U srijedu su na hodnicima Movieplexa najtraženija roba bile ulaznice za dvije domaće premijere na Zagreb Doxu, koje su na blagajnama festivala razgrabljene čim su se pojavile. Radilo se o dugoočekivanim dokumentarcima Dane Budisavljević i Igora Bezinovića, koji iz potpuno suprotnih pozicija govore o problemima mladih ljudi koji se pokušavaju izboriti za vlastito mjesto u društvu.
Film "Nije ti život pjesma Havaja" prvi je autorski dokumentarac redateljice Dane Budisavljević nakon punih osam godina, kad je s filmom "Sve pet" osvojila nekoliko međunarodnih nagrada. I dok je u njemu razlagala intimu pornoglumice Lidije Šunjerge, u novom se filmu Dana okrenula vlastitoj intimnoj priči.
Univerzalna tema
Kroz niz ritualnih obiteljskih obroka snimila je iznimno toplu i duhovitu posvetu vlastitoj obitelji, koja se ne zna najbolje nositi s njenom homoseksualnošću, bolešću Danina brata ili okolnostima pod kojima se raspao brak njihovih roditelja. Govoreći o specifičnostima vlastite obitelji, Dana je ispričala važnu, univerzalnu priču o ljubavi i međugeneracijskom (ne)razumijevanju, u kojoj su se prepoznali mnogi gledatelji, glasno reagirajući, pa čak povremeno i brišući suze tijekom projekcije filma "Nije ti život pjesma Havaja".
A samo sat i pol nakon uspjele pretpremijere Dane Budisavljević, premijerno je prikazana "Blokada" Igora Bezinovića. Za razliku od Danina osobnog pristupa, on je o borbi za prava mladih progovorio aktivističkim, dinamičnim filmom s velikim brojem aktera koji su se nizali s obje strane borbe za besplatno visokoškolsko obrazovanje.
Ključni dijelovi priče smješteni su na Filozofski fakultet u Zagrebu, odakle je 2009. godine krenula studentska pobuna, proširivši se i drugim hrvatskim gradovima. Osim što jasno sistematizira politički kontekst i događaje koji su obilježili studentsku blokadu fakulteta, on gledatelju prvi put daje uvid u ono što se događalo unutar samog Filozofskog, u učionicama i na hodnicima gdje su se kovali planovi o borbi za besplatno obrazovanje.
Prvi pogled iznutra
Naime, Bezinović je jedini redatelj čijim je kamerama dopušteno da snimi baš sve događaje tijekom višetjedne blokade fakulteta, od golemog entuzijazma i energije kojom se u tu akciju krenulo, do osjećaja manipuliranosti i razočaranja kojim je blokada završila.
Iako kreću iz potpuno različitih pozicija, jedan iz javnozagovaračke, a drugi iz intimne borbe, oba su filma istovremeno univerzalni prikaz našega društva i pokazatelj vrlo konkretnih problema s kojima se susreću mladi Hrvati.
I Dana Budisavljević i Igor Bezinović pokazali su redateljski talent i ozbiljnost u pristupu vrlo nezahvalnom materijalu. Igor je pred sobom imao čak dvjesto sati iznimno kaotičnog materijala koji je ipak uspio pretvoriti u dramaturški konzistentan film, dok je Dana snimala ono što je najteže – vlastitu obitelj, pritom zauzimajući položaj protagonista i redatelja, a nije se izgubila u vlastitim emocijama.
Prave ovacije gledatelja na Zagreb Doxu najbolja su potvrda da su oba filma uspjela. Sad bi bilo lijepo da ih otkupi i Hrvatska televizija, kako bi te važne teme našle put i do šireg domaćeg gledateljstva.
Producent dokumentarca \'Oluja nad Krajinom\' je Nenad Puhovski, isti onaj koji na Zagreb DOX-u podvaljuje Hrvatskim ovcama Srpsku propagandu o dogovorenom ratu Tuđmana i Miloševića