Vizualni umjetnik Matko Trebotić, koji i u vrlo zrelim godinama svakodnevno stvara, u Staroj gradskoj vijećnici na splitskoj Pjaci postavio je izložbu "Redukcija znaka". Zanimljivo je i neuobičajeno da je izložba zapravo postavljena na dvije lokacije: prije desetak dana jedan manji njezin dio predstavljen je u galeriji Studio 21 na predjelu Sućidar, a drugi, veći dio, u Staroj gradskoj vijećnici. Svečanim otvaranjem te izložbe Stara gradska vijećnica drugi je put u posljednje tri godine renovirana i otvarana za javnost.
U galeriji Studio 21 za potrebe Trebotićeve izložbe zidovi su pak obojeni u tamnoplavu boju, što je još jedan raritet. Na izložbi "Redukcija znaka" Matko Trebotić predstavio je tridesetak radova na platnu, uglavnom većih formata koji su nastali u posljednje dvije do tri godine, a poslije otvaranja uhvatili smo ga u atelijeru u kojem već radi nove slike.
Na oba otvorenja reakcije u bile odlične, kako se vama čini?
Jako sam sretan i zadovoljan. Unatoč tomu što je bio radni dan i podne, na Pjaci se skupilo puno svijeta raznih profila, od mojih kolega umjetnika preko političara pa do gospodarstvenika. Izložba će biti otvorena do 15. ožujka pa preporučujem svima zainteresiranima, budući da je na otvaranju doista bila velika gužva, da je u miru detaljno razgledaju.
Kada smo pripremali ovaj razgovor, bilo vam je bilo važno istaknuti da ovo nije retrospektivna izložba, već ona koja pokazuje svježa djela.
Ovo je u biti konceptualna izložba koja spaja različite dijelove grada, periferiju i centar Splita jer želim da se kultura događa posvuda. Koncepcija izložbe je da se spoji grad, da funkcionira ta veza između periferije i grada. No ni to više nije periferija. Grad se širi. Što bi falilo da u tim dijelovima grada, primjerice na Pujankama, postoji mala scena za komorne predstave? Nekakav teatar. To bi obogatilo grad. Split treba jednostavno spojiti. S ovim sam htio potaknuti odgovorne da shvate da grad Split nije samo Pjaca, Peristil i Riva. Grad se iz dana u dan širi i treba stanovnicima tih kvartova doći s umjetnošću pred noge. Izložba "Redukcija znaka" smišljena je još prije dvije godine, međutim kako se Stara vijećnica dva puta renovirala, nije se mogla dogoditi prije. Nadam se da će u budućnosti biti visoko profesionalno vođena, a ne amaterski kao do sada. Stara vijećnica je pod okriljem Muzeja grada Splita, sada je u stručnim rukama.
Zašto se izložba zove "Redukcija znaka"?
Zato što u ovim mojim radovima više nema narativa. Sve je čista kompozicija, simfonija glazbe. Ove moje slike su došle u suglasje s glazbom. Samo platno i boje. Nema znakova. Mislim da slike ne bi ni trebale imati nazive iako im ja dajem neke. Sve se na njima vrti oko duhovnog krajolika Mediterana. Uglavnom bijelo i plavo. Želim istaknuti da galerija Studio 21 radi vrlo progresivnu umjetnost i to u jednom bezličnom krajoliku u kojem vjerojatno svaka druga zgrada nema građevinsku dozvolu. Međutim, Studio 21 dokazuje da i u takvom krajoliku može funkcionirati kultura i da se tamo mogu raditi ozbiljne izložbe. Split ne postoji samo na elitnim Bačvicama, Firulama ili Mejama. Ta galerija je tako agilna da bi slobodno mogla biti i u Beču, Parizu ili Düsseldorfu. Ova izložba se tim plavim zidovima vraća u vrijeme mojih düsseldorfskih dana. Podloga od bijelog platna i boja. I ništa više. Nema više ni glagoljice koju sam ja uveo na svojim slikama. To je neki kraj. Bijela slika, samo reljef, samo sjena, samo boja. Na to sam jako ponosan.
Kako danas izgleda vaša umjetnička i životna rutina?
Čovjek fizički stari, to je normalno. Neću ni spominjati koliko sam godina nasložio. Međutim, umjetnik može ostati mlad. I može unatoč godinama dugo stvarati. Treba imati na umu da je umjetnost je uvijek vezana za kraj u kojem ste rođeni. Ja sam imao sreću da sam rođen u Milni na Braču. U Dalmaciji. Velika je sreća u životu roditi se u Dalmaciji. Svako jutro zahvaljujući dobrom zdravlju ulazim u atelijer. Meni je u središtu svega rad i slikanje.
Vi zaista ne stajete ni trenutka, kakvi su vam daljnji planovi?
Nakon ove splitske na proljeće bih trebao imati izložbu u Metkoviću. Predstavit ću potpuno nove slike. Stalno smišljam nove koncepcije. Imam bezbroj ponuda iz inozemstva, od Beča do Seula. No ne znam hoću li to odraditi. Ne mogu sve slike staviti u optjecaj, odnosno prodati zbog moje Zaklade i Muzeja Trebotić koji želim otvoriti u rodnoj Milni. Još nisam odlučio, ali znam da neću raditi nikakve obljetničke ni retrospektivne izložbe. Ostavljam svoje slike, neka poslije moje smrti organiziraju retrospektivne izložbe. Imam želju stvarati kao da mi je trideset, osjećam se kao kad sam bio na početku karijere. Možda se za Splitsko ljeto dogodi izložba u nekom manjem prostoru u Gradu. To osjećam kao nekakvu dužnost.