Dvorana Lisinski ovaj je vikend pravo glazbeno središte. Sutra se publici na velikom filmskom platnu nudi odgođeni prijenos prvog opernog spektakla u ciklusu Metropolitan u Lisinskom. Tim povodom razgovarali smo s Peterom Gelbom, direktorom Metropolitana, koji je suvremenom tehnologijom dao najveći doprinos globalizaciji operne umjetnosti.
Opernu sezonu u New Yorku otvorili ste Figarovim pirom koji ćemo i mi moći gledati u okviru "The Met: Live in HD".
Bio sam jako zadovoljan našim Figarom. Prije svega, što uopće imamo sezonu, s obzirom na to da smo cijelo ljeto vodili ozbiljne pregovore sa sindikatom naših radnika pa nam je laknulo kad su pregovori zaključeni. Od kolovoza smo mogli početi s probama i produkcijom Figara koja je sama po sebi nevjerojatna priča. Prvotno Figaro nije bio planiran u sezoni Meta, no iz kojekakvih razloga nismo mogli nastaviti sa svojim planovima. Prije samo godinu dana prišli su mi redatelj Richard Eyre te dizajner Rob Howl te pitali mogu li postaviti novu produkciju Figara za otvorenje sezone, a godina dana u opernom svijetu je vrlo kratak rok. Obično planiramo naše produkcije četiri ili pet godina unaprijed. Nova produkcija Figarova pira jedna je od najboljih produkcija te opere koju sam dosad imao prilike vidjeti. Vrlo je inteligentno dizajnirana i režirana, a postava je izvanredna – okupila je najbolje operne pjevače koji su i predani glumci.
Možemo li pomirenje na kraju Figarova pira usporediti s pomirenjem vas, vašeg menadžmenta i umjetničkih sindikata?
Naravno, upravo sam ja na proslavi otvorenja sezone spomenuo istu usporedbu – to je opera s porukom o pomirenju, no ona se više odnosila na ljude koji su na ulici prosvjedovali. Određene ekstremne vjerske skupine prosvjedovale su protiv izvođenja opere Johna Adamsa Klinghofferova smrt.
Meni je jako žao što nećemo moći gledati prijenos Klinghofferove smrti. Ti isti prosvjednici sada zahtijevaju da se djelo skine s Metova repertoara. Razmatrate li tu mogućnost?
Nipošto! Kad sam došao u Met prije devet godina, bio sam uvjeren da opera mora postati avanturističkija, dostupnija široj publici i da se s nje mora skinuti taj veo ekskluzivnosti. Pokušavao sam da sve ono što se događa na pozornici Meta učinim suvremenijim, a digitalnim inicijativama htio sam Met dovesti što široj publici.
Sezona prijenosa počinje Verdijevim Macbethom u kojem ćemo gledati Anu Netrebko i Željka Lučića.
Netrebko i Lučić zaista su izvanredni. Anna otpjeva svaki ton s nevjerojatnom snagom, a Lučić je definitivno Macbeth broj jedan u svijetu. Mislim da je to pjevačka postava iz snova i umjetnički događaj koji publika doista mora vidjeti.
Prije devet godina pokrenuli ste projekt The Met: Live in HD.
S pripremama sam počeo godinu dana prije svojeg mandata jer sam vjerovao da budućnost opere ovisi o promjenama i osuvremenjivanju u umjetničkom smislu, ali i u primjeni novih načina distribucije. Naš poslovni plan bio je da ne izgubimo novac, ali nakon početka sa šezdesetak dvorana projekt je počeo vrtoglavo rasti. Ove godine brojimo 67 zemalja i više od dvije tisuće dvorana.
Znate li da mi u Zagrebu uživamo u vašim prijenosima u koncertnoj dvorani?
Da, znam, i ima mnogo koncertnih dvorana u kojima se prenosi naš HD ciklus. Već dugo nisam posjetio Zagreb i s obzirom na to da produciram ovaj ciklus, nikad nemam priliku gledati ga iz neke kinodvorane, ali dok god je akustika dobra, dok je dobar projektor i platno, vjerujem da je to lijep doživljaj.
>> Metropolitan opera u Cineplexxima predstavlja Začarani otok