Kratka priča

30. priča: Davor Mojaš: Sjene starog ljetnikovca

mojas_nnn_kul_241012
arhiva
27.10.2012.
u 16:22

U zoru su se, pričali su kasnije susjedi i neki slučajni i zalutali putnici, iz zapuštenog ljetnikovca čuli čudni zvuci.

Bilo je to one noći kada se srebrnina punog mjeseca prijeteći razlijevala po crvenim krovovima kuća, balkonima starih kamenih palača i curila niz mesnate tamnozelene listove stoljetnih magnolija. Po zlokobnim palmoredima i nasadima cikasa u zapuštenih đardinima ljetnikovaca davno umrlih svojih gospodara, tajnih graditelja i zaboravljenih nasljednika. Kaplje mjesečine skupljale su se i taložile u ostavljenoj kristalnoj čaši za vino na mramornom podu tarace po kojoj su se mimoilazile crne mačke izgubljenih pogleda. Podignutih repova i prijetećih njuški. Po glatkim i izlizanim pločama tarace ogledale su se sjene dugih, vitkih zlokobnih čempresa koji su bili živom ogradom kamenog zdanja s istaknutim obiteljskim grbom vlastelina koji je davnih stoljeća izgradio ljetnikovac. Palmica, riba, kalež i bodež. Isklesani u tamnom granitu na koji su slijetali crni kosovi tražeći mjesto za odmor među grmovima drijenka i kapara. Iznad ulaznih vrata davno obraslih u gusti bršljan i divlju lozu.

Mauricijo Flagrantis poželio je otploviti daleko. U svoje nigdine. Toliko daleko da više ne može vidjeti taracu i pročelje starog ljetnikovca. I obiteljsku kapelicu koja se naslanjala na južnu fasadu. Sa zvonom koje je zvonilo svakim udarom vjetra. U suton. Pozvao je sluškinju nezadovoljan rasporedom pribora za jelo na kamenoj trpezi pod teškom odrinom obraslom u glicinije i bugenvilije. Flaga, kako su se stoljećima zvale sluškinje i “godišnjice” u obitelji Flagrantis, slučajno je otvorila veliki ormar u sobi za goste. One rijetke i one slučajne i zalutale. Iz ormara su poispadali kaputi, šeširi, kišobrani, krinoline, vlasulje i krabulje. – Koliko ih je! – izustila je i otrčala u svoju sobu. Tamo je ostala ležeći na trbuhu previjajući se od bolova. – Uvijek je tako kada se previše saginjem! I pamtim! Sjene ljetnikovca! – zaključila je i popila vruću limunadu s dva-tri lovorova lista. Zbog grčeva u trbuhu. Iznerviran neposlušnošću svoje sluškinje, sada već ostarjeli Mauricijo Flagrantis popeo se na stolac i počeo mahati rukama. Golubice, skrivene po okolnim krošnjama borova, čempresa i tamarisa, razletjele su se u malim jatima. Jedno jato zaustavilo se na posteljini koju je peglala Flaga. I ostalo multiplicirano kao uzorak u gornjem lijevom kutu jastuka. – Bolje i golubice nego kosovi ili, ne daj Bože, galebovi! Njih imam na stolnjacima i rupčićima! – pomislila je Flaga i nastavila peglati košulju u kojoj će Mauricijo poći na još jednu plovidbu. Kada zaspi.

Svemu su prethodile preduge noći nesna. Sam, zavaljen i ustrašen u staroj fotelji u kojoj su jednog jutra smrznutog, hladnog i izdahnulog našli njegovog oca Lucija Flagrantisa, udovca i starca pomračenog uma koji je svehlim prstima uporno do posljednjeg izdisaja stiskao davno sasušenu grančicu ružmarina, knjigu nekih latinskih stihova i malog prepariranog kanarinca kojem je perje davno izgubilo žutu boju. Bez daha je zurio u veliko ulje na platnu nepoznatog nekog gradskog slikara kojem je pozirala njemu nepoznata djevojka duge valovite ljubičaste kose, bijelog tena, crnih dubokih očiju i rumenih usana u bijeloj prozračnoj haljini. Po kojoj su bili raspoređeni nježno ružičasti buketići s pupoljcima ruža i ponekim listićem. Na glavi je imala vjenčić od kupinovih izdanaka s bodljama i nježnim svijetloljubičastim cvjetovima. Primavera – tako ju je zvao, uzdišući i pružajući ruke kao da je zove da siđe s platna, ostavi kamene arle pune agava u pozadini i zdjelu punu voća koju je držala u jednoj ruci i grozd crnog grožđa koji je, drugom rukom, prinosila ustima. Kroz poluotvorene usne vidjeli su joj se bijeli zubi u zavodljivom zagonetnom smiješku koji je istovremeno prizivao grijeh i kajanje. Prozračna haljina otkrivala je obrise njenog jedrog tijela koje je prizivalo dodir, privlačilo pogled i tjerao na grješne misli. Postojala je obiteljska priča o toj slici koja je, vjerovali su, donosila nesreću. Još otkad ju je jedan od prvih Flagrantisa naručio ne otkrivši ime neznane djevojke i njenog autora koji ju je, pričalo se, slikao samo noću za dugih razdoblja juga kada bi inkognito dolazio u ljetnikovac i krišom ulazio u naručiteljevu spavaću sobu u potkrovlju u kojoj su ga čekali. On u staroj kožnoj fotelji s čašom odstajalog prošeka i ona, raspletene kose, gola na krevetu. Tek krajem bijelog lincula pokrivajući skute uz otvoren prozor sobe s razgrnutim zavjesama koje su njihali naleti vjetra. Kada bi iznemogao od želje sklopio oči, djevojka bi silazila s platna ostavljajući zdjelu s voćem unutar teškog zlatnog okvira i počinjala sa svojim zavodljivim plesom među sobnim namještajem od orahovine i ebanovine. Čuli bi se zvuci udaljene kontradance, njen ubrzani dah u strasnom plesu i miris ružinih latica koje su ispadale s njene haljine. Ostajući cvjetnim tapetom po podu sobe. Kroz otvoren prozor iz tame na njen ispruženi dlan slijetale su lastavice, kratko se zadržavale i zatim ponovno letjele nazad. U noć. Ljepljivu, gustu i slanu u koju je davno utonuvši spavao grad. Kada bi se u plesu zaustavila pred velikim ogledalom, stresla bi se, skupila ruke, popravila mokre uvojke koji su joj pokrivali lice i duboko uzdahnuvši uronila u zlokobnu prizivajuću glatku površinu ogledala s odsjajem plamička svijeće koja je dogorijevala na stolu. Među rastvorenim knjigama iz kojih su izlazile stjenice i plazili mali bijeli crvi, a iznad lebdjela jata srebrnastozelenih mušica. Za trenutak bi ovladala tišina, a onda bi iz ogledala teškim korakom uz hroptaj iskoračila starica. Čudna spodoba dugih sijedih vlasi u starinskoj, grzlicama izjedenoj brokatnoj krinolini s debelim slojem talka na licu. Njena pogrbljena figura, neuredna sijeda duga kosa u pramenovima punim paučine i mrtvih pauka i muha, duge košćate ruke s prstima na kojima se davno sasušila koža – kao sjena lebdjela je iznad poda. Tamnih drvenih dasaka na kojima su još bili vlažni otisci stopala. I izgaženih latica ruža. One koja je svoj izlazak iz starog ulja na platnu, nakon sablasnog vilinskog plesa, skončala u obiteljskom venecijanskom ogledalu koje je u ljetnikovac donio, s nekog svog putovanja, jedan od Flagrantisa kapetana davno ugasle obiteljske mornarske tradicije grada. Mauricijo je otvorio oči i kada je ugledao staricu kako pred njim lebdi i koščatim rukama pokušava otvoriti prašnjavi ormar, preneraženo krikne: “Primavera! Ti li si?” Preplašena njegovim promuklim proklinjućim i prizivajućim glasom, starica poleti prema ogledalu i nestane u njemu. Lagani vjetrić staričina leta i neugodan ustajali miris plijesni prene Mauricija. U strahu otvori oči bojeći se susreta s utvarom koja ga je proganjala u snovima. Kada osjeti prazninu, tišinu i utihu sobe, ponovno se izgubi. Teško i s naporom dišući. Sklopivši oči i još čvršće stisnuvši zlatnu vrpcu, nekoliko uvelih ružinih pupoljaka i zlatni kalež među dlanovima. Zavodljivi ritam kontradance, nježni solo mandoline ponovno prizva djevojku vilinskih pokreta koja u jednom dugom skoku izađe iz ogledala i otpleše nekoliko figura sa zamišljenim partnerom. Zatim se, uzdahnuvši, vrati u sliku. Kada je posljednji put otvorio oči, prenuo ga je miris ruža. – Tko je prolio rozolin ove noći? – upitao se ne smogavši snage dalje razvijati misli koje su ga umarale i iscrpljivale.

U zoru su se, pričali su kasnije susjedi i neki slučajni i zalutali putnici, iz zapuštenog ljetnikovca čuli čudni zvuci. Neka arhaična glazba, mandoline i lutnje i muški promukli glas koji je naricao i dozivao: “Flaga! Flaga! Primavera! Ti si... to si bila ti! Primavera! Ti si ista... ti si ona! Ah! Moja... uvijek moja!” Jata lastavica nadlijetala su usplahirena staru kapelicu i krovove ljetnikovca crtajući letom vinjete ispod gustih tirkiznih oblaka okupanih srebrninom lune. Našli su ga kada je sunce već bilo zapleteno visoko u krošnjama pinija. Ležao je na kamenom pragu poluotvorenih vrata u crnom odijelu i crnim lakiranim cipelama. S ispruženim rukama prema skalinima koji vode u odaje ljetnikovca. Pored njegovih nogu ležalo je nekoliko mrtvih lastavica. I sasušen buket ruža omotan bijelim velom i zlatnom vrpcom po kojoj su slijetale srebrnozelene mušice. I bijeli leptiri izlegli i iz cvijeta tog jutra procvjetale agave.

Komentara 1

NE
nemrembilivit
17:13 27.10.2012.

Ma ne, ma ne, ma nemojte ljudi moji !!!! Pa to je vama priča? Sad se stvarno pitam poznaje li itko od ovih koji pišu ovakve gluposti tehniku pisanja i strukturiranja kratke priče ? Iskreno,sumnjam.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije