FOLKOLOR

Amerikanac naučio hrvatski zbog Lada

LADO-KOMBA.jpg
import
17.05.2008.
u 12:34

Amerikanac Anthony Shay iz Los Angelesa ovih je dana po tko zna koji put posjetio Hrvatsku. I u Ameriku se vratio s čak dvadeset i dva kilograma hrvatskih knjiga i publikacija, ploča, DVD-a. I dok mnogi hrvatski iseljenici druge ili treće generacije jako teško ili nikako ne govore hrvatski jezik, taj stanovnik Los Angelesa i strastveni zaljubljenik u tradicijske plesove govori hrvatski gotovo bez greške.

I ne samo to. Vitalni Anthony kojega hrvatski prijatelji zovu Toni gotovo cijeli život pleše hrvatske plesove, potpisuje koreografije temeljene na hrvatskom folkloru, objavljuje knjige u kojima se kritički bavi instrumentalizacijom tradicijske kulture, osobito u vrijeme komunizma i autoritarnih demokracija.

Trenutačno uz pomoć nekih američkih fundacija Anthony radi na monografiji Lada, ususret proslavi šezdesetoga rođendana toga jedinog profesionalnog folklornog ansambla u Hrvatskoj. No, ljubav prema Hrvatskoj i hrvatskom folkloru s Ladom je i počela.

– Sredinom pedesetih godina 20. stoljeća je u Americi bio jako popularan europski folklor. U tim se godinama u Americi mogla nabaviti samo jedna Ladova ploča koju sam slušao dok se nije izlizala. Ti zvukovi bili su nešto novo. Novi ritmovi, novi stil pjevanja.

Šezdesetih godina se interes za strane plesove još povećao. Na sveučilištima je tradicijske plesove plesalo milijun ljudi – sjeća se Anthony, koji je nabavio knjigu dr. Ivana Ivančana o hrvatskim plesovima te svoju grupu za međunarodni ples osposobio i za izvođenje nekih hrvatskih plesova.

– Čitajući Ivančanovu knjigu, shvatio sam da moram naučiti hrvatski kako bih se što više približio hrvatskom izgovoru i što više naučio o hrvatskom plesu. Tada se još hrvatski jezik nije mogao učiti na nekom od sveučilišta pa sam kupovao hrvatske i engleske knjige, istodobno ih čitao i naučio hrvatski. Tu su mi osobito dobro pomogli romani Agathe Christie – veli Anthony.

Prvi susret
Tada se nekako dogodio i prvi izravni susret s ansamblom iz Zagreba. Lado je u Los Angeles 1967. doputovao sa Svjetske izložbe u Montrealu. Plesačice i plesači bili su jako umorni, pomalo i zlovoljni, a već ih je čekao novi nastup. Legendarni Zvonimir Ljevaković tada je ladovcima govorio da moraju nastupiti jer publika čeka. Bio je tu i dr. Ivančan, a Anthony nije propustio susret s omiljenim ansamblom.

– Tada sam imao ansambl AMAN koji je imao šezdesetak članova pa smo pred Ladom izveli pjesme s njihove ploče. Plesali smo koliko je išlo, trudili se izgovarati hrvatski što bliže onome što smo slušali s ploča. Izveli smo i dio Ladarki, prigorske plesove, ali bez nošnji, malo Slavonije. Ladovci su ostali šokirani. Ustali su, pljeskali i čitav sat pjevali, plesali i svirali za nas. Ježim se i danas kada se toga sjetim. Tu smo postali, mogu slobodno reći, ljubavnici. Tjedan dana bili smo skupa, dan i noć zajedno – kaže Anthony.

Otad do danas, više od četrdeset godina, između tog koreografa koji je mirovinu zaradio kao bibliotekar u Los Angelesu, da bi potom diplomirao ples na Sveučilištu u Riversideu u Kaliforniji, i Lada traje prijateljstvo. Anthony redovito dolazi u Hrvatsku, dolazio je i na tečajeve folklornog plesa na otok Badiju blizu Korčule.

Učio je od dr. Ivančana i Hanibala Dundovića. S Ladom je redovito odlazio i na njihove nastupe na Dubrovačke ljetne igre. I sva tri puta kada je Lado bio u SAD, Anthony je bio s njima. S njima će biti i sljedeće godine kada Lado ponovno odlazi u Ameriku.

Lado je afirmirao i kada ih je uvrstio u svoju nagrađenu i zapaženu knjigu “Choreographic politics” o nacionalnim državnim plesnim ansamblima, njihovoj reprezentativnoj ulozi i snazi. U toj studiji Anthony je osim Lada analizirao i djelovanje moskovskog ansambla Igora Mojsejeva (umro lani u 102. godini života) te državnih ansambla iz Turske, Meksika, Grčke i Egipta.

Tri uloge
– U Americi ples ima tri uloge. Prva je korištenje u filmu, potom u zabavnoj industriji te u umjetnosti kroz balet i suvremeni ples. Poslije II. svjetskog rata u Americi se počelo govoriti o ansamblu Igora Mojsejeva koji je svojim atletskim i atraktivnim pristupom narodnim plesovima stekao veliku popularnost. Rusija, tj. Sovjetski Savez, tada u SAD-u nije bila popularna pa su Rusi vrlo brzo shvatili propagandni učinak takva ansambla. Zamislite kakvu to poruku svijetu šalje stotinu mladih nasmijanih i zdravih ljudi koji perfektno plešu narodne plesove. U tim priredbama nije bilo ništa seksualno. Na to se jako pazilo.

Kada je Mojsejev 1958. kao prvi ruski ansambl došao u SAD, Amerika je imala tri TV kanala i na svima se prikazivao Mojsejev. Njihovo američko gostovanje trajalo je deset tjedana, a dvorane su bile rasprodane. I dok je Hollywood odašiljao poruke o komunistima kao vragovima, Mojsejev je uništio tu sliku. Amerika nikada nije pomišljala da ustanovi jedan takav državni ansambl koji bi u svijetu mijenjao negativnu sliku Amerike – veli Anthony.

No, naravno, Anthony je i te kako svjestan da mnogi državni ansambli danas izvode folklor koji ima vrlo malo veze s izvornim tradicijskim blagom.

– Lado je tu u prednosti pred drugim državnim ansamblima jer je najviše zadržao izvornost. A izvor je oduvijek na terenu, u selu. Lado je osnovan u vrijeme kada je Tito još bio blizak Rusima i kada su socijalističke zemlje kopirale Ruse. Tada su nastajali i drugi slični ansambli, poput Taneca, Kola, brojnih ansambala u Bugarskoj, koja je nekada imala sedamnaest državnih folklornih ansambala. No, Ljevaković je oduvijek bio moj najveći uzor. On je puno više od ostalih koreografa poštovao izvorne narodne detalje, od plesa i nošnje do glazbene pratnje. Uspio je napraviti umjetnost bez spektakularnosti i to Lado poštuje do danas – uvjeren je Anthony.

Osvježavaju repertoar
Sviđa mu se i to što Lado stalno osvježava repertoar, dok neki strani folklorni ansambli već desetljećima izvode uvijek jedne te iste točke na jedan te isti način.

– Lado sigurno ima najveći repertoar na svijetu, jer se ne razvija samo kao plesni ansambl nego i kao zbor, a svoj repertoar njeguje i orkestar. Takvo nešto nisam primijetio kod drugih ansambala. Isto mi se sviđa što se umjetnici iz Lada ne smiju stalno kada su na pozornici. Jer, i seljaci se nisu smijali stalno kada su pjevali ili plesali. Seljaci nisu jeftini ljudi i nije u redu kada se njihova tradicija prikazuje na jeftin način, uz napadni smijeh, operetne elemente koji narodni ples približavaju kazalištu – tvrdi Anthony.

Na repertoarima njegovih ansambala, prvo AMAN-a, a potom AVAZ-a, ima tridesetak hrvatskih točaka. U pola stoljeća bavljenja plesom autorski je zamislio 200 koreografija, a među njima posebno mjesto pripada podravskom drmešu, pokupskim i posavskim plesovima, valpovačkom kolu, ličkom tancu..

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije