"planet"

Simpatična španjolska drama o modernom siromaštvu i propadanju sa stilom

Subversive Festival
11.06.2022.
u 13:20

Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić

Dugometražni prvijenac svestrane multidisciplinarne umjetnice Amalije Ulman, u kojem se pojavljuje i kao protagonistica, simpatična je drama koja obiluje elementima komedije koji pak temu modernog siromaštva tako spretno dovode do razine lepršavosti, a nerijetko i groteske.

Jednostavan nezavisni crno-bijeli uradak s minimalističkom glumačkom postavom inspiriran je donekle redateljičinim vlastitim životom, odnosno financijskom krizom s kojom se suočila njezina obitelj. U “Planetu” se, naime, priča gradi oko života kćeri i majke, koju u filmu inače tumači Amalijina majka Ale. I baš kao da je i tim činom priču o suvremenom siromaštvu i financijskim problemima Ulman učinila autohtonijom, plauzibilnijom i istinitijom. Naime, vlastitu majku, kako je rekla u jednom intervjuu, nije angažirala u filmu zato što joj je ona bila prvi izbor, nego zato što joj je ograničen budžet tako nametnuo. Zanimljiva je to crtica jer daje težinu cijeloj priči, i to u smislu da autorica filma zaista zna o čemu govori. Naravno, cijeli “Planet” je autofikcija koja govori nešto drugo od onoga što eksplicitno prikazuje. A sve je to rečeno kroz oči kćeri koja se zbog očeve smrti iz Londona vraća u Španjolsku, u svoj rodni grad Gijón. Tamo živi, ili bolje rečeno – životari, zajedno s osebujnom i ekscentričnom majkom. One su, zapravo, ako ne siromašne, onda svakako na rubu siromaštva.

Za dva mjeseca više neće moći živjeti u stanu u kojem žive, ne rade, dugovi za režije se gomilaju, često nemaju ni što jesti. Međutim, kada izvana vidimo majku Maríu, ne vidimo isključenu struju, neimaštinu ni keksiće koji su i doručak, i ručak i večera. Vidimo dotjeranu gospođu čiji izgled više nalikuje divi nego uskoro-beskućnici, ali koja preživljava i živi u svom balonu tako što krade. Jer, tko bi posumnjao da takva jedna gospođa krade?! Drugi izvor primanja joj je kupnja na račun poznatog političara tijekom koje se uvijek predstavi kao njegova djevojka. S druge strane, kći Leo, koja je do povratka u Španjolsku gradila karijeru kao modna stilistica, sada ozbiljno razmatra ideju da se počne baviti prostitucijom. Odnosno, povremenim eskortom. No, odustaje kada vidi da to nije plaćeno ni približno koliko je mislila da će biti.

U jednostavnosti izričaja Amalije Ulman, koji je donekle uvjetovan i financijskom ograničenošću, i u ovim eksplicitnim temama poput odnosa kćeri i majke te trenutačnih financijskih nedaća, kriju se očito i autobiografska iskustva i kritike proizišle iz nemogućnosti zaposlenja u vlastitoj državi, a posebice ako to zaposlenje traže umjetnici i kreativci. I dok su takvi podtekstovi u scenariju također zanimljivi i društveno svakako važniji, ipak su vrckavost i sarkazam pomoću kojih je prikazano kako se može i propasti sa stilom, ono što dulje, glasnije i zabavnije rezonira.

1. Planet (Subversive Film Festival)

Komedija, Španjolska, 79 min.

Režija: Amalia Ulman

Glumci: Amalia Ulman, Ale Ulman

2. Katedrala (Subversive Film Festival)

Sve sretne obitelji nalik su jedna na drugu, ali... Upravo se ta tolstojevska misao proteže tijekom filma koji prikazuje kako društveno-političke mijene oblikuju jednu obitelj. I baš kad se pomisli da je težak za praćenje, dođe trenutak u kojem se razumijeva tjeskoba iz tolsotjevske misli s početka. A to je, ipak univerzalno da ni art-nerazumljivost ne može toliko zakomplicirati.

Drama, SAD, 87 min.

Režija: Ricky D’Ambrose

Glumci: Monica Barbaro, Brian d’Arcy James

3. Jackass 4.5 (Netflix)

Za sve koji su uživali gledajući “Jackass zauvijek”, ovaj doku-uradak o tome kako je film nastajao, bit će dodatna željena doza ludosti, gadosti, nevjerojatnosti i neizostavnog smijeha. Na trenutke negledljivo, ali svejedno zbog simpatiziranja ekipe predvođene Johnnyjem i Steve-O-om, nemoguće je ponovno se ne pitati: Kako im uspijeva da svaki put ludošću nadmaše sami sebe?

Dokumentarni, SAD, 90 min.

Režija: Jeff Tremaine

Akteri: Johnny Knoxville, Chris Pontius

4. Žica (Dokukino, Tuškanac, Ljetno kino Bačvice)

Nakon što je premijerno prikazan na lanjskom ZagrebDoxu, film redateljice Tihe Gudac, koji tematizira izbjegličku krizu i odnos žitelja s hrvatsko-slovenske granice prema njoj, došao je u nezavisna kina. S koje strane famozne žilet-žice je istina i sloboda i, najvažnije, koliki je njezin apsurd, tek su neka od pitanja koja otvara ovaj vizualno mirni, ali narativno uznemirujući dokumentarac.

Dokumentarni, Slovenija, Hrvatska, 75 min.

Režija: Tiha Gudac

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije