Potaknuti posljedicama potresa koje i dalje traju u Sisku i na Baniji, Alma Trauber iz sisačke Galerije Striegl, Marija Dejanović, pjesnikinja koja je odrasla u Sisku, te sisački fotograf Dorijan Šipuš, pokrenuli su multimedijalni i interdisciplinarni projekt s međunarodnim sudjelovanjem i suradnjom s relevantnim domaćim i inozemnim časopisima. Jedan od rezultata projekta je i izložba u Galeriji Striegl.
Izložba donosi vizualno-tekstualni rad s tekstovima Marije Dejanović i fotografijama Dorijana Šipuša kao odgovora na potres – shvaćen doslovno i metaforički. Pozvane autorice i autori čiji tekstovi su također predstavljeni ovim projektom su: Ines Kosturin (Petrinja), Iva Damjanovski (Makedonija), Alen Brlek (Hrvatska), Tijana Rakočević (Crna Gora), Hristos Armando Gezos (Grčka) i Branka Selaković (Srbija). Tekstovi tematiziraju potrese, pukotine i rupe – shvaćene metaforički ili doslovno. Dizajn izložbe potpisuje sisački međunarodno renomirani grafički dizajner Sven Sorić.
Izbor iz tekstova bit će objavljen i u časopisu Tema, na internetskom časopisu Libartes, u makedonskom časopisu Okno te u grčkom časopisu Thraka.
Dorijan Šipuš donosi fotografske zapise interijera oštećenog i izmijenjenog potresom. Analitički bilježeći različite putanje pukotina na površini zida i razotkrivajući otkrhnute slojeve, ova fotografija nas drži u stanju istovremene nelagode, ali i bliskosti i intimnosti. Upravo su to prizori koji su postali životni parametar ostajanja ili odlaska, garancija sigurnosti ili nesigurnosti i novi 'uzorak' s kojim se suočavaju mnogi na potresom pogođenom prostoru. Dijelovi arhitekture i unutrašnjost nama anonimnog stambenog prostora, postaju poprište likovnih događanja, linijskih i svjetlosnih struktura koje u svojem naglašenom kontrastu ukazuju na oprečnosti i dvoznačnosti te krhkosti i solidnosti prostora koje nazivamo domom.
S druge strane Marija Dejanović reagira tekstom koji dekonstruira motiv potresa u svim njegovim relacijama i posljedicama, kako u fizičkom prostoru tako i u onom mentalnom, kako u osobnom tako i kolektivnom. Marijina reakcija na potres proizlazi iz shvaćanja rupe i pukotine kao traume, u ljudima, prostoru i zajednici. Međutim, s druge strane tekstovi vezani uz svaku od fotografija ostvaruju se kao svojevrsni 'katalizatori', kako i sama autorica tvrdi, kao 'simboli mogućnosti otpora, rasta međusobne komunikacije, solidarnosti i empatije'.
„Iskustvo potresa je osobno, ali i kolektivno. Ono ima izvor u epicentru potresa, stoga je lokalno, ali nadilazi granice jer je potresa mnogo i događaju se diljem planeta. Takvo iskustvo, koje proizlazi iz traume, može biti okidač za proces introspekcije, ali i za izražavanje solidarnosti. Cilj nam je bio uključiti lokalnu zajednicu u rad Galerije, omogućiti iskaz međunarodne solidarnosti upućen stanovnicima Siska i Banije, ali i upozoriti nadležne instance da problem obnove Siska i Banije i dalje postoji“, kaže Marija Dejanović.
„I rupe i pukotine shvaćene su u interrelacijama smještenima između naizgled izričite dokumentarnosti fotografije i metaforičnog i evokativnog jezika materijaliziranog riječju/stihom. U tom prostoru ovi fragmentarno obuhvaćeni motivi i isječci zaokružene tekstualne misli postaju mjesta prepoznavanja, poprišta kolektivnih i zajedničkih pitanja koja ne tonu u beznađe, već otvaraju prostore optimizma i daju razloge za ostajanje“, kaže Alma Trauber.
Izložbu će se u Gradskoj galeriji Striegl u Sisku moći posjetiti do 21. 12. 2021.