- Ima djece koja su spremna uložiti godine truda u svladavanje sviranja instrumenata i uvijek će ih biti - slažu se šefovi nekoliko zagrebačkih glazbenih škola, ovih dana "pod udarom" novih polaznika, u pogledu novih generacija koje stasaju u vrijeme brzopoteznih talent-showova i računalnih igara (“Rock Bend”, “Guitar Hero”...) koji su zamjena pravom radu i stvaranju.
- “HTZ” i slični showovi uistinu talentiranim pjevačima skraćuju put do zaslužene pažnje publike, diskografa i medija, ali ti showovi znaju podbaciti kada sudionici trebaju iskoristiti svojih pet minuta slave za trasiranje uspješne višegodišnje karijere - kaže Zvonimir Bučević-Buč iz škole “Groove” za polaznike sklone funkyju, jazzu, ali i drugim pravcima.
Računala kao pomoć
- Klinci koji malo dublje zavole glazbu brzo shvate da bez temeljitog i sustavnog rada nema pravih rezultata i punog užitka - kaže Ladislav Račić iz “Rock akademije”, dok Ksenija Burić iz škole “Happy Melody”, više usmjerene na klasičnu glazbu, ističe da smisao učenja sviranja nije isključivo svladavanje određenog glazbala:
- Poduka iz pojedinog instrumenta služi kompletnom razvoju djeteta (motoričkom, mentalnom, socijalnom i duhovnom). Glazbu treba doživjeti kroz osobno iskustvo pa se u našoj školi njeguje pristup kojim su javni nastupi namijenjeni svoj djeci, a ne samo onoj posebno glazbeno nadarenoj. Kontinuiranim radom (vježbanjem pojedinog instrumenta) kao i podrškom roditelja i pedagoga, organiziranjem javnih nastupa, organiziranjem Ljetne škole želimo djecu naučiti prepoznavanju trajnih vrijednosti. Instant-uspjesi (danas tako prisutni i popularni) prolazne su naravi i djeci u prvi mah daju krivu predodžbu. No kako sazrijevaju, postaje im jasno da su to samo prividi i da iza svakog uspjeha stoji čvrst i marljiv rad. Na nama je da im upoznavanjem sa svijetom glazbe pomognemo u njihovu odrastanju, sazrijevanju i shvaćanju svijeta oko sebe te da u njima razvijamo prave vrijednosti i kvalitete koje će moći crpiti cijeloga života i pomoći im da budu sretniji ljudi.
Unatoč dvojbenim stavovima prema računalnim “sviračkim” igrama, Bučević tu vidi korisnu stranu u detektiranju potencijalnih talenata (“tu također treba imati osjećaj za ritam i melodiju”), ali računalo samo po sebi u budućnosti bi trebalo imati još veću ulogu.
- Poznajući neke programe za pisanje nota, glazbenu teoriju, solfeggio i aranžiranje - kaže Rački - uvjeren sam da će računalo imati sve veću i kvalitetniju ulogu u glazbenom obrazovanju, ali teško mi je povjerovati da će računalo jednog dana preuzeti ulogu nastavnika i odgojitelja.
A gdje su talenti?
Sve navedene škole pune su polaznika, u garažama i atomskim skloništima bendovi sviraju naveliko. A opet kao da ih se neproporcionalno malo vidi, osjeća i čuje u javnosti.
- Naše je tržište premalo za bilo kakvu progresivniju rock, funk, etno ili jazz glazbu, tako da je izvođačima i kreatorima takve glazbe teško preživjeti samo od bavljenjem (svojom) glazbom, pa su prisiljeni raditi svakodnevne “obične” poslove kako bi funkcionirali u životu - kaže Bučević.
- To im onda otupljuje kreativnu energiju i gube fokusiranost na razvoj svoje karijere. A i prepušteni su, u promotivnom smislu, uglavnom sami sebi. Vrlo često se i kopiraju uzori s glazbenog zapada, kao da je u tome sve, pa nema dovoljno originalnih autora/bandova koji bi mogli dobaciti izvan naših okvira. Tu se pojavljuje i problem prisutnosti u medijskom prostoru, koji je uglavnom okupiran glazbenim događanjima i emisijama kao što su HTZ i Supertalent. Emisije poput HTV-ove Garaže tek su svjetalce u tom promotivnom mraku za domaću glazbu.
Rački dodaje i da s količinom polaznika ne ide uvijek i zadovoljavajući broj snažnih umjetničkih osobnosti.
- Klinci sviraju i često to super rade. S druge strane, također je istina da je snažna umjetnička osobnost uvijek rijetka pojava. Scena se raspala zbog smanjenog tržišta, krize i medija koji malo izvode domaću glazbu ili ne prate događaje na našoj glazbenoj sceni kao nekad. Medijima su često važniji isprazni događaji i trenutačno je to tako. Osim toga, ništa se ne razvija linearno i svaka pojava ima razdoblja rasta i pada pa tako i glazbena scena.