U nedjelju se u zagrebačkom HNK, ali i na velikom videozidu ispred kazališta, održao svečani operni koncert pod ravnanjem maestra Ivana Repušića, uz nastup slavnog tenora Piotra Beczałe. Taj događaj obilježio je početak nove kazališne sezone, ali i mandat Ive Hraste-Sočo, koja je na mjestu čelne osobe kazališta zamijenila Dubravku Vrgoč. Novu intendanticu zatekli smo u užurbanom dnevnom ritmu, usred priprema za veliki događaj.
Već dva tjedna ste u kazalištu, kako vam ide?
Osjećam se kao da sam u jurećem vlaku, a ja na svakoj stanici izlijećem i rješavam potrebe koje ondje zateknem, iako se unutar tog jurećeg vlaka istovremeno treba održati repertoar koji smo sami sebi zadali: od sutrašnjega gala koncerta do prvih premijera i repriza prije njih. Izazovno je, ali rekla bih da dobro ide.
Kakva vas je atmosfera dočekala?
Imam dojam optimizma, na temelju onoga što mi govore, ali i onoga što sam vidjela obilazeći cijelu zgradu da zaposlenike pozdravim i pobliže vidim okruženje u kojem rade. Mnoge od njih otprije sam znala, pogotovo ljude u umjetničkim cjelinama jer sam i sama bila dio ansambla HNK, ali red je da se upoznam sa svima. Imala sam i formalna obraćanja svim ansamblima u kojima sam osjetila dobru atmosferu.
To mi je drago čuti jer se dosta pričalo o razjedinjenom i djelomično nezadovoljnom radnom kolektivu, pogotovo posljednjih godina.
Bit će sigurno puno posla jer se ne radi o stvarima koje se dogode od danas do sutra, nego o procesu u kojem svi moramo biti strpljivi. U prvom obraćanju zaposlenicima zamolila sam za strpljenje jer svi trebamo vremena da se dovedemo u stanje koje je idealno za obavljanje poslova. Čim započnem svoj mandat, vidim i njegov kraj, to nisu dužnosti koje se obavljaju do mirovine. Na kraju mandata očekujem ovdje zadovoljstvo, HNK je izuzetno mjesto za rad, najveća smo nacionalna kuća s najvećim ansamblima, usudila bih se reći i najboljim, tako ih vidim već godinama. Umjetnička dostignuća doći će sama po sebi, s domaćim i stranim umjetnicima koji su već najavljeni u programu, a moja je uloga, kao i cijele uprave, da stvorimo okruženje u kojem ljudi mogu raditi svoj posao i ne baviti se nekim drugim stvarima.
HNK Zagreb imao je i mnogo optužbi, pa i tužbi za mobing. Jeste li naslijedili dio tih procesa, odnosno jesu li tužbe bile protiv cijele kuće ili pojedinaca?
Vidjela sam neke tužbe čiji su postupci i dalje aktualni, a tek moram vidjeti što to znači za HNK. I prije preuzimanja dužnosti rekla sam da moramo napraviti dubinsku analizu stanja, da vidimo sve financijske i pravne akte, a to se odnosi i na te postupke. Sve tužbe rješavat ćemo jednu po jednu, kao i njihove posljedice.
Skenirajući stanje, što je dobro, a što loše?
Poslovni procesi se sigurno moraju urediti. Nije intendant osoba koja ima izvršnu vlast u svemu i među svima. Kad napravite troškovnik predstave, naravno da je intendantica ta koja ga odobrava, kasnije ne moram kontrolirati je li svaki čavao kupljen ili nije. Ja vjerujem u subordinaciju i dajem povjerenje suradnicima da će svoj posao obavljati u najboljoj namjeri. Vidim da su ansambli jako dobro umjetnički kapacitirani, to je zasluga svih prijašnjih uprava. Dramski ansambl je vrlo homogen. Baletnome treba omogućiti da dođe na razinu koju je nekoć imao, za što će biti ključan i novi zakon o kazalištu koji će omogućiti prirodniju smjenu generacija. To će biti velik posao koji ne mislim obavljati preko koljena nego razgovorom sa svakim osobno. Operni ansambl ima sreću što su se otvarala nova radna mjesta odlascima u mirovinu i tu postoji priličan potencijal za primanje mladih ljudi, pogotovo u solističkom ansamblu što je već u procesu. Velik izazov je i naš orkestar koji nije kompletan, nego svira s popunama. Publika to ne vidi, ali i baletni i operni ansambl trenutačno se oslanjaju na honorarce koje plaćamo kako bi se predstave mogle izvoditi. Cilj mi je kapacititrati ansamble kako bi mogli samostalno izvoditi zadani repertoar, a u našoj misiji jasno piše da imamo velike ansambl-predstave.
Vašu prethodnicu Dubravku Vrgoč prati glas da pronalazi prazne, a ostavlja pune kazališne blagajne. Kakvo ste financijsko stanje zatekli?
Teško mi je komentirati te fame, ali rekla bih da je stanje zadovoljavajuće. Na računu HNK zatekla sam određeni iznos novca, a on se mijenja ovisno o svakodnevnim prihodima i rashodima, pa i nekim stvarima iz prošlog mandata koje tek sada dolaze na naplatu. Očekujemo nastavak uobičajenih priljeva od osnivača, dakle Grada Zagreba i Ministarstva kulture, a intenzivno radim i na vlastitim prihodima kuće. U prvih 12 dana mojeg mandata prodali smo više od 3000 pretplata, to je zaista velik broj. Namjeravam intenzivirati i suradnju sa sponzorima, što će se vidjeti već na sutrašnjem svečanom koncertu. To je segment koji se mora pojačati jer HNK ima marketinški potencijal koji tvrtke prepoznaju, a na nama je da sklapamo partnerske odnose na temelju tog potencijala, a ne pukog traženja sponzorstva.
Dakle, ne možete mi rezolutno reći - evo, toliko milijuna kuna dočekalo me na računu HNK?
Mogu reći da je bilanca na taj dan bila pozitivna, ali već drugi dan bila je nešto manja jer je jedan račun došao na naplatu. To je normalno u kazališnom poslovanju, naravno da ne možete predstavu koju je zakazala prošla uprava platiti unaprijed, što znači da će velik dio te naplate doći u rujnu i listopadu, kada sam ja već preuzela mandat. Neodgovorno bi bilo govoriti o bilo kakvim iznosima jer je situacija prilično šarena.
Iako ste na čelu kazališta formalno od 1. rujna, nedjeljni svečani koncert gleda se i kao vaša javna inauguracija. Što nas očekuje?
Sve teče po planu i nadam se da će tako biti i sutra. Pripremili smo program sa solistom koji nije neki isluženi pjevač koji na kraju karijere dolazi u Zagreb, nego je zaista svjetska A-liga tenora. To je Piotr Beczała koji je upravo pjevao Radamesa na premijeri "Aide" na velikom Salzburškom festivalu, a inače pjeva velike, glavne uloge na najuglednijim svjetskim pozornicama. Možemo zaista biti počašćeni što nam dolazi jer će to biti prava poslastica za operne sladokusce, a meni je posebno važno i što će koncertom ravnati naš Ivan Repušić koji je sa mnom mjesecima radio na tom programu. Na koncertu sudjeluju i gotovo svi članovi opernog ansambla: zbor, orkestar i velika većina solista, što je vrlo važno jer samom činjenicom da pjevaju uz Beczału dobivaju platformu kakvu ne znam kada su posljednji put u kazalištu imali. Već danima nas zovu specijalizirani operni časopisi koji pišu o sutrašnjem koncertu, a njihovim objavama i naš ansambl dobiva na relevantnosti i vidljivosti u opernom svijetu. To ćemo sigurno postići i "Nabuccom", jer su autorski tim Pier Giorgio Morandi i Giancarlo del Monaco, koji također imaju svjetsku relevantnost.
Taj "Nabucco" bit će vrlo raskošna produkcija, koliko čujem i skupa.
Operne produkcije su uvijek najskuplje, to je najveći ansambl, a ovdje je i puno solista, pa sama brojčanost na pozornici povlači i više kostima i brojne druge troškove. "Nabucco" je kao raskošna produkcija naveden u financijskom planu i kao takvog ga je Kazališno vijeće jednoglasno odobrilo. Držimo se plana i kontroliramo financije, ali prva produkcija mora biti raskošna! I "Šišmiš" koji pripremamo bit će raskošan, ali sigurno jeftiniji od "Nabucca".
Možete li isto tako izdvojiti po jedan baletni i dramski naslov koji smatrate svojim najvećim adutom?
To je kao da biram koje dijete više volim, zaista nije lako. Mogla bih izdvojiti "Don Juana" kao prvu dramsku premijeru, koju režira makedonski redatelj Dejan Projkovski koji je osvojio brojne nagrade, na kojega ansambl odlično reagira, a u HNK još nije radio. To radimo u Moliereovoj godini, dakle uz pokroviteljstvo Francuskog instituta priključujemo se svjetskim trendovima. Što se tiče Baleta, to je svakako "Spartak", djelo koje do sada nikada nije cjelovito izvedeno u HNK, Hačaturjanova glazba je fenomenalna, radit će jako dobar i zahtjevan koreograf Jiři Bubeniček koji je kod nas radio "Metropolis", a naš ansambl će od njega sigurno profitirati. Sve drugo je, naravno, jednako važno, ali ovo su možda najveće premijere.
Što će biti s Festivalom svjetskog kazališta?
Festival se ove godine odvija normalno, u ugovoru Države i Grada za 2022. HNK je naveden kao organizator, ali to je projekt koji su autorski zaštitili Dubravka Vrgoč i Ivica Buljan, on nije u statutu HNK i u tom smislu ne može se provoditi onako kako su ga oni provodili. Imat ćemo relevantna međunarodna gostovanja i dalje, ali ona se neće zvati Festival svjetskog kazališta. To je nečiji projekt koji nije dio mojeg programa, iako smo se dogovorili da ove godine imaju nekoliko termina u našoj dvorani. Otvorena sam za suradnju sa svim zagrebačkim institucijama i projektima, imamo i zajednički ciklus sa Zagrebačkom filharmonijom, a Festival svjetskog kazališta također mora odlučiti s kojim će kazalištima u budućnosti surađivati - ja nikomu ne zatvaram vrata.
Ovaj tjedan imenovali ste potpuno žensku upravu HNK, s četiri nove vršiteljice dužnosti. Kako ste ih birali i hoće li neke od njih ostati ravnateljice svojih sektora?
Kazališno vijeće je jednoglasno usvojilo moje prijedloge te imenovalo v.d. ravnateljice. Radi se o kolegicama, uglavnom dugogodišnjim zaposlenicama HNK, kojima sam zahvalna što su prihvatile moj poziv na suradnju u ovom tranzicijskom razdoblju. Sve imaju zapažene umjetničke karijere, dobro poznaju funkcioniranje HNK i od velike su mi pomoći.
Znam da do kraja natječaja ne želite govoriti o svojim kandidatima za ravnatelje Opere, Drame i Baleta, ali jasno je da ti ljudi već postoje?
Imam točnu viziju tko će oni biti u smislu svojeg iskustva i kompetencija. Naravno da sam se u pripremi programa i produkcijskom procesu konzultirala s raznim stručnjacima, ali praksa je da kod nas intendanti počnu raditi sami, a potom im se pridružuju ravnatelji. To u svijetu nije tako i bilo bi puno prirodnije da smo odmah nastupili kao tim, da sam predala svoj prijedlog programa zajedno sa svojim suradnicima. Na primjer, HNK Rijeka to radi, nije protuzakonito, ali u HNK Zagreb je praksa drukčija.
Jeste li imali prostora jednostavno dokinuti tu praksu, jer zaista je pomalo glupo otvarati pro forma natječaj ako se potiho već zna tko dolazi?
Mnogi su mi to sugerirali, ali radi se o vrsti promjene kojoj bi trebao prethoditi razgovor s osnivačima, bilo da se radi o izravnom dijalogu s ministricom i gradonačelnikom ili s njihovim predstavnicima u Kazališnom vijeću. Moji ravnatelji će, naravno, morati zadovoljiti uvjete Statuta HNK kao relevantnog podzakonskog akta, ali isto je tako važno da im bude bliska moja umjetnička vizija i način upravljanja, mi moramo biti povezani i funkcionirati kao tim. Nadam se da ćemo biti potpuno ekipirani u listopadu.
Govoreći o regulativama, priprema se i novi Zakon o kazalištu. To je pokrenulo mnogo važnih tema, od baletnih mirovina do faraonskih ugovora kakve smo vidjeli u splitskom i riječkom HNK. Godinama ste radili u Ministarstvu kulture, kako komentirate posljednju verziju prijedloga Zakona koja je bila na e-savjetovanju?
Ova verzija nacrta jako je izmijenjena u odnosu na prvi, nakon što su strukovne udruge i sindikati dali svoja mišljenja, a Ministarstvo kulture ih je velikim dijelom usvojilo. Vjerujem da će biti još nekih izmjena nakon saborske rasprave. Da ne idemo previše u širinu, fokusirat ću se na pitanja vezana uz javna kazališta: način izračuna mirovina koji je sada najavljen naklonjeniji je umjetnicima i mislim da neće biti toliko prijepornih točaka, iako nikada nije moguće da svi budu zadovoljni. Pričalo se da će stupanjem novog zakona na snagu 40 plesača preko noći završiti u mirovini, ali to nije točno. Jasno je da oni ne mogu plesati do 65. godine, ali namjera mi je da svaki slučaj gledamo zasebno jer su to živi ljudi koji imaju neke svoje kredite i obveze i s kojima će se morati stvarati kompromisi. Procesu primjene novog zakona pristupit ćemo postupno i u dogovoru s baletnim strukovnim udrugama kao i s Ministarstvom kulture.
A što mislite o ugovorima koji intendantima i ravnateljima garantiraju zaposlenje nakon isteka mandata?
Nisam jako ulazila u meritum te stvari, ali vjerujem da je to već sada uređeno Zakonom o financiranju, koji predviđa da ravnatelji nakon završetka mandata imaju pravo povratka na svoje radno mjesto. Situacija u kojoj se raspisuju nova radna mjesta usred mandata je nejasna te ne bih to htjela komentirati.
Za kraj - što ćete raditi nakon isteka mandata i kako želite da vas zapamte?
Profesorica sam na obje akademije, glazbenoj i dramskoj, to je posao koji me silno raduje i koji ću u smanjenom obliku nastaviti čak i za vrijeme mandata u HNK. Život me naučio da ne treba planirati predaleko jer se sto stvari dogodi po putu. Nadam se da ću svoj četverogodišnji mandat izvesti na zadovoljstvo svih koji to od mene očekuju. Voljela bih u kolektiv vratiti radost rada i stvaranja, dati ljudima prostor da rade svoj posao najbolje što znaju i bez grča u želucu. A o ostalome možemo razgovarati kada završim svoj posao u HNK.