Izložba Tošo Dabac: Industrijska fotografija u zagrebačkom MSU

Zaboravljeni životi tvornica od Zagreba do Skoplja

Tošo Dabac
Arhiv Toše Dabca/MSU
24.10.2018.
u 09:56

Fotograf putnik ispunjavao je želje upravitelja tvornica, ali u njima je ipak pronašao umjetnost

S tradicijom pokazivanja manje poznatih ciklusa opusa Toše Dapca, nastavljaju i ovogodišnji 10. dani fotografije Arhiva Toše Dapca u sklopu kojih se sutra u MSU-u otvara izložba njegovih industrijskih fotografija.

One su pomno izdvojeni fragmenti života industrije i industrijalaca od kasnih 1940-ih do 1968., djelići povijesti. Izložba donosi prikaze industrijske arhitekture, strojeva i alata začudne oštrine i ljepote u svojoj jednostavnosti. Prikaze radnika u radu te portrete radnica tekstilne industrije, zeničkih čeličanaca ili pak radnika tvornice Rade Končar. Od Zagreba do Splita, Slavonskog Broda, Sarajeva, Zenice, Skoplja i Prištine taj, stoji u najavi izložbe, “fotograf putnik” ispunjavao je narudžbe tvornica, među prvima Đure Đakovića i Rade Končara, izdavačkih kuća kao što je Jugoslavija te ureda za propagandu ili trgovinu. Zasebnom studijom predstavljena je prezentacija jugoslavenskog paviljona na Međunarodnoj izložbi rada u Torinu 1961., u nizu probnih autorskih povećanja Toše Dapca koje je izradio za tu smotru.

Na svojim industrijskim fotografijama Dabac spretno balansira uvjete tamnih interijera tvorničkih hala, dima i isijavanja željeza, refleksije na površini strojeva te bez mnogo naknadnih kadriranja bilježi spontana kretanja radnika, ritmičan, ali brz rad strojeva ili monumentalnost i grubost strojeva i alata naspram radnika. Ovaj njegov ciklus bio je tražen radi sadržaja, a ne estetike, smatran više dokumentacijom evolucije jugoslavenskog gospodarstva nego umjetničkom fotografijom.

No uz negative koji iskazuju njegov izniman osjećaj za kadriranje i tehničku preciznost, na izloženim autorskim crno-bijelim povećanjima pratimo umjetničkog genija Tošu Dapca, smatraju kustosice izložbe Marina Benažić i Renata Filčić. Atelje Toše Dapca u Ilici je u razdoblju njegova djelovanja bio kultno okupljalište umjetnika i intelektualaca okupljenih oko grupe EXAT 51, Muzičkog biennala i Novih tendencija. Nakon Tošine smrti 1970., u njemu je ostalo 200.000 negativa, vrijedna oprema i građa koja ima umjetničku i dokumentarnu vrijednost s obzirom na to da svjedoči o povijesti Hrvatske i Zagreba , a iz koje je izrastao aktualni Arhiv Toše Dapca.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije