Orkestar zagrebačkog HNK sutra će na otvaranju nove sezone svirati ulomke i valcere iz opere "Kavalir s ružom" Richarda Straussa pod ravnanjem Nikše Bareze. Premda zbog administrativnih promašaja još uvijek nije imenovan direktorom Opere, maestro zapravo već radi taj posao. Zato smo ga i pitali kako gleda na sutrašnju inauguraciju i hoće li u budućnosti HNK postaviti i čitavog "Kavalira s ružom", kako je planirala prethodna uprava?
Jedna nova ekipa i uprava počinje rad u HNK i to je svakako značajan datum. Mislim da je dobro da svoja razmišljanja o funkciji i važnosti teatra i kulture te o planovima iskažemo poetskim, literarnim jezikom. Što se tiče produkcije "Kavalira s ružom", to mi je teško reći, užasno kasnimo, blokirani smo raznim problemima, pa i administrativnim, ali ovaj koncert nipošto nije nadoknada zbog toga što taj naslov sada ne ide. Slavi se 150. godišnjica rođenja Richarda Straussa, koji je u Zagrebu i sam dirigirao Kavalira s ružom, i smatrao sam bitnim da o tome nešto kaže i HNK. Ali, Strauss je važan i zbog načina na koji je nakon Wagnera otvorio nove putove operi i kazalištu i na koji progovara o stvarima koje su i za nas danas jako važne. Tako smo odabrali i tri ključna ulomka iz opere poput monologa Maršalice koji govori o vrlo egzistencijalnom problemu, o nezaustavljivosti vremena i o tome što vrijeme radi čovjeku. Moram reći i da je orkestar u posljednje vrijeme nevjerojatno napredovao, ali priprema i samo ovih dvaju ciklusa valcera i triju scena iz Kavalira s ružom zahtijevala je dva tjedna vrlo napornog i koncentriranog rada koji nam je pokazao gdje su problemi i kako moramo nastaviti dalje.
Što je bilo presudno da prihvatite ovaj angažman?
Nakon prvog razgovora s gospođom Vrgoč uzeo sam si dosta vremena za razmišljanje i shvatio kako me ispunjava ideja da se s tim ansamblima napravi maksimum. Odlučio sam se tome posvetiti svom svojom energijom, voljom i znanjem i sve ostale aktivnosti svesti na najmanju moguću mjeru. Posao je kompleksan i težak, ali ambicije su nam velike. Sve skupa ponekad se čini kao nemoguća misija, ali to je samo dodatni stimulans, a tu je i sasvim neortodoksni entuzijazam gospođe Vrgoč koji teži nečem mnogo višem od solidno i rutinerski obavljenog posla.
Na kraju, kada ćete i formalno postati direktor Opere?
Ja sam ansamblima rekao da s njima radim kao dirigent ovog koncerta i dirigent "Jevgenija Onjegina", naše prve premijere. Kako će se moj položaj zvati, manje mi je važno. Naravno, sve mora biti u skladu sa zakonom jer ja prvi ne bih pristao na drukčija rješenja, ali želim reći da su mi u svijetu uvijek osobno intendanti dolazili ponuditi mjesta za koja se nisam javljao ni na kakve natječaje, niti sam uopće znao da sam ičiji kandidat. Tako je bilo i u Grazu i Chemnitzu. Ne kažem da tako mora biti i ovdje, ali intendant mora imati pravo izabrati svoje suradnike. Sve ostalo je posao pravne službe i ja se nadam da će i to brzo biti riješeno.
>> Preuzimanjem dužnosti u HNK Zagreb otkriven dug od 8,3 milijuna kuna
>> Siriščević i Bareza Peristilu podarili Aidu za pamćenje
E bravo Maestro! Znaci vama je tesko se javiti na natjecaj da zadovoljite barem pravnu farsu koja se stalno odvija oko HNK, pa ce Vas gda. Vrgoc postaviti bez ikakvog natjecaja. Samo naprijed tako! A da li cete vi imatiti redovitu ravnateljsku placu ili ce Vas se i to placati mimo propisa, na primjer prema nekom menadzerskom ugovoru, jer ipak kako bi vi mogli vodili Operu i sve dirigirati za nekih 10.000,00 kuna mjesecno? Pa samo u ovoj sezoni dirigirate prvi ovogodisnji koncert, Evgenij Onjegina a dirigirate i Prodanu nevjestu, pa Lohengrina. Nakupit ce se tu lijepih honorara, mozda i mnogo vise nego u Meksiku. Cestitam.