Najugledniji živući hrvatski kazalištarac Božidar Violić u subotu u ZeKaeMu ima premijeru drame “Fedrina ljubav” Sarah Kane.
- Adaptirao sam zadnju sliku jer su u didaskalijama opisani zločini. Tu sam uveo kor koji govori što se događa, a na fotografijama se vide detalji zločina - priča Violić koji deset godina želi režirati “Fedrinu ljubav”.
- Slovenski režiser Miller tada je ponudio Gavelli “Fedrinu ljubav”. Jedna glumica pričala mi je o tekstu jer je odbila igrati Fedru zbog toga što u njoj ima scena felacija. Poslije sam doznao da su Fedru odbile igrati još dvije glumice. Tekst me nije zainteresirao zbog toga, nego zato što je rađen prema klasičnoj Fedri. A Fedra počinje Euripidovim “Hipolitom”, već rimski Seneca preuzima taj tekst, obilno ga poetski obogaćuje i mijenja naslov u “Fedru”. “Fedrina ljubav” je drugi tekst Sarah Kane. Središnji karakter Hipolit inače je snažni lijepi muškarac, ženomrzac koji nije gay nego čistunac. Cijela se tragedija dogodi zato što se Fedra zaljubi u pastorka Hipolita, a on nju odbija. No, Sarah Kane radi interesantnu stvar. Ona je Hipolita učinila seksistom. On ništa drugo ne radi nego se seksa s bilo kime, stalno, ali s dosadom, s apriornim odbijanjem da se ljubav umiješa u seks. Živi umrtvljenim životom. Fedra se u njega jako zaljubi i želi s njime doživjeti seksualno zadovoljstvo. On odbija, ona inzistira, pa ona napravi felacio i dolazi do sloma. On je ponizi i izvrijeđa, Fedra se objesi, a Hipolit shvati da je učinio fatalnu pogrešku - objašnjava Violić.
Fedra Sarah Kane ostavlja poruku da je silovana i nikada to ne opovrgne. No, ne opovrgava niti Hipolit koji se sam prijavljuje jer želi biti kažnjen.
- Tu je prizor kada mu dolazi svećenik u ćeliju i nagovara ga da kaže istinu. Taj razgovor završava tako da svećenik radi felacio jer ima tu sklonost - priča Violić kojeg oduševljava zreloća Sarah Kane.
- Imala je 24 godine kada je to napisala. Fedra se objesila, a Sarah Kane je pokušala samoubojstvo tabletama. Nije uspjelo, pa se objesila. Njen tekst je interesantan jer mislim da živimo u vremenu seksističkog terora. Svijet je poludio. Stalno se o seksu piše i govori. Svi žele biti seksi. Postavljen je i kriterij ljepote od kojega jadni ljudi trpe jer većina nisu ljepotani. Uopće nismo svjesni nesavladive snage seksualnog nagona. Nisu Grci bez razloga počeli rat zbog lijepe Helene. I ubojstva se događaju iz seksualnih razloga. Sve je to bazirano na nerealiziranom seksu na razini seksizma. I crkva se u temeljima uzdrmava sa svojim celibatom. Sarah Kane je Hipolita od ženomrsca pretvorila u seksista koji je u rezultatu jednak čistuncu. Nečistoća seksualnog života je u sadržaju i biti apsolutno identična čistunstvu - tvrdi Violić.
A hoćemo li dočekati Violićevu političku predstavu?
- Godine 1996. radio sam “Anđele Babilona” Mate Matišića u Gavelli. Igrali su četiri puta. Sada bi taj tekst bio hiperaktualan, ali ni jedno ga kazalište neće uzeti. Poslije je Mate napisao Posmrtnu trilogiju o našim braniteljima. Prvi tekst “Sinovi umiru prvi” režirao sam u Gavelli. U dvije sezone igrali su pedeset puta, treće tri puta, a četvrte su ga skinuti s repertoara jer je komad crn. “Mirisi, zlato i tamjan” i “Hamlet u Mrduši Donjoj” igrali su dvadeset godina. Nisu bili zabranjeni u onom vremenu. Hamlet je igrao 499 puta i igrao bi još da nije umro Zvonimir Lepetić. Ako postaviš svog čovjeka na mjesto ravnatelja, ljudski je da on neće riskirati. A ovo malo političkog teatra koji rade mladi talentirani ljudi nije na pravom putu. U političkom teatru je promašaj atakirati politiku. Morate prikazati ljude koji žive u politici, i to je osuda politike. Treba znati da kapitalizam nije ideologija i tu je njegova snaga. Mi smo ultrakapitalistička zemlja. Ne bismo jednom Todoriću oduzeli lipu. Mi ćemo platiti, jer kapital je svet, zlatno tele - uvjeren je Violić.