.

Koliko su litij-ionske baterije u električnim automobilima napredovale, najbolje svjedoči aktualno jamstvo na baterije u Teslinim automobilima – osam godina uz neograničenu kilometražu. Očekuje se da će se to jamstvo u idućih nekoliko godina, a paralelno s daljnjim napretkom tehnologija baterija, dodatno produljiti. Za veliku bojazan o potencijalnim kvarovima ili vijeku trajanja električnih automobila i njihovih komponenti (poglavito baterija) zapravo i nema razloga. Električna vozila su sve pouzdanija i dugovječnija, što najbolje svjedoči uspjeh Tesla Motorsa i njihove rastuće ponude modela. Električni automobili su neosporna budućnost na koju ćemo se svi polako, ali sigurno naviknuti i objeručke prihvatiti. Kao i na činjenicu da ćemo servise njihovih proizvođača uglavnom rijetko posjećivati.

Priprema auta za zimu:

Komentara 11

AR
Artukovic
14:22 12.11.2017.

Osam godina garancija na baterju,pa onda po nove koje kostaju kao 2/3 auta.Jako uspjesno.....ali uzimanje novaca lakovjernim.

Avatar kenshi
kenshi
15:06 12.11.2017.

Automobili na baterije nemaju nikakvu budućnost jer je ta tehnologija već sada skoro dospjela do svog vrhunca. Prijenos energije u bateriju traje pre dugo. Zamislite da dođete na punionicu a pred vama 4 auta a svakom treba ±30 min. da napuni bateriju, nakon 120 min. ste na redu pa onda još 30 min. dodajte! To je samo jedna u nizu manjkavosti automobila na struju.

TA
tarzan
16:06 12.11.2017.

Najprije su nas lagali da će za 50 godina nestati nafte iz bušotina i s tim lažima samo dizali cijenu. Kad su vidjeli da nas ne mogu baš tako naivno lagati onda su se okrenuli protiv automobila na gorivo jer tobože su jako štetni za okoliš pa su izmislili auto na struju koje je 80 posto skuplje nego normalno. Nakon fijaska sa autom na struju slijedi vjerovatno i sljedeća laž. Ovdje se samo radi o profitu, ništa drugo. A automobil na gorivo je jedini pravi automobil sve ostalo je krš.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije